γράφει ο Αναστάσιος Χωμενίδης
Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Λάμψα
«Κάθε νέα χρονιά και σεζόν, είναι γεμάτη από νέες προκλήσεις για τον Τουρισμό», όπως έλεγε παλαιός τουριστικός παράγων. Και για του λόγου το αληθές, ας δούμε ορισμένες από τις πιο σημαντικές, εν όψει 2025.
Το διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον
Το διεθνές περιβάλλον και οι εξελίξεις σε μεγάλες γεωγραφικές ενότητες του πλανήτη, είναι παράγοντες που επηρεάζουν τη διεθνή τουριστική αγορά, τόσο ως προς τις προτιμήσεις των επισκεπτών, όσο και ως προς το επενδυτικό και επιχειρηματικό περιβάλλον των προορισμών.
Οι πολεμικές συρράξεις, η ένταση και η αστάθεια, οι πληθωριστικές τάσεις, το κόστος του χρήματος, το ενεργειακό ζήτημα, είναι βασικοί καταλύτες με άμεσο αντίκτυπο στις τάσεις και στις καταναλωτικές συμπεριφορές επισκεπτών και τουριστών. Απαιτούν δε διαρκή παρακολούθηση και άμεσα αντανακλαστικά από την πλευρά προορισμών και επιχειρήσεων και ευνόητα και κυβερνήσεων.
Οι νέες τάσεις, ειδικά στις πιο ποιοτικές κατηγορίες της διεθνούς αγοράς
Η αγορά τουρισμού πολυτελείας καθίσταται όλο και πιο απαιτητική και ευαίσθητη σε ορισμένα ζητήματα που τελικά διαμορφώνουν τις τάσεις της ζήτησης. Ο σεβασμός στο περιβάλλον, στη διαχείριση των φυσικών πόρων, οι πράσινες πρακτικές, όλα αυτά που αποτελούν αυτό που αποκαλούμε «αποτύπωμα», έχουν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τους επισκέπτες υψηλού επιπέδου.
Από εκεί και πέρα, όσο και αν ακούγεται περίεργο, το value for money, παίζει ρόλο και σε αυτήν την κατηγορία, καθώς η μεγάλη οικονομική άνεση δεν συνεπάγεται πάντα και αλόγιστη διάθεση χρήματος και φυσικά, παράγοντες όπως η ιδιωτικότητα και διακριτικότητα, ο βαθμός ικανοποίησης αιτημάτων για ξεχωριστές εμπειρίες, υπηρεσίες ή προϊόντα κ.λπ.
Η Ελλάδα, πάντως, τα τελευταία χρόνια, έχει κερδίσει αρκετές θέσεις στη διεθνή κατάταξη των επίλεκτων προορισμών τουρισμού Πολυτελείας, καθώς έχουν υλοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις που απευθύνονται σε αυτό το high-end μέρος της παγκόσμιας αγοράς.
Η κατάσταση και η φέρουσα ικανότητα υποδομών και προορισμών της Χώρας
Ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα υψηλού επιπέδου, δεν είναι από μόνο του αρκετό για να κάνει τη διαφορά σε έναν προορισμό. Καθοριστικό ρόλο έχει και η κατάσταση των δημόσιων υποδομών, η ευκολία πρόσβασης, το ευρύτερο επίπεδο υπηρεσιών, το περιβάλλον κ.α., δηλαδή όλες αυτές οι παράμετροι που συνθέτουν τη συνολική εικόνα και εντύπωση ενός προορισμού. Έχει ανοίξει, τελευταία, σε μεγάλη έκταση η συζήτηση περί κορεσμού και αλλοίωσης των τοπικών χαρακτηριστικών και του επιπέδου των υπηρεσιών δημοφιλών προορισμών, μια κατάσταση που χρήζει προσεκτικής ανάλυσης. Επιπρόσθετα Αθήνα και μεγάλα αστικά κέντρα, από οικιστικές περιοχές όπως πρέπει να είναι οι πόλεις – επομένως, με το τοπικό στοιχείο αυθεντικότητας και κουλτούρας τους – μετατρέπονται σε «τουριστικές αποικίες».
Είναι ανάγκη να μάθουμε από λάθη και αστοχίες στα οποία δεν δώσαμε την δέουσα προσοχή όταν έπρεπε. Η ανάπτυξη που βασίζεται στην υπεραλίευση του τουριστικού αποθέματος, στο τέλος, θα «σκοτώσει» το προϊόν με δυσάρεστες συνέπειες για την χώρα.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις και η πρόσβαση στην πληροφορία
Μιλάμε για την αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων εφαρμογών και συστημάτων σε όλο το φάσμα της οργάνωσης και των τμημάτων των Ξενοδοχείων. Όχι μόνο σε back office επίπεδο, αλλά σε όλους τους χώρους των πελατών, από τις σουίτες, τα δωμάτια και το Room Service μέχρι όλες τις συνοδευτικές εγκαταστάσεις, όπως τα F&B outlets, τα spa, οι συνεδριακές αίθουσες, τα events κοκ.
Επειδή δε, οι τεχνολογικές εξελίξεις κινούνται πια με αστρονομικές ταχύτητες, το να είναι μια ξενοδοχειακή επιχείρηση up-to-date με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας είναι μια κρίσιμη και επίπονη προσπάθεια, αλλά εν τέλει, τα οφέλη είναι σημαντικά. Το γεγονός ότι ένας ενδιαφερόμενος έχει σε δευτερόλεπτα στη συσκευή του έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών για τον προορισμό, τα καταλύματα κοκ, που σκοπεύει να επισκεφθεί αποτελεί μία «κοσμογονία» σε διαρκή εξέλιξη.