Η όρεξη για ταξίδια αναψυχής αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται το 2025, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Marriott Bonvoy. Στοιχεία από την έκθεση «Ticket to Travel» του 2025 – που διεξήχθη σε 21.374 ενήλικες σε δέκα αγορές σε όλη την Ευρώπη, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή – δείχνει ότι το 42% των τουριστών σχεδιάζει να κάνει διακοπές με μεγαλύτερη συχνότητα το 2025.

Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι σκοπεύουν να κάνουν 2,3 διακοπές εντός της χώρας τους το 2025, 1,8 διακοπές μικρών αποστάσεων (πτήσεις τεσσάρων ωρών ή λιγότερο) και 1,4 διακοπές μεγάλων αποστάσεων. Αυτό υποδηλώνει ότι οι συμμετέχοντες θα κάνουν συνολικά 5,5 διακοπές ή ταξίδια το 2025 – το ισοδύναμο σχεδόν ενός κάθε δύο μήνες.

Αναδυόμενες τάσεις

Η έρευνα προσδιορίζει μια σειρά από αναδυόμενες ή αυξανόμενες ταξιδιωτικές τάσεις. Ανάμεσά τους είναι οι «Heritage Holidays» – διακοπές που γίνονται για να εξερευνήσουν ειδικά την κληρονομιά, την ιστορία ή την καταγωγή της οικογένειάς τους. Περισσότερο από το ένα τρίτο (36%) έχει προηγουμένως κάνει διακοπές κληρονομιάς και ένα επιπλέον 32% το σχεδιάζει για το επόμενο έτος ή στο εγγύς μέλλον.

Οι νεότεροι ταξιδιώτες είναι πιο πιθανό να το έχουν κάνει – το 43% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών και το 45% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών το έχουν κάνει – σε σύγκριση με το 22% των ατόμων ηλικίας 65+.

Οι βασικοί μοχλοί πίσω από αυτήν την τάση είναι ότι οι τουρίστες που πιστεύουν πως «Είναι σημαντικό να γνωρίζει κάποιος από πού προέρχεται η οικογένειά του και να καταλάβει πώς ήταν η ζωή του» (46%) και «θέλουν να δουν πού έζησαν και μεγάλωσαν οι πρόγονοί του» (45%).

Το Bravecations – η τάση των τουριστών να είναι πιο γενναίοι όταν πηγαίνουν διακοπές και είναι πιο πιθανό να δοκιμάσουν πράγματα που δεν θα έκαναν στο σπίτι – είναι μια άλλη τάση που εμφανίζεται ξεκάθαρα στην έρευνα.

Πάνω από τα δύο τρίτα (67%) λένε ότι είναι πιο γενναίοι στις διακοπές. Η ηλικία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο με το 78% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών και το 82% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών να λένε ότι είναι πιο γενναίοι στις διακοπές, σε σύγκριση με το 39% των ατόμων ηλικίας 65+.

Άλλες τάσεις που προέκυψαν στην έρευνα του περασμένου έτους πρόκειται να γίνουν ακόμη πιο έντονες το 2025 – ιδίως η βιωσιμότητα και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Περισσότεροι από επτά στους δέκα (72%) λένε ότι εξετάζουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ταξιδιωτικών τους σχεδίων σε σύγκριση με 64% πέρυσι. Και περισσότεροι από τους μισούς (55%) ισχυρίζονται ότι έλεγξαν τη βιωσιμότητα του καταλύματος στο οποίο διέμειναν κατά τις τελευταίες διακοπές τους, αν και μόνο το 30% το έκανε πριν κάνει κράτηση. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο από 22% πέρυσι.

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς όσον αφορά τον προγραμματισμό ταξιδιών για το 2025. Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (41%) δηλώνουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσουν στον προγραμματισμό ή στην έρευνα διακοπών – σημαντικά αυξημένος από 26% πέρυσι, δείχνοντας πόσο ενισχύθηκε αυτή η τάση στους καταναλωτές της EMEA τους τελευταίους 12 μήνες.

Σε αυτό ηγούνται οι νεότεροι τουρίστες – πέρυσι το 45% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών είχαν χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη, αλλά φέτος το ποσοστό αυξάνεται στο 59%. Εν τω μεταξύ, το 41% ​​των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών που είχε δηλώσει πέρυσι ότι είχε χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη και αυτό αυξήθηκρ στο 62% φέτος.

Τι θα είναι σημαντικό για τους ταξιδιώτες το 2025

  • Όσον αφορά τις προτιμήσεις διαμονής, τα «εξαιρετικά βασικά» θα παραμείνουν βασικά για τους ταξιδιώτες, με την καθαριότητα (95%), την τιμή (92%) και την τοποθεσία (91%) τους πιο σημαντικούς παράγοντες σε όλες τις αγορές.
  • Αλλά για το 65%, η βιωσιμότητα είναι πλέον βασικός παράγοντας διαμονής, ενώ σχεδόν οι μισοί (47%) αναζητούν καταλύματα φιλικά προς τα κατοικίδια. Περισσότεροι από τους μισούς (55%) επισημαίνουν επίσης τη σημασία της παροχής τροφοδοσίας καταλυμάτων σε μεμονωμένους τουρίστες.
  • Οι βασικές προτεραιότητες ρους είναι «να περνούν χρόνο με τους φίλους και την οικογένεια» (53%), ακολουθούμενες από το «περιποιούμαι τον εαυτό μου» (49%). Αν και για πάνω από το ένα τρίτο (36%) είναι σημαντικό να επιστρέφουν νιώθοντας πιο υγιείς από ό,τι όταν έφυγαν.

“Έξυπνες” δαπάνες

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι παρά τον προγραμματισμό περισσότερων διακοπών, οι καταναλωτές αναζητούν την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής από τις διακοπές του 2025, ανεξάρτητα από τον προϋπολογισμό τους. Το κύριο στοιχείο που θα παρότρυνε τους ταξιδιώτες να δεσμευτούν σε μια κράτηση είναι «να αποκτήσουν μια ειδική τιμή» (52%).

Τρεις στους δέκα ταξιδιώτες (30%) λένε ότι λαμβάνουν πάντα υπόψη τις συναλλαγματικές ισοτιμίες όταν πηγαίνουν διακοπές , ενώ το το 7% λέει ότι «ποτέ δεν το κάνει συνήθως, αλλά θα το κάνει το 2025».

Οι διακοπές εκτός περιόδου αιχμής – είναι ένας άλλος δημοφιλής τρόπος για να γίνουν οι αποδράσειςς πιο προσιτές. Τα τρία τέταρτα (74%) λένε ότι το έχουν κάνει, ή έχουν σκεφτεί, να το κάνουν, με βασικό στόχο να έχουν καλύτερη αξία (65%).

Ο Phil Andreopoulos, Chief Sales & Marketing Officer, Marriott International – Europe, Middle East & Africa, σχολιάζει: «Η έντονη επιθυμία για διεθνή, περιφερειακά και εγχώρια ταξίδια, όπως φαίνεται από αυτή την ολοκληρωμένη έρευνα καταναλωτών, είναι σπουδαία νέα για τον κλάδο και είμαστε ενθουσιασμένοι για το επόμενο έτος.

Η έρευνα εντοπίζει πολλές ενδιαφέρουσες νέες τάσεις για το 2025. Οι γενναιόδωροι και οι διακοπές πολιτιστικής κληρονομιάς θα είναι βασικά θέματα για την επόμενη χρονιά, με το να ξέρουν να ξοδεύουν σημαντικό ρόλο για πολλούς όταν κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού.

Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι τους τελευταίους 12 μήνες η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης έχει γίνει καλά και πραγματικά mainstream – με τους Gen Z και τους νεότερους millennials να το χρησιμοποιούν πλέον ως βασικό μέρος του ταξιδιωτικού τους σχεδιασμού. Αυτό πρόκειται να συνεχιστεί μόνο το 2025. Εν τω μεταξύ, η βιωσιμότητα αποτελεί ολοένα και περισσότερο βασικό μέλημα για πολλούς ταξιδιώτες, ειδικά όταν πρόκειται για διαμονή.”