Σημαντικές καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων καταγράφονται σήμερα, 27 Μαρτίου 2025, στο διεθνές αεροδρόμιο Helsinki-Vantaa, λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων που πλήττουν τη Finnair αλλά και άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Ήδη έχουν ακυρωθεί 15 πτήσεις και σημειώνονται τουλάχιστον 64 καθυστερήσεις, με τον αριθμό να αναμένεται να αυξηθεί κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Η απεργία και η διαμάχη της Finnair με τους πιλότους

Η απεργία αφορά προσωπικό εδάφους και εξυπηρέτησης πελατών της Finnair, το οποίο δεν έχει ξεκαθαριστεί αν απασχολείται άμεσα ή μέσω υπεργολάβων. Παρά τις αμφισημίες, η Finnair οφείλει βάσει του Κανονισμού ΕΚ 261/2004 να μεριμνήσει για την υποστήριξη των επιβατών της, προσφέροντας επανακράτηση, γεύματα, διαμονή και, εφόσον απαιτείται, αποζημιώσεις.

Η διένεξη με την ένωση πιλότων έχει προκαλέσει ημερήσιες ακυρώσεις από μία έως και 15 πτήσεις το τελευταίο διάστημα, με ενδεχόμενη κλιμάκωση τις επόμενες ημέρες.

Ποιοι άλλοι επηρεάζονται

Η Finnair δεν είναι η μόνη που πλήττεται από την κατάσταση. Επηρεασμένες είναι επίσης οι DAT, Freedom Airlines, Lufthansa Cargo, Iberia και Norwegian Air Sweden. Οι επιβάτες που ταξιδεύουν σήμερα από ή προς το Ελσίνκι καλούνται να ελέγξουν άμεσα την κατάσταση της πτήσης τους.

Τα δικαιώματα των επιβατών βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού

Ο Κανονισμός ΕΚ 261/2004 προβλέπει σειρά υποχρεώσεων των αεροπορικών εταιρειών προς τους επιβάτες σε περιπτώσεις καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσεων, ιδίως όταν το ζήτημα αφορά εσωτερικά προβλήματα της εταιρείας, όπως απεργίες εργαζομένων.

Οι επιβάτες δικαιούνται:

• Επανακράτηση σε εναλλακτική πτήση ή επιστροφή χρημάτων.

• Παροχή γευμάτων, διαμονής και μεταφοράς σε περίπτωση παρατεταμένης καθυστέρησης.

• Οικονομική αποζημίωση, εφόσον η ευθύνη βαραίνει την αεροπορική εταιρεία.

Νομικές εξελίξεις κατά της Finnair

Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω, καθώς η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Φινλανδίας έχει καταθέσει αγωγή κατά της Finnair στο Δικαστήριο Αγοράς, κατηγορώντας την εταιρεία για αδικαιολόγητη άρνηση αποζημίωσης επιβατών. Αν αποδειχθεί ότι οι απεργούντες ανήκουν στο προσωπικό της Finnair, η ευθύνη αποζημίωσης γίνεται άμεση και επιβεβλημένη.

Συμβουλές για τους ταξιδιώτες

Όσοι ταξιδεύουν από ή προς το Helsinki-Vantaa σήμερα ή τις επόμενες ημέρες θα πρέπει:

• Να ελέγχουν διαρκώς την κατάσταση της πτήσης τους.

• Να ενημερωθούν για τα δικαιώματά τους.

• Να απαιτήσουν αποζημίωση ή επανακράτηση όπου προβλέπεται.

• Να επικοινωνούν απευθείας με τις αεροπορικές εταιρείες ή ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Η απεργία στο Ελσίνκι αποτελεί υπενθύμιση για τη σημασία των ξεκάθαρων όρων εξυπηρέτησης και της προστασίας του επιβατικού κοινού σε περιόδους κρίσης.