Η επέκταση του Heathrow χρειάζεται νέα οικονομική ανάλυση, σύμφωνα με ειδικούς της αεροπορίας

Η προγραμματισμένη επέκταση του αεροδρομίου Χίθροου με την κατασκευή τρίτου διαδρόμου προσγείωσης απαιτεί επικαιροποιημένη οικονομική αξιολόγηση, σύμφωνα με κορυφαίους οικονομολόγους του αεροπορικού κλάδου.

Το αεροδρόμιο επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα παρουσιάσει τις προτάσεις του προς την κυβέρνηση μέχρι το καλοκαίρι του 2025. Ωστόσο, ο Brian Pearce, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της IATA και νυν εκτελεστικός διευθυντής του Air Transportation Systems Laboratory στο University College London, τόνισε ότι η μελέτη της Airports Commission από το 2015 είναι πλέον ξεπερασμένη.

Η αγορά αερομεταφορών έχει αλλάξει δραματικά από το 2015

Καταθέτοντας στην Επιτροπή Μεταφορών του βρετανικού Κοινοβουλίου, ο Pearce σημείωσε ότι όταν η Airports Commission παρουσίασε την ανάλυσή της, “ο κόσμος ήταν ένα πολύ πιο ήρεμο μέρος”.

Όταν ρωτήθηκε αν η αγορά αερομεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένει ίδια με το 2015, απάντησε:

“Όχι. Η Airports Commission χρησιμοποίησε ένα σενάριο βασισμένο σε ευνοϊκές τάσεις. Όμως, από τότε έχουν συμβεί μεγάλες αλλαγές:

• Γεωπολιτική αστάθεια και προστατευτισμός

• Σοβαρές οικονομικές και υγειονομικές κρίσεις, όπως η πανδημία της Covid-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία

• Απώλεια πενταετούς ανάπτυξης της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας

• Αυξημένο κόστος και αναθεώρηση των προβλέψεων για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κλάδου”.

Ο ίδιος προειδοποίησε ότι οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης πρέπει να αντιμετωπίζονται “με μεγάλη επιφύλαξη”.

Αμφιβολίες για την αναγκαιότητα νέου διαδρόμου

Ο Dr. Alex Chapman, ανώτερος οικονομολόγος στο New Economics Foundation, δήλωσε στους βουλευτές:

“Κάτι δεν πάει καλά με το μοντέλο που χρησιμοποιείται. Το Ηνωμένο Βασίλειο διαχειρίζεται 300 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο και θεωρείται μία από τις καλύτερα συνδεδεμένες χώρες στον κόσμο.”

Αναλύοντας τα δεδομένα του 2024, επισήμανε ότι οι περισσότερες νέες πτήσεις αφορούσαν τουριστικούς προορισμούς όπως η Τουρκία, η Ελλάδα και τα Κανάρια Νησιά, και όχι επιχειρηματικές διαδρομές, γεγονός που γεννά ερωτήματα για την οικονομική σκοπιμότητα της επέκτασης.

“Υπάρχει όφελος για τους επιβάτες, αλλά το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος είναι υψηλό. Αξίζει πραγματικά τον κόπο;”, αναρωτήθηκε.

Η αρχική σύσταση της Airports Commission και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες

Η Airports Commission, υπό την προεδρία του Sir Howard Davies, εξέτασε από το 2012 την ανάγκη επέκτασης των βρετανικών αεροδρομίων και το 2015 συνέστησε την κατασκευή τρίτου διαδρόμου στο Χίθροου αντί για δεύτερο διάδρομο στο Gatwick, επικαλούμενη οικονομικούς λόγους.

Ωστόσο, η πρότασή της συνοδευόταν από περιορισμούς για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως:

• Απαγόρευση νυχτερινών πτήσεων

• Δέσμευση να μην κατασκευαστεί τέταρτος διάδρομος

• Νομικά δεσμευτικοί κανονισμοί για την ποιότητα του αέρα

• Ειδική φορολογία για τη χρηματοδότηση μέτρων μόνωσης κατοικιών και σχολείων

Με δεδομένες τις ριζικές αλλαγές στον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο, η συζήτηση για την επέκταση του Χίθροου φαίνεται πως χρειάζεται επικαιροποιημένη ανάλυση, τόσο σε οικονομικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο.