Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται το project των υδατοδρομείων-υδροπλάνων στην Ελλάδα. Οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών δείχνουν ότι η πραγμάτωση του εγχειρήματος τοποθέτησε στο περιθώριο τις ακριτομυθίες του παρελθόντος.   

του Χάρη Ντιγριντάκη

Κλειδί για την ανάπτυξη των  υδροπλάνων στη χώρα μας αποτελεί αφενός η εξεύρεση της χρηματοδότησης του επιχειρηματικού σχεδίου και αφετέρου η νομοθετική διευκόλυνση ανάπτυξης του θεσμού. Ήδη τις προσεχείς ημέρες βγαίνει σε διαβούλευση το νομοθέτημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που περιλαμβάνει βελτιώσεις στη διαδικασία αδειοδότησης και επισπεύδει το χρόνο υλοποίησης κατασκευής ενός υδατοδρομίου, ενώ εισέρχονται και οι προϋποθέσεις δημιουργίας του. Παράλληλα η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενέκρινε πρόσφατα τη διαδικασία εκπαίδευσης των διαχειριστών-μάνατζερ των αεροδρομίων. Το παζλ ανάπτυξης του θεσμού συμπληρώνεται από την εξεύρεση της πολυπόθητης χρηματοδότησης.

Όπως όλα δείχνουν βρέθηκε το εργαλείο χρηματοδότησης μέσω του Πακέτου Γιούνκερ που προβλέπει τη χρηματοδότηση του επιχειρηματικού σχεδίου μια ιδιωτικής εταιρείας, της Ελληνικά Υδροπλάνα Α.Ε. με το ποσό των 50 εκατ. ευρώ. Υπογραμμίζεται ότι από την εν λόγω εταιρεία πλήρως αδειοδοτημένα είναι τα υδατοδρόμια του Βόλου, της Σκοπέλου, της Αλλονήσου, της Σκύρου, της Θεσσαλονίκης, της Αμφιλοχίας, της Ζακύνθου, της Χίου των Ψαρών και αυτό στις Οινούσες και ακολουθούν της Θάσου, της Χαλκίδας της Αιδηψού, της Κύμης, της Καρύστου και της Σητείας. Προβληματικός δείχνει να είναι ο σχετικός διαγωνισμός για το υδατοδρόμιο της Πρέβεζας.

Σύμφωνα με την πρόταση που υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πέρασε την πρώτη φάση αξιολόγησης η  Ελληνικά Υδροπλάνα ΑΕ. θα αναπτύξει ένα περιφερειακό δίκτυο υδροπλάνων (υπηρεσία αεροπορικών μεταφορών, αεροδρόμια νερού, τεχνικές βάσεις & κέντρο εκπαίδευσης), και θα αρχίσει να επιχειρεί επιτυχημένα με υδροπλάνα. Ως ημερομηνία έναρξης του έργου αναφέρεται η 1η Ιανουαρίου 2017. Ως περιοχή δραστηριότητας  της εταιρείας καταγράφεται η Ελλάδα, το Βόρειο Αιγαίο, η Βουλγαρία, η Ιταλία και η Τουρκία

Επίσης όπως υπογραμμίζει η Ε.Ε. η Ελληνικά Υδροπλάνα ΑΕ θα δημιουργήσει την απαραίτητη υποδομή υδατοδρόμια για να παρέχουν την απαιτούμενη επιχειρησιακή υποστήριξη για την ασφαλή, αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία του υδροπλάνου. Ειδικότερα, η Ελληνικά Υδροπλάνα θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει περισσότερα από 100 υδατοδρόμια μέχρι το τέλος του 2017, ως εκ τούτου,  αναπτύσσοντας ένα αποτελεσματικό δίκτυο στην Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες, συνδέοντας τα νησιών μεταξύ τους και με τις ηπειρωτικές παράκτιες πόλεις, καθώς και την ενδοχώρα μέσω των λιμνών.

Οικονομική Λογική

Τα Ηνωμένα Έθνη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού κατατάσσει την Ελλάδα στους 10 κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου και το τελευταίο έτος η Ελλάδα δέχεται πάνω από 25 εκατ. τουρίστες σημειώνοντας αύξηση 7%.

«Αυτό αποτελεί ατράνταχτη απόδειξη ότι ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και τουρίστες από όλο τον κόσμο θα θέλουν πάντα να επισκεφθούν τη χώρα. Οι τελευταίοι αριθμοί του έτους αποδεικνύουν επίσης ότι ακόμη και με όλες τις ασταθείς καταστάσεις στο οικονομικό και πολιτικό στίβο της Ελλάδας, τα τουριστικά έργα βρίσκονται χαμηλά στην κατηγορία κινδύνου με υψηλή όμως αξία.

Η συμβολή των υδροπλάνων στην πραγματική τουριστική οικονομία θα είναι σημαντική, λαμβάνοντας υπόψη αντίστοιχα παραδείγματα στο εξωτερικό, με  πιο προφανές τις Μαλδίβες, όπου τα υδροπλάνα έχουν δραστηριοποιηθεί για χρόνια με μεγάλη επιτυχία.

Εκτιμάται ότι η δημιουργία μιας αγοράς και ενός πλήρους ανεπτυγμένου δικτύου στους τουριστικούς προορισμούς θα οδηγήσει σε έναν αριθμό  επιβατών που θα χρησιμοποιούν τα υδροπλάνα για το ταξίδι τους προς τα ελληνικά νησιά που θα ξεπερνά τα 2-3 εκατ. δεδομένου ότι μισό εκατομμύριο πτήσεις το χρόνο θα επιχειρούν σε τουλάχιστον 100 υδατοδρόμια, χωρίς να περιλαμβάνονται τα δρομολόγια από τις γειτονικές χώρες. Οι επιχειρήσεις με υδροπλάνα μπορεί να φτάσουν τα 600 εκατ. ευρώ και θα αποφέρουν σημαντικά έσοδα για το κράτος και περισσότερες από 2.000 νέες θέσεις εργασίας» επισημαίνει η έκθεση της Ε.Ε. και προσθέτει : «κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε ετών της λειτουργίας, η Ελληνικά Υδροπλάνα, αναμένεται να έχει μια κρίσιμη μάζα με 20 υδροπλάνων και να αποφέρει έσοδα ύψους € 113,1 εκατ. με EBITDA ύψους 43,2 εκατ. ευρώ (περιθώριο σχεδόν 39%). Πρόσθετη ανάπτυξη αναμένεται κατά τα επόμενα έτη με την προσθήκη περισσότερων υδροπλάνων, στρατηγικών συμμαχιών και τη δυνατότητες επέκτασης στις γύρω γεωγραφίες περιοχές, Τουρκία, Ιταλία, Λίβανο, Ισραήλ, Κύπρο και αιγυπτιακές ακτές και τη νότια θάλασσα της Μεσογείου. Ο υποστηρικτής έχει εφαρμόσει ή έχει την πρόθεση να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση από την ΕΕ ή της ΕΙΒ που σχετίζονται με αυτό το έργο».

Πιθανά Προβλήματα

Κατά τη μελέτη της Ε.Ε. Η Ελληνικά Υδροπλάνα έχει εντοπίσει τα εμπόδια για την είσοδο στη διαδικασία για έναρξη εργασιών. Όπως τονίζεται με εξασφαλισμένα επαρκή κεφάλαια για την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου, τα πρωτογενή εμπόδια είναι η διαθεσιμότητα των αεροσκαφών και του προσωπικού. Οι λύσεις για κάθε φράγμα έχουν επινοηθεί και η Ελληνικά Υδροπλάνα προβλέπει ότι για πρώτη φορά οι φραγμοί αυτοί αντιπροσωπεύουν τα διαχειρίσιμα όρια ανάπτυξης. Επίσης απρόβλεπτα γεγονότα θα μπορούσαν να εμποδίσουν πράξεις της Ελληνικά Υδροπλάνα Α.Ε., όπως φυσική καταστροφή, ατύχημα με υδροπλάνο κ.λπ.

Σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν τη διάθεσή τους να επενδύσουν στην ανάπτυξη υδατοδρομίων και υδροπλάνων στην Ελλάδα, «εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες στη χώρα», μετέφεραν τη Δευτέρα στις αρχές του έτους στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιο Πιτσιόρλα,  υψηλόβαθμα στελέχη κινεζικών Funds, αναζητώντας επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς των αερομεταφορών και του τουρισμού. Σύμφωνα με το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Άγγελο Βλάχο, αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης πάνω από 50 υδατοδρόμια. Κοινός τόπος πάντως είναι ότι στη Μαγνησία θα δημιουργηθεί το πρώτο δίκτυο υδατοδρόμιων στην Ελλάδα δεδομένου ότι όπως αποτυπώθηκε παραπάνω -και βάσει των ήδη υπαρχουσών αδειοδοτήσεων- τα υδροπλάνα θα ενώσουν σε πρώτη φάση το Βόλο, με τις Βόρειες Σποράδες και τη Σκύρο και στη συνέχεια με περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα.