Σύνταξη tourismtoday.gr

Ο οικοτουρισμός εκτιμάται στα 2.51.188,1 εκατ. δολάρια παγκοσμίως φέτος και αναμένεται να τα 9.79.128,7 εκατ. δολάρια έως το 2034 με CAGR αγοράς 10ετίας στο 14,6%.

Σύμφωνα με προβλέψεις της Future Market Insights (FMI), ο κλάδος θα καταγράψει ετήσια ανάπτυξη (σε έτος) 13,1% το 2024. Το μερίδιο αξίας αγοράς της βιομηχανίας οικοτουρισμού στην τουριστική αγορά είναι περίπου ~5% έως 7%.

Πηγή: Future Market Insights (FMI)

Οι παράγοντες ανάπτυξης οικοτουρισμού

  • Τα social media που επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές αποφάσεις.
  • Οι διάφορες κυβερνητικές πρωτοβουλίες που προωθούν τον αειφόρο τουρισμό.
  • Ο αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών που επιθυμούν ξεχωριστές εμπειρίες με βάση τη φύση.

Οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις δείχνουν ότι όχι μόνο θα ανακάμψει αλλά και θα ανθίσει περισσότερο καθώς γίνεται όλο και περισσότερο μέρος του παγκόσμιου τουρισμού, δίνοντας έμφαση στην οικολογική προστασία και τη συμμετοχή της κοινότητας.

Τι ωθεί τη ζήτηση για οικοτουρισμό

Ο λόγος πίσω από αυτήν την εξέλιξη είναι η αυξανόμενη έμφαση στις βιώσιμες πρακτικές, τις προσπάθειες διατήρησης και τη συμμετοχή της κοινότητας.

Τέτοιοι ταξιδιώτες αναζητούν μέρη και καταλύματα που εκτιμούν την προστασία του περιβάλλοντος, στηρίζουν τους τοπικούς πολιτισμούς και δεν καταστρέφουν τα οικοσυστήματα.

Οι αειφόρες ταξιδιωτικές δραστηριότητες περιλαμβάνουν τη διατήρηση της άγριας ζωής, τις υπεύθυνες τουριστικές πρακτικές.

Η αλλαγή καθοδηγείται από τη μετατόπιση των προτιμήσεων, από την αυξημένη συνειδητοποίηση της σημασίας της προστασίας των φυσικών πόρων και την προώθηση της βιοποικιλότητας.

  • Ο βιώσιμος τουρισμός ήταν σημαντικός για τους ταξιδιώτες απ’ όλο τον κόσμο το 2022 και ήταν έτοιμοι να ακολουθήσουν βήματα που στοχεύουν στη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος (80%).
  • Βιώσιμα καταλύματα αναζήτησαν το 2023 οι διεθνείς ταξιδιώτες (πάνω από 50%), κάτι που οδήγησε στην επέκταση των επιχειρήσεων οικοτουρισμού.
  • Το 64% πληρώνει επιπλέον χρήματα για φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές στις αποδράσσεις του.

Εστίαση στη διατήρηση και την εκπαίδευση

Οι τουρίστες σήμερα έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των επιλογών τους και του τρόπου με τον οποίο επηρεάζουν τη γη. Ως εκ τούτου καταβάλλουν προσπάθειες για να ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπο τους.
Ο οικοτουρισμός δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να σχετιστούν με τη φύση και να γνωρίσουν μοναδικά οικοσυστήματα και παραδόσεις, με αποτέλεσμα να γίνονται πιο ευχάριστες οι διακοπές.

Οι κυβερνήσεις, μη κυβερνητικές οργανώσεις και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ένωσαν τις δυνάμεις τους για να προωθήσουν τα υπεύθυνα ταξίδια που οδηγούν σε μεγαλύτερη ζήτηση για οικοτουρισμό.
Ηδη, υπάρχει μια αυξανόμενη προτίμηση για μάθηση μέσω του οικοτουρισμού λόγω της αύξησης της ζήτησης για βιώσιμες ταξιδιωτικές εμπειρίες.

Στο νέο σκηνικό, οι τουριστικοί φορείς καλούνται να βρουν καινοτόμα και υπεύθυνα ταξιδιωτικά προϊόντα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των οικοτουριστών.
Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως, όπου οι περισσότερες βασίζονται μόνο στη διατήρηση της βιοποικιλότητας ή στις προσπάθειες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Τι οδηγεί τη ζήτηση για την αγορά οικοτουρισμού

Η ζήτηση για την αγορά οικοτουρισμού καθοδηγείται κυρίως από ένα μείγμα αυξανόμενης περιβαλλοντικής συνείδησης, επιθυμίας για βιώσιμες ταξιδιωτικές εμπειρίες και υποστηρικτικών κυβερνητικών πολιτικών. Συνολικά, αυτοί οι παράγοντες αλλάζουν τις προτιμήσεις στα ταξίδια ενώ επεκτείνουν την εν λόγω αγορά που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

  • Οι ταξιδιώτες έχουν συνειδητοποιήσει περισσότερο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους και αναζητούν ενεργά φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές που προάγουν τη διατήρηση καθώς και την ενδυνάμωση της κοινότητας.
    Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών φαίνεται όταν περισσότεροι άνθρωποι αποφασίζουν να επιλέξουν γνήσιες εμπειρίες που τους συνδέουν με τη φύση και τις τοπικές παραδόσεις.
  • Επιπλέον, οι δημόσιες προσπάθειες με στόχο την ενθάρρυνση βιώσιμων τουριστικών πρακτικών και τη διατήρηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς συμβάλλουν επίσης στην ενίσχυση της ανάπτυξης του οικοτουρισμού.
  • Οικονομικά οφέλη που σχετίζονται με τη βιομηχανία, όπως η δημιουργία θέσεων εργασίας και η ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας προσελκύουν επίσης τουρίστες που θα ήθελαν να ανταποδώσουν θετικά τα μέρη που επισκέπτονται.

Ποιος είναι ο top προορισμός της Ευρώπης για οικοτουρισμό έως το 2034

Η Ιταλία θα ηγηθεί στη αγορά στην Ευρώπη σε οικοτουρισμό, με CAGR 17,9% μέχρι το τέλος του 2034.

Λόγω των διαφορετικών και υπέροχων τοπίων, της σπουδαίας ιστορικής κληρονομιάς και των τουριστικών κέντρων που είναι αφοσιωμένα σε πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον τουρισμού, η Ιταλία είναι από τις σημαντικές αγορές οικοτουρισμού στην ήπειρο.

Για να προσφέρει στους οικολόγους τουρίστες μια ολιστική συνάντηση με τη φύση, η χώρα έχει μια σειρά από φυσικά χαρακτηριστικά, όπως η όμορφη ακτή του Αμάλφι και οι ειρηνικοί Δολομίτες.
Πόλεις της όπως η Ρώμη, η Βενετία και η Φλωρεντία φιλοξενούν εκπληκτικά αξιοθέατα, όπως μουσεία που απευθύνονται σε υπεύθυνους τουρίστες.

Εν τω μεταξύ, η Ιταλία ενθαρρύνει τώρα έργα βιώσιμου τουρισμού και αναγνωρίζει πώς ωφελούνται από τη διατήρηση τόσο του φυσικού περιβάλλοντος όσο και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αυτή η ενσωμάτωση, μεταξύ άλλων, την τοποθετεί ως τον κορυφαίο ευρωπαϊκό προορισμό οικοτουρισμού λόγω της φυσικής της λαμπρότητας που συνδυάζεται με πολιτιστικά αξιοθέατα σε συνδυασμό με τις προληπτικές “πράσινες” κινήσεις που πραγματοποιούνται από διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς.

Ποιος είναι ο top προορισμός της Νότιας Ασίας για οικοτουρισμό έως το 2034

Η Ινδία είναι η κορυφαία αγορά οικοτουρισμού στην περιοχή της Νότιας Ασίας, με εκτιμώμενο CAGR 15,9% για την ινδική αγορά έως το 2034.

Οι αυξανόμενες ανησυχίες των ταξιδιωτών για την προστασία του περιβάλλοντος και η λαχτάρα να δουν τη φύση στην αρχική της μορφή είναι μερικοί από τους βασικούς λόγους πίσω από αυτή η αύξηση.

Με πολλά εθνικά πάρκα, καταφύγια άγριας ζωής και γραφικά τοπία, η Ινδία διαθέτει πλούσια βιοποικιλότητα που παρέχει μοναδικές ευκαιρίες για φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια. Επιπλέον, η ώθηση από την κυβέρνηση για βιώσιμο τουρισμό και η συμμετοχή της κοινότητας στις δραστηριότητες του τουρισμού υποδοχής έχουν ενισχύσει αυτόν τον κλάδο.

Το αυξημένο διαθέσιμο εισόδημα και η επιθυμία για περισσότερη κατανόηση ωθεί τη ζήτηση για οικοτουρισμό.
Το φυσικό περιβάλλον της χώρας αποτυπώνεται καλά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και σε άλλες ψηφιακές πλατφόρμες, ενισχύοντας έτσι το ενδιαφέρον των ανθρώπων που επιθυμούν να ασχοληθούν με δραστηριότητες οικοτουρισμού.

Γιατί οι ΗΠΑ είναι μια εξέχουσα αγορά

Στη Βόρεια Αμερική, οι ΗΠΑ αναμένεται να έχουν το μέγιστο μερίδιο αγοράς μέχρι το τέλος του 2023 και να αναπτυχθούν με τιμή CAGR 13,0% από το 2024 έως το 2034.

Η αγορά στις ΗΠΑ καθοδηγείται από τα τεράστια και ποικίλα φυσικά τοπία της, συμπεριλαμβανομένων των εθνικών πάρκα, δάση και παράκτιες περιοχές που προσελκύουν ταξιδιώτες με οικολογική συνείδηση.

Η έμφαση που δίνεται στη χώρα στη διατήρηση καθώς και οι πρακτικές βιώσιμου τουρισμού που υποστηρίζονται από ιδιωτικές πρωτοβουλίες και κυβερνητικές πολιτικές την καθιστούν πιο ελκυστική. Επιπλέον, το υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα και η αυξανόμενη ανησυχία για περιβαλλοντικά ζητήματα μεταξύ των Αμερικανών τροφοδοτούν περαιτέρω τη ζήτηση για οικοτουρισμό.

Ένα άλλο πλεονέκτημα που έχουν οι ΗΠΑ είναι ότι διαθέτουν μια καλά ανεπτυγμένη υποδομή προσφέροντας διάφορες υπαίθριες ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Αυτό, τις καθιστά μια από τις προτιμώμενες επιλογές για όσους ενδιαφέρονται για βιώσιμες ταξιδιωτικές εμπειρίες που περιλαμβάνουν βύθιση.

Ποιος τύπος οικοτουρισμού προτιμάται περισσότερο παγκοσμίως

Η αγορά οικοτουρισμού τύπου φύσης και άγριας ζωής αναμένεται να σημειώσει υψηλή ανάπτυξη κατά την περίοδο πρόβλεψης, καθώς αυτό το είδος περιήγησης είναι πιο συνηθισμένο μεταξύ των ανθρώπων.

Τουρίστες της φύσης και της άγριας ζωής συμμετέχουν σε εκδρομές σε εξωτικές και απειλούμενες περιοχές με σκοπό την αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη φύση και την υποστήριξη της διατήρησης.

Ο φυσιοτουρισμός περιλαμβάνει επίσης πολλές δραστηριότητες περιπέτειας, όπως πεζοπορία, αναρρίχηση, ράφτινγκ, σπηλαιολογία, ιστιοπλοΐα, παρατήρηση πουλιών και κολύμπι κ.λπ.

Ποια ηλικιακή ομάδα καταγράφει υψηλή ζήτηση οικοτουρισμού

  • Ο αριθμός των οικοτουριστών στην ηλικιακή ομάδα 26-35 ετών είναι πιθανό να αυξηθεί σημαντικά. Τα άτομα αυτής της ηλικιακής ομάδας είναι πιθανό να αλλάξουν την ταξιδιωτική τους συμπεριφορά. Προτιμούν τις πράσινες και χαμηλές εκπομπές άνθρακα διακοπές.
  • Οι Millennials ως γενιά έχουν μεγαλύτερη συνείδηση ​​σχετικά με τη σημασία των πρακτικών αειφόρου τουρισμού.
  • Η υψηλή ζήτηση για βιώσιμα καταλύματα για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τουρισμού και η υιοθέτηση των βέλτιστων πράσινων πρακτικών είναι συχνότερα μεταξύ των τουριστών ηλικίας 25 ετών έως 35 ετών.

Ποιος τύπος τουρίστα θα έχει το μέγιστο μερίδιο αγοράς οικοτουρισμού

Όσον αφορά τον τουριστικό τύπο, στην αγορά προτιμώνται τα εξερχόμενα ή τα διεθνή ταξίδια. Σήμερα, η αγορά περιηγήσεων και ταξιδιών είναι γεμάτη με βολικά αεροπορικά εισιτήρια, τρένο, λεωφορεία και ταξιδιωτικά πακέτα.

Επιπλέον, σε πολλούς αρέσει να ταξιδεύουν στο εξωτερικό για να αλληλεπιδράσουν με ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμών, εθνικοτήτων και θρησκειών.
Αυτό βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν νέες γλώσσες, πολιτισμούς και πολλά άλλα πράγματα με νέες συνδέσεις.