
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες που σημείωσαν ισχυρή ανάπτυξη στην αεροπορική κίνηση τον Ιανουάριο του 2025, με αύξηση 11,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με την ACI EUROPE, η άνοδος αυτή εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο ανάκαμψης των ταξιδιών στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη, με διψήφια αύξηση επιβατικής κίνησης σε αρκετές χώρες της περιοχής.
Παράλληλα, η διεθνής αεροπορική κίνηση σημείωσε εντυπωσιακή αύξηση 8,3%, ενώ η εγχώρια κίνηση παραμένει 12,5% χαμηλότερη από τα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019, υποδεικνύοντας δομικές αλλαγές στην ταξιδιωτική συμπεριφορά.
Οι Χώρες με τη Μεγαλύτερη Άνοδο στην Αεροπορική Κίνηση
Χώρες με Διψήφια Ανάπτυξη:
• Ελλάδα (+11,4%)
• Ουγγαρία (+16,5%)
• Κροατία (+13,8%)
• Πολωνία (+13,1%)
• Δανία (+13,0%)
• Ουζμπεκιστάν (+23,0%)
• Κόσοβο (+19,6%)
• Μολδαβία (+62,0%)
• Βοσνία & Ερζεγοβίνη (+50,1%)
• Ισραήλ (+77,7%)
Χώρες με Περιορισμένη Ανάπτυξη ή Πτώση:
• Γερμανία (+2,1%)
• Ιρλανδία (+1,5%)
• Σουηδία (-1,7%)
• Σλοβενία (-3,4%)
• Σερβία (-2,1%)
• Βόρεια Μακεδονία (-9,1%)
• Ρωσία (-9,9%)
Η Ιρλανδία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις συνέπειες του ανώτατου ορίου επιβατών στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου, ενώ η Γερμανία και η Σουηδία πλήττονται από υψηλή φορολογία στις αερομεταφορές και οικονομικές προκλήσεις.
Ισχυρή Απόδοση των Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων – Ποια Ξεχώρισαν
Στις κατηγορίες mega-airports και περιφερειακών αεροδρομίων, παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη:
Μεγαλύτερα Αεροδρόμια της Ευρώπης (40+ εκατ. επιβάτες ετησίως):
• Κωνσταντινούπολη (IST): 6,4 εκατ. επιβάτες (+7,1%)
• Λονδίνο-Heathrow (LHR): 6,3 εκατ. επιβάτες (+5,3%)
• Παρίσι-CDG (CDG): 5,3 εκατ. επιβάτες (+10,5%)
• Μαδρίτη-Barajas (MAD): 5,2 εκατ. επιβάτες (+8,3%)
• Άμστερνταμ-Schiphol (AMS): 4,8 εκατ. επιβάτες (+5,7%)
Ταχύτερα Αναπτυσσόμενα Μεγάλα Αεροδρόμια (25-40 εκατ. επιβάτες ετησίως):
• Μιλάνο-Malpensa (MXP): +14,9%
• Αθήνα (ATH): +14,5%
• Κοπεγχάγη (CPH): +13,9%
• Όσλο (OSL): +9,4%
• Μάντσεστερ (MAN): +8,5%
Αεροδρόμια με Εκρηκτική Ανάπτυξη στα Μεσαία και Περιφερειακά Δίκτυα (1-25 εκατ. επιβάτες ετησίως):
• Τελ Αβίβ (TLV): +83,2%
• Κισινάου (RMO): +62,0%
• Σαράγεβο (SJJ): +50,1%
• Τεργέστη (TRS): +43,1%
• Χιρόνα (GRO): +37,5%
• Πόζναν (POZ): +33,2%
Η Αθήνα ξεχωρίζει ανάμεσα στα ταχύτερα αναπτυσσόμενα mega-airports της Ευρώπης, ενώ σημαντική ανάπτυξη σημειώνεται και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς της Νότιας Ευρώπης.
Προκλήσεις & Ευκαιρίες για την Ευρωπαϊκή Αεροπορία
Η ζήτηση για διεθνή ταξίδια παραμένει ισχυρή, με ιδιαίτερη δυναμική στις χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης.
Τα αεροδρόμια της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ισπανίας καταγράφουν αυξημένη επιβατική κίνηση, λόγω της ισχυρής τουριστικής ροής.
Η εσωτερική αεροπορική κίνηση παραμένει μειωμένη, αντανακλώντας τις αλλαγές στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις και την αυξανόμενη στροφή προς τα σιδηροδρομικά ταξίδια.
Η αεροπορική φορολογία και τα περιβαλλοντικά τέλη επηρεάζουν αρνητικά χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία και η Γαλλία.
Η Ευρώπη ξεκίνησε το 2025 με ισχυρή αεροπορική ζήτηση, με τις τουριστικές αγορές της Μεσογείου και των Βαλκανίων να ξεχωρίζουν, και την Ελλάδα να αποτελεί έναν από τους πρωταγωνιστές της ανάκαμψης.