![heathrow](https://www.tourismtoday.gr/wp-content/uploads/2024/05/heathrow-696x464.jpg)
Τα αεροδρόμια της Ευρώπης κατάφεραν να ανακτήσουν πλήρως την επιβατική κίνηση που είχαν πριν από την πανδημία, εξυπηρετώντας πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια ταξιδιώτες το 2024.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ACI Europe (Airports Council International), η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 7,4% σε σύγκριση με το 2023, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2019 κατά 1,8%.
Η διεθνής επιβατική κίνηση οδηγεί την ανάκαμψη
Η δυναμική ανάπτυξη των αεροδρομίων οφείλεται κυρίως στη διεθνή κίνηση, η οποία κατέγραψε αύξηση 8,8% από έτος σε έτος. Αντίθετα, η εσωτερική επιβατική κίνηση παρέμεινε 6,3% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019, σημειώνοντας μικρή άνοδο 2,5% το 2024.
Παρότι συνολικά τα αεροδρόμια επέστρεψαν σε προ-πανδημικά επίπεδα, σχεδόν το 47% εξ αυτών εξακολουθούν να καταγράφουν χαμηλότερη κίνηση σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με την ACI Europe, αυτό οφείλεται σε διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική αγορά και γεωπολιτικούς παράγοντες, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει σημαντικές διαφοροποιήσεις στην απόδοση των αεροδρομίων ανά χώρα και περιοχή.
Επιπλέον, η έκθεση επισημαίνει τη σταδιακή στροφή προς τα σιδηροδρομικά ταξίδια, γεγονός που επηρεάζει τη ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις σε συγκεκριμένες αγορές.
Τα 5 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης
Για το 2024, τα πέντε πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στην Ευρώπη ήταν:
1. Heathrow (Λονδίνο)
2. Instabul Airport
3. Paris Charles de Gaulle
4. Amsterdam Schiphol
5. Μadrid-Barajas Adolfo Suarez Airport
Ταξίδια και γεωπολιτικές επιπτώσεις
Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, σχολίασε ότι η αύξηση της αεροπορικής κίνησης το 2024 ήταν εντυπωσιακή, παρά τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο κλάδος.
«Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια υποδέχτηκαν 200 εκατομμύρια επιβάτες περισσότερους από το 2023, με αρκετά να σημειώνουν νέα ιστορικά ρεκόρ. Αυτό επιτεύχθηκε παρά τις αυξημένες τιμές αεροπορικών εισιτηρίων, τους περιορισμούς στη διαθεσιμότητα θέσεων και τη γενική οικονομική αβεβαιότητα. Οι καταναλωτές πλέον δίνουν προτεραιότητα στις ταξιδιωτικές εμπειρίες».
Ωστόσο, επισήμανε ότι η αγορά έχει αλλάξει σημαντικά μετά την πανδημία, με τη ζήτηση να καθορίζεται πλέον κυρίως από ταξίδια αναψυχής και επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς (VFR), καθώς και από την ανάπτυξη των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους.
Επιπλέον, η ενοποίηση των αεροπορικών εταιρειών, οι αλλαγές στη συνδεσιμότητα και οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
«Πλέον, βρισκόμαστε σε μια αγορά αεροδρομίων πολλών ταχυτήτων, όπου οι ανταγωνιστικές πιέσεις αυξάνονται», πρόσθεσε ο Jankovec.
Προβλέψεις για το 2025
Κοιτώντας προς το 2025, η ACI Europe προβλέπει αύξηση 4% στην επιβατική κίνηση. Ωστόσο, ο οργανισμός επισημαίνει ότι η πρόβλεψη αυτή ενδέχεται να αλλάξει, καθώς υπάρχουν σημαντικές αβεβαιότητες, όπως:
• Διαχείριση στόλου αεροπορικών εταιρειών
• Περιορισμοί χωρητικότητας στον εναέριο χώρο (ATM)
• Πολιτικές αερομεταφορών που επηρεάζουν τον κλάδο
• Γεωπολιτικές εντάσεις
Παρά τις προκλήσεις, η γενική τάση δείχνει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη θα παραμείνει ισχυρή, καθώς οι ταξιδιώτες εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στις εμπειρίες και τις μετακινήσεις.