Σύνταξη: tourismtoday.gr

H κρίση χωρητικότητας στα αεροδρόμια απειλεί την ελευθερία των ανθρώπων να ταξιδεύουν και περιορίζει τις οικονομίες, προειδοποίησε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).

Συγκεκριμένα, η IATA ζητά τροποποιήσεις στους κανονισμούς slots που θα υποχρεώνουν τα αεροδρόμια να λογοδοτούν εάν δεν κάνουν αρκετά για να δημιουργήσουν περισσότερη χωρητικότητα.

Με ελάχιστες προοπτικές οι υποδομές των αεροδρομίων να συμβαδίζουν πλήρως με την αυξανόμενη ζήτηση, η IATA δημοσίευσε μια Λευκή Βίβλο. Εκεί περιλαμβάνει προτάσεις για το πώς οι κανονισμοί slots πρέπει να δίνουν κίνητρα στα αεροδρόμια να παράγουν περισσότερη χωρητικότητα από την υπάρχουσα υποδομή.

Ο αριθμός των αεροδρομίων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στη ζήτηση για αεροπορική συνδεσιμότητα και που απαιτούν συντονισμό θέσεων με χρήση των Οδηγιών IATA Worldwide Airport Slot Guidelines έχει ήδη αυξηθεί σε σχεδόν 400 παγκοσμίως.
Εάν επικρατήσουν οι τρέχουσες τάσεις, ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 25% την επόμενη δεκαετία.

Ένα παράδειγμα των σοβαρών συνεπειών αυτού του αυξανόμενου προβλήματος είναι εμφανές στην Ευρώπη, όπου το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) αναμένει ότι η υποδομή των αεροδρομίων δεν θα είναι σε θέση να καλύψει έως και το 12% της ζήτησης το 2050.
Είναι απίθανο να καλυφθεί λόγω πολιτικών περιορισμών και αυτό θα υπονομεύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, η οποία όπως συμπέρανε η έκθεση Ντράγκι, υπολειτουργεί ήδη σημαντικά. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας τα αεροδρόμια να χρησιμοποιούν βέλτιστες πρακτικές για την παροχή όσο το δυνατόν μεγαλύτερης χωρητικότητας από την υπάρχουσα υποδομή.

«Η μόνη θεραπεία για την ανεπαρκή χωρητικότητα είναι η κατασκευή. Ωστόσο, εφόσον οι προσπάθειες μεγάλης κλίμακας, όπως η κατασκευή νέων διαδρόμων προσγείωσης ή τερματικών σταθμών, παραμένουν πολιτικά απρόσιτες σε πολλά μέρη του κόσμου, πρέπει να αποσπάσουμε κάθε τελευταία μονάδα χωρητικότητας από την υποδομή που έχουμε, δήλωσε ο Nick Careen, επικεφαλής της IATA για Λειτουργίες, Ασφάλεια και Ασφάλεια.

Μερικά αεροδρόμια θέτουν ισχυρά σημεία αναφοράς για τη μεγιστοποίηση της χωρητικότητας, αλλά πάρα πολλά αποτυγχάνουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες στις Παγκόσμια Οδηγίες υποδοχής αεροδρομίων».

Η IATA απαιτεί από τα αεροδρόμια ισχυρότερες υποχρεώσεις για slots

Η πρόσφατα δημοσιευθείσα Λευκή Βίβλος της IATA για τα slots απαιτεί ισχυρότερες υποχρεώσεις εκ μέρους των αερολιμένων για τη μεγιστοποίηση της χωρητικότητας.

Οπως υπογραμμίζει ο Nick Careen, «σύμφωνα με τους κανονισμούς των slots, οι αεροπορικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να τα χρησιμοποιούν αποτελεσματικά διαφορετικά αντιμετωπίζουν κυρώσεις για ακύρωση πτήσεων ή μη λειτουργία.

Ωστόσο, τα αεροδρόμια δεν αντιμετωπίζουν κυρώσεις εάν δεν προσφέρουν την υποσχεθείσα χωρητικότητα. Έχουν λίγη πίεση για να ανταποκριθούν σε παγκόσμιους δείκτες αναφοράς σχετικά με την αποτελεσματικότητα.

Επιπλέον, συχνά δεν υπάρχει επαρκής διαφάνεια για της δυναμικότητας. Αυτό χρειάζεται μια σημαντική επανεξισορρόπηση, ώστε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες να είναι εξίσου υποχρεωμένες να μεγιστοποιήσουν τη δυνητική κοινωνική και οικονομική αξία της χωρητικότητας».

Τι προτείνει η IATA για τα slots σε αεροδρόμια

  • Απαίτηση από τα αεροδρόμια να επανεξετάζουν τις δηλώσεις χωρητικότητας σε τακτική βάση και εφαρμογή ουσιαστικής διαδικασίας διαβούλευσης χωρητικότητας, για να διασφαλιστεί μεγαλύτερη διαφάνεια και να αποκαλυφθούν πού παραμελούνται οι πιθανές αυξήσεις χωρητικότητας.
  • Υποχρεώσεις βελτίωσης και αύξησης της παραγωγικής ικανότητας όπου είναι δυνατόν, σε σύγκριση με την παγκόσμια βέλτιστη πρακτική.
  • Συνέπειες εάν η δηλωθείσα χωρητικότητα δεν παραδοθεί όπως υποσχέθηκε.

«Οι τρέχοντες κανονισμοί για τα slots αεροδρομίων βοήθησαν στη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου αεροπορικών μεταφορών που προσφέρει διαρκώς αυξανόμενη συνδεσιμότητα, επιλογές των καταναλωτών και φθηνότερους ναύλους, τόνισε ο Nick Careen.

Για να συνεχίσει το σύστημα slots να αυξάνει αυτά τα οφέλη, χρειαζόμαστε υποχρεώσεις απόδοσης στα αεροδρόμια. Απαιτείται ισχυρότερη νομοθεσία για να καλυφθεί το τεράστιο χάσμα μεταξύ των καλύτερων και των μέτριων αεροδρομίων όσον αφορά την απόδοση της χωρητικότητας.
Αυτό θα προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες με μεγαλύτερη προσβασιμότητα στις αεροπορικές μεταφορές και θα φέρει περισσότερα οφέλη στον κόσμο».