Πτώση 1,8% παρουσίασε η τουριστική κίνηση στα ξενοδοχεία της Αθήνας και της Αττικής το α’ εξάμηνο του 2016 ενώ ,συγχρόνως ,τον Μάιο η τουριστική κίνηση μειώθηκε κατά 6,5%.
Ειδικότερα,ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) Αλέξανδρος Βασιλικός επισήμανε πως «οι πρώτες αρνητικές ενδείξεις που καταγράφονται μετά από μια θεαματική θετική πορεία την περίοδο 2013-2015, προειδοποιούν για στροφή του μέχρι σήμερα θετικού κλίματος για τον τουρισμό της Αθήνας».
Ο κ. Βασιλικός τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα και να δρομολογηθούν εγκαίρως συλλογικές δράσεις για την περιφρούρηση του τουριστικού προϊόντος της Αθήνας.
Τα στοιχεία δημοσιοποιήθηκαν από την ΕΞΑΑΑ στο πλαίσιο εκδήλωσης στο Μουσείο της Ακρόπολης, που ήταν αφιερωμένη στο έργο για την προβολή και ανάδειξη του προορισμού Αθήνα στις ξένες αγορές την περίοδο 2010-2016.
Σε παρέμβασή του ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης επεσήμανε ότι η επανάκαμψη της Αθήνας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, δεν έγινε τυχαία αλλά ήταν αποτέλεσμα συντονισμένων δράσεων, αλλά και συνεργασίας όλων των φορέων του τουρισμού.Ακόμη , μίλησε για το τρίπτυχο της ομαλότητας, της σταθερότητας και της ασφάλειας και πρόσθεσε ότι «η Αθήνα δεν πρέπει να ζήσει στιγμές τους παρελθόντος που έβλαψαν τον τουρισμό».
Ακόμη, σύμφωνα με την μελέτη «Έρευνα Ικανοποίησης Πελατών Ξενοδοχείων» και την απόδοση της ξενοδοχειακής βιομηχανίας Αττικής, που διενήργησε η GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών- Αττικής & Αργοσαρωνικού φαίνεται ότι η ζήτηση για την Αθήνα έχει σημειώσει σημαντική αύξηση και οι τουρίστες παραμένουν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους. Ωστόσο, σε σύγκριση με άλλες ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου η επισκεψιμότητα της Αθήνας παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και η απόδοση των ξενοδοχείων θα μπορούσε να βελτιωθεί ιδιαίτερα όσον αφορά τις τιμές.
Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται:
⦁ Σταθερά υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών της Αθήνας με βαθμολογία 8,0 από 7,8 την περυσινή χρονιά
⦁ Το 95% των τουριστών θα σύστηνε την Αθήνα
⦁ Χαμηλότερη ικανοποίηση από την δημόσια καθαριότητα με βαθμολογία 6,1
⦁ Υψηλό ποσοστό επαναλαμβανόμενου τουρισμού
⦁ Το 62% των διεθνών επισκεπτών είχε καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία από ότι προσδοκούσε
⦁ Το 14% των επισκεπτών συνδυάζει την αναψυχή με την δουλειά (“bleisure”) και συχνά συνοδεύεται από τον / την σύντροφό της / του
Η έρευνα έδειξε ότι το τμήμα της αγοράς «baby boomers» (μεταπολεμική γενιά) παραμένει σημαντικό για την Αθήνα. Οι «baby boomers» είναι ιδιαίτερα δραστήριοι, επισκέπτονται τα περισσότερα αξιοθέατα, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες αποτελούν την ομάδα, που γνωρίζει τα νησιά του Αργοσαρωνικού τα οποία και επισκέπτονται. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα έχει την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύει συχνά, είναι πρόθυμη να πληρώσει για την ποιότητα, έχει ταξιδέψει πολύ, αλλά αναζητά νέες εμπειρίες, έχει χρόνο για ταξίδια, είναι υγιής και θέλει να διασκεδάσει. Τέλος, δαπανούν 2,4 φορές περισσότερο από τους «millenials», οι οποίοι επισκέπτονται λιγότερα αξιοθέατα από τους «baby boomers» και επικεντρώνονται στη διασκέδαση.
Επιπλέον, από πλευράς γεωγραφικής ανάλυσης φαίνεται ότι οι απευθείας αφίξεις από τις ΗΠΑ στο αεροδρόμιο της Αθήνας με βάση τα στοιχεία του αεροδρομίου σημείωσαν αύξηση κατά 38% το 2015, κατατάσσοντας τις ΗΠΑ ανάμεσα στις 15 κορυφαίες διεθνείς αγορές για την Αθήνα. Οι βόρειοι αμερικανοί είναι οι πιο ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στην Αθήνα και έχουν δώσει την υψηλότερη βαθμολογία στη σχέση ποιότητας / τιμής για τα ξενοδοχεία σε σύγκριση με επισκέπτες από άλλες ηπείρους. Οι Αμερικανοί επισκέπτες είναι μέσοι καταναλωτές στην Αθήνα, ενώ οι τουρίστες από την Μέση Ανατολή και την Αυστραλία δαπανούν περισσότερο, κυρίως σε ψώνια. Οι Αμερικανοί δαπανούν λιγότερα σε ψώνια επειδή αξιολογούν τη σχέση ποιότητας / τιμής χαμηλότερα σε σχέση με άλλες εθνικότητες. Οι ευρωπαίοι ταξιδιώτες δαπανούν συνολικά τα λιγότερα χρήματα και μαζί με τους Ασιάτες δίνουν την χαμηλότερη βαθμολόγια για την συνολική τους εμπειρία στην Αθήνα.
Παρά την σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας κατά 23% παρατηρείται ότι τα επίπεδα αύξησης της πληρότητας των ξενοδοχείων ήταν χαμηλά, 3,6%, φτάνοντας στο 74,9% το 2015 (ο αριθμός των διαθέσιμων δωματίων παρέμεινε σταθερός το 2015 σε σχέση με το 2014), οι τιμές των ξενοδοχείων παρέμειναν χαμηλές σχεδόν 14% λιγότερο από τα επίπεδα του 2008, παρά την αύξηση των τιμών της τάξης του 4,7% το 2015. Η Αθήνα είχε Μέση Τιμή Δωματίου (ARR) 90€ το 2015 και βρισκόταν στα ίδια επίπεδα με τις μεσογειακές πόλεις της Μαδρίτης και της Λισαβόνας που είχαν 94€ και 92€ αντίστοιχα.
Η πληρότητα το διάστημα Μαΐου – Σεπτεμβρίου στα αθηναϊκά ξενοδοχεία έφτασαν στο 89% – συμπεριλαμβανομένου του Αυγούστου που το συγκεκριμένο διάστημα αποτέλεσε τον μήνα με την χαμηλότερη πληρότητα – ενώ την περίοδο Οκτωβρίου – Απριλίου η πληρότητα ήταν 65% το 2015.
Τέλος, πρόκληση μπορεί να αποτελέσει για τα ξενοδοχεία της Αθήνας η αύξηση της πληρότητας την συγκεκριμένη περίοδο, πιθανόν με την περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του Συνεδριακού Τουρισμού (MICE).