Τον «ασκό του Αιόλου» φαίνεται ότι ανοίγουν τα μέτρα που ανακοίνωσε ο δήμαρχος της Βαρκελώνης για την αντιμετώπιση το μαζικού τουρισμού και τα οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την αύξηση του τουριστικού φόρου για τους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την πόλη για λιγότερες από 12 ώρες, αλλά και τον “κόφτη” στις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb).
Ο “πονοκέφαλος” του υπερτουρισμού, απασχολεί και την ελληνική κυβέρνηση που κάνει το πρώτο βήμα με την επιβολή περιορισμών στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα δημοφιλή νησιά της χώρας μας, με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στη Σαντορίνη, τη Μύκονο και την Κέρκυρα.
Ο Πρωθυπουργός τοποθετεί χρονικά μια πρωτοβουλία για πλαφόν στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια, ενδεχομένως μέσα στο επόμενο έτος.
Όπως επισήμανε, οι νέοι κανόνες θα περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των νησιωτικών θέσεων ελλιμενισμού ή θα καθιερωθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες.
Τα όποια μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να τύχουν ανάλογης στήριξης από τις τοπικές αρχές με την απομόνωση όλων εκείνων που λυμαίνονται την περιοχή και στέκονται εμπόδια στην υλοποίηση των κατάλληλων έργων που θα υποστήριζαν την υγιή τουριστική ανάπτυξη και θα προστάτευαν τις τοπικές κοινωνίες.
Η εξυπηρέτηση των χιλιάδων επισκεπτών που καταφθάνουν διά θαλάσσης επιβαρύνει τις υποδομές και ενισχύει τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού.
Μία από τις συνέπειες αυτής της πολιτικής είναι η εκδίωξη των παραδοσιακών κατοίκων των προορισμών, με τα διαμερίσματα να μετατρέπονται με φρενήρεις ρυθμούς σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης
Επιπλέον έχει αντίκτυπο κυρίως στις τοπικές κοινότητες που αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερες πιέσεις σε σχέση με τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη λειψυδρία, τις ανεπαρκείς δημόσιες υπηρεσίες και τις παράνομες κατασκευές. Ο υπερτουρισµός, όμως, µειώνει και την ευχαρίστηση της εµπειρίας των επισκεπτών, διότι αντιµετωπίζουν και προβλήµατα αστικού τύπου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters η Σαντορίνη αποτελεί ένα από τα πιο τρανταχτά παραδείγματα του πώς οι ορδές των επισκεπτών μπορούν να επηρεάσουν έναν τόπο. Ο αυξανόμενος αριθμός ξένων τουριστών ασκεί πίεση στις απαρχαιωμένες υποδομές του και κάνουν δυσεύρετη την προσιτή στέγαση στους κατοίκους.
Σημειώνεται ότι την περασμένη Τετάρτη ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Θήρας Πάνος Καβαλλάρης σε μήνυμα του στα κοινωνικά δίκτυα ζήτησε από τους κατοίκους της Θήρας να μείνουν σπίτι τους, καθώς ξεκινούσε η έλευση τουριστών από κρουαζιερόπλοια. Το μήνυμα προκάλεσε την οργή συμπολιτών του με αποτέλεσμα η ανάρτηση να αποσυρθεί.
Δύσκολη είναι η κατάσταση, όμως, και στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, που αδυνατεί να διαχειριστεί τον όγκο των τουριστών, ενώ την ίδια στιγμή, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και στον λόφο της Ακρόπολης συγκεκριμένες ημέρες του καλοκαιριού δημιουργούνται ουρές εκατοντάδων μέτρων στην είσοδο του μνημείου, με τα πούλμαν να κατακλύζουν τις κεντρικές λεωφόρους της πόλης γιατί ακόμη δεν έχει προβλεφθεί κάποιος κανονικός χώρος στάθμευσης.
Πολλοί είναι εκείνοι, πάντως που ισχυρίζονται ότι το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι υπερτουρισμός αλλά η απουσία σύγχρονων και λειτουργικών υποδομών.
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου όπου οι παλαιές και υπερκορεσμένες υποδομές, που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα όριά κόπωσής τους και ως εκ τούτου να κρίνεται επιβεβλημένη η διαρκής συντήρηση και εκσυγχρονισμός τους, μέχρι τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, τον Φεβρουάριο του 2027.
Ο Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου (ΚΑΗΚ) για ακόμη μια χρονιά παρουσιάζει αύξηση της επιβατικής κίνησης, η οποία πλέον υπερβαίνει κατά τουλάχιστον 60% τη μέγιστη ονομαστική χωρητικότητα του αεροδρομίου τους θερινούς μήνες
Τον “κώδωνα” του κινδύνου έκρουσε, άλλωστε, και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε μελέτη κατά την οποία προειδοποιεί ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα ενδέχεται να υποστεί κατάρρευση, με σημαντικές συνέπειες, αν δεν πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις και αλλαγές.
Η επιτροπή ζήτησε την ανάπτυξη ενός βιώσιμου μοντέλου για τον τουριστικό τομέα στην Ελλάδα, υποστηρίζοντας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει «έλλειψη οράματος και στρατηγικής».