Στην Εύα Οικονομάκη

Τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος των τουριστικών λεωφορείων αναδεικνύει σε συνέντευξή του στο tourismtoday.gr ο Άρης Μαρίνης, πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ), δίνοντας το πρώτο στίγμα για το 2025.

“Σε μια χώρα όπου ο στόλος των τουριστικών λεωφορείων είναι από τους παλαιότερους στην Ευρώπη, είναι ο μοναδικός κρίκος στην αλυσίδα του τουρισμού που δεν  έχει επιδοτηθεί ώστε να ανανεωθεί και να συμβάλει στην μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και όχι μόνο!”, επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο επικεφαλής της ΓΕΠΟΕΤ.

-Μία ανάσα πριν από το τέλος του 2024, θα θέλατε να κάνετε έναν πρώτο απολογισμό και να μας δώσετε μία πρώτη εικόνα για το 2025;

Ιδιαίτερα θετικά εξελίσσεται η φετινή τουριστική περίοδος για την Ελλάδα με σταθερά ανοδικά μεγέθη σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις ξένων επισκεπτών και ισχυρή επισκεψιμότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Αυτό που δείχνει να παγιώνεται είναι ένα ισχυρό ρεύμα προτίμησης προς την χώρα μας, η οποία σταθερά πλέον περιλαμβάνεται στους δέκα δημοφιλέστερους παγκοσμίως τουριστικούς προορισμούς και συνεχώς βελτιώνει τη θέση της στην κατάταξη. Γίνεται έτσι πράξη η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου μετά από προσπάθειες πολλών ετών και παρά την παγκόσμια αρνητική συγκυρία λόγω των πολεμικών διενέξεων στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Ασίας. Μέχρι στιγμής δείχνει να μη μας επηρεάζουν καθώς η χώρα διατηρεί την εικόνα του ασφαλούς προορισμού με υψηλή ποιότητα στις υπηρεσίες .

Όσον αφορά την νέα χρονιά και υπό την προϋπόθεση ότι το κλίμα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου δεν θα επιβαρυνθεί περισσότερο, υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία.

-Ένα από τα μείζονα προβλήματα στα οποία καλείται να ανταπεξέλθει ο ελληνικός τουρισμός εν γένει είναι η έλλειψη εργαζομένων. Υπάρχει αντίστοιχο πρόβλημα στον κλάδο σας; Πώς θα μπορούσε να γίνει ορθή διαχείριση του προβλήματος και να γίνει ποιο ελκυστικό το επάγγελμα των οδηγών τουριστικών λεωφορείων;

Πράγματι μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε οι επαγγελματίες του τουρισμού τα τελευταία δύο τουλάχιστον χρόνια είναι η εύρεση εργαζομένων. Ιδιαίτερα μεγάλη είναι η έλλειψη που παρατηρείται στους επαγγελματίες οδηγούς τουριστικών λεωφορείων, ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει όλη η Ευρώπη. Θα πρέπει άμεσα το κράτος να δώσει μια λύση σύμφωνα με τις προτάσεις που έχουμε εδώ και αρκετό διάστημα καταθέσει ως Ομοσπονδία, ώστε να διευκολυνθεί η είσοδος νέων εργαζομένων στο αντικείμενο.

-Ο εκσυγχρονισμός των υποδομών είναι ένα ζήτημα που απασχολεί το τελευταίο χρονικό διάστημα έντονα τον τουριστικό κλάδο γενικότερα, αλλά και τα τουριστικά λεωφορεία ειδικότερα. Ποιες κινήσεις εκτιμάτε ότι πρέπει να γίνουν σε αυτή την κατεύθυνση;

Λόγω της οικονομικής κρίσης που ταλαιπώρησε την χώρα μας την προηγουμένη δεκαετία υπήρξε τεράστιο έλλειμα συντήρησης στις υπάρχουσες υποδομές και αντίστοιχη υστέρηση στην δημιουργία νέων. Αντιλαμβανόμαστε ότι απαιτείται σημαντικός χρόνος για την υλοποίηση νέων υποδομών, και σε αυτό πολύ σημαντικό ρόλο θα παίξει ο σωστός προγραμματισμός και η επιτάχυνση σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων ώστε σαν χώρα να εκμεταλλευτούμε πλήρως εργαλεία όπως το Ταμείο Ανάκαμψης. Όμως στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα θα πρέπει να υπάρξει επαρκής συντήρηση και αποτελεσματικός σχεδιασμός σε τοπικό επίπεδο ως προς την ορθολογική χρήση των υφιστάμενων υποδομών, κατά τις χρονικές περιόδους που παρατηρείται εντονότερη πίεση.

 -Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ποιες είναι οι προκλήσεις τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος των τουριστικών λεωφορείων την επόμενη ημέρα και ποια τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεών του;

Σίγουρα βρισκόμαστε εν αναμονή των  εξελίξεων σε σχέση με ποια τεχνολογία θα επικρατήσει στο τομέα της κίνησης  των τουριστικών λεωφορείων στο μέλλον.

Φαίνεται ότι ηλεκτροκίνηση και ορυκτά καύσιμα θα συμπορευτούν για πολλά χρόνια ακόμα.

Σε μια χώρα όπου ο στόλος των τουριστικών λεωφορείων είναι από τους παλαιότερους στην Ευρώπη, είναι ο μοναδικός κρίκος στην αλυσίδα του τουρισμού που δεν  έχει επιδοτηθεί ώστε να ανανεωθεί και να συμβάλει στην μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και όχι μόνο!

 -Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό; Ποια εκτιμάτε ότι θα έπρεπε να είναι η στρατηγική που θα ακολουθηθεί προκειμένου να παραμείνει σε αναπτυξιακή τροχιά;

Το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό είναι η διατήρηση της υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και η ορθή διαχείριση και διάχυση των επισκεπτών στο σύνολο των προορισμών της χώρας, όλο τον χρόνο. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί από την πολιτεία στη συνεχή επένδυση στα θέματα ασφάλειας αλλά και στην βελτίωση της διαδικασίας και της ταχύτητας χορήγησης βίζα, σε χώρες που ακόμα τη χρειάζονται για να επισκεφθούν την χώρα μας.

Επιπλέον απαιτείται προσπάθεια ώστε να προβληθεί το τουριστικό μας προϊόν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερα και πιο απομακρυσμένα κοινά και να ανοίξουν παλαιότερες και νέες δεξαμενές τουριστών, όπως ενδεικτικά η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ινδία. Και είναι αυτή η στρατηγική η οποία τελικώς επιτυγχάνει καθώς οι επισκέπτες από μακρινές χώρες μένουν περισσότερες ημέρες και δαπανούν περισσότερα χρήματα.