Πάνω από 20% είναι μειωμένες οι κρατήσεις σε ελκυστικούς ακτοπλοϊκούς προορισμούς για τα επόμενα Σαββατοκύριακα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις το ποσοστό αυτό φθάνει μέχρι και το 70%.
Ωστόσο, πέραν της πτώσης της κίνησης, “αγκάθι” αποτελεί ακόμη για τον κλάδο η καθυστέρηση στην έγκριση όλων των δρομολογίων για το φετινό καλοκαίρι από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) το οποίο είναι προγραμματισμένο να συνεδριάσει και πάλι την προσεχή Παρασκευή 22 Ιουνίου.
Όπως τονίζουν ακτοπλοϊκοί και τουριστικοί παράγοντες, είναι αδιανόητο να μην έχουν εγκριθεί τα δρομολόγια για το καλοκαίρι τη στιγμή που η τουριστική περίοδος έχει ξεκινήσει για τα καλά.
Από την άποψη αυτή κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική, κρίσιμη, αλλά και χρήσιμη, η προσεχής συνεδρίαση του ΣΑΣ, η οποία βέβαια θα πραγματοποιηθεί σχεδόν ταυτόχρονα με την ανακοίνωση της νέας κυβέρνησης.
Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι οι αποφάσεις του ΣΑΣ έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα και επιτρέπουν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να προχωρήσουν τον προγραμματισμό των ενεργειών τους εν όψει των οριστικών εγκρίσεων από τον αρμόδιο κάθε φορά υπουργό.
Αναβολή σε δρομολόγια
Στα εξ αναβολής από το προηγούμενο ΣΑΣ της 8ης Ιουνίου αιτήματα για δρομολογήσεις πλοίων ξεχωρίζει το αίτημα της Attica Group για τη δρομολόγηση του νεότευκτου Blue Star Patmos στη γραμμή Πειραιάς-Χίου-Μυτιλήνης.
Πρόκειται για ένα νεότευκτο πλοίο που αναμένεται να έρθει στον Πειραιά στις αρχές Ιουλίου. Το προηγούμενο ΣΑΣ αποφάσισε κατά πλειοψηφία αναβολή μετά από έντονες αντιδράσεις της ΝΕΛ η οποία έχει επίσης παρουσία στη συγκεκριμένη γραμμή. Αναβολή αποφάσισε το ΣΑΣ και στο αίτημα της ΝΕΛ για την περικοπή των δρομολογίων του φορτηγού-οχηματαγωγού «Ιππότης» σημαίας Κύπρου και την αντικατάστασή του από το φορτηγό οχηματαγωγό «Aqua Hercules» σημαίας Αγγλίας από 11-06-12 έως 31-10-12.
Αναβολή δόθηκε επίσης στο αίτημα για δρομολόγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Νήσος Μύκονος» στη γραμμή Πειραιά-Σύρου-Μυκόνου-Εύδηλου-Καρλόβασι Σάμου.
Στο ΣΑΣ της προσεχούς παρασκευής θα συζητηθούν και νέα αιτήματα για δρομολόγια όπως του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Master Jet» σημαίας Κύπρου στη γραμμή Πειραιά – Σερίφου – Σίφνου – Ιου – Θήρας – Ηρακλείου από 07-07-2012 έως 09-09-2012.
Στο μεταξύ, η ΝΕΛ παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντίθετου δεν κατάφερε ακόμη να εισπράξει όσα από τα οφειλόμενα της είχαν υποσχεθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας πριν μία εβδομάδα, όταν η εταιρεία είχε δηλώσει ότι θα δέσει τα πλοία εάν δεν τις καταβληθούν οφειλόμενα μισθώματα από εκτελεσθέντα δρομολόγια σε άγονες γραμμές.
Η διαδικασία καταβολής των μισθωμάτων «κόλλησε» και πάλι στις αρμόδιες ΔΟΥ, καθώς δεν υλοποιήθηκε ακόμη η προσφάτως ψηφισθείσα ρύθμιση που προβλέπει ότι δεν μπορούν να κατάσχονται επιχορηγήσεις για άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα μέχρι ποσοστού 70%. Η εταιρεία προσπαθεί ακόμη να πείσει τις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες να κάνουν δεκτή τη ρύθμιση.
Πτωτικές οι τιμές
Το μόνο θετικό στοιχείο των τελευταίων ημερών για τον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι η πτώση της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων. Από τα τέλη Μαΐου σημειώνεται μία πτώση της τιμής του καυσίμου IFO380 από τα 605 ευρώ ο τόνος στα 540 ευρώ ο τόνος (μείωση 10% περίπου). Επίσης η τιμή του Gasoil έχει πέσει τις τελευταίες ημέρες στα 715 ευρώ ο τόνος από 810 ευρώ ο τόνος στα τέλη Μαΐου (μείωση 12%).
Λάμπρος Καραγεώργος
Πηγή: naftemporiki