Έντονο διεθνές ενδιαφέρον εκδηλώνεται για την ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού στην Ελλάδα, κυρίως δε στην κρουαζιέρα, και ειδικά μετά την εξασφάλιση χρηματοδότησης 220 εκατ. ευρώ του ΟΛΠ για την μεγάλη επέκταση του προβλήτα της κρουαζιέρας από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Αττική 2007 – 2013”. 

Η είδηση της επιτυχούς δρομολόγησης του Business plan του -υπό αξιοποίηση- ΟΛΠ να μετατρέψει το Λιμάνι του Πειραιά σε κόμβο κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου κάνει ήδη το γύρω του κόσμου, ενώ εδώ και μήνες έχουν πραγματοποιηθεί σειρά επίσημων και ανεπίσημων επαφών με μεγάλες πολυεθνικές operators αλλά και τρίτα λιμάνια, τελευταίο εκ των οποίων αυτό της Σμύρνης. 

Τι υπόσχονται οι ξένοι 

Νωρίτερα φέτος, επί υφυπουργείας Γεωργιάδη, ξένη ναυτιλιακή του χώρου εκτίμησε πως τα περί τα 500 εκατ. ευρώ που έχει ως έσοδο ετησίως η Ελλάδα από την κρουαζιέρα θα μπορούσαν ταχύτατα να αυξηθούν στα δύο δισ. ευρώ, εφόσον προχωρούσαν έργα σαν αυτό και γινόταν η άρση του καμποτάζ η οποία τελικά ψηφίστηκε. 

Με την ολοκλήρωση του έργου που θα μεταβάλει ολοκληρωτικά το λιμάνι όπως είναι σήμερα θα μπορούν να πιάσουν στον Πειραιά και να τον χρησιμοποιήσουν ως home port τα νέας γενιάς κρουαζιερόπλοια που σήμερα αδυνατούν λόγω μεγέθους.

Τα μερίδια αγοράς 

Η Ελλάδα αποτελεί ήδη βασικό προορισμό κρουαζιέρας καταλαμβάνοντας τη τρίτη θέση στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με περίπου 4,5εκατομμύρια επιβάτες να καταφθάνουν σε Ελληνικά λιμάνια έναντι 5,4 εκατ. στην Ιταλία και 4,9 εκατ. στην Ιταλία. Το ελληνικό μερίδιο επί του συνόλου της ευρωπαϊκής αγοράς υποχώρησε στο 17%. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) που δημοσιοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες. 

Η προοπτική παραχώρησης του προβλήτα ο οποίος θα έχει έξι επιπλέον θέσεις τμηματικά ή εις το ολόκληρο, υπολογίζεται ότι μπορεί να αποφέρει έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την εισηγμένη σε βάθος χρόνου, εξυπηρετώντας και το στόχο της αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου. 

Παραχωρήσεις

Υπενθυμίζεται ότι ο υφυπουργός ναυτιλίας έχει τονίσει πως το μοντέλο των παραχωρήσεων είναι αυτό που προκρίνεται για τα λιμάνι. Να σημειωθεί πως εκτός του προβλήτα της κρουαζιέρας ο ΟΛΠ μπορεί ακόμα εφόσον αποφασιστεί να παραχωρήσει και άλλες δραστηριότητες όπως το car terminal, τον Σ.ΕΜΠΟ I τον οποίο τώρα λειτουργεί μόνος του, αλλά ακόμα και το επιβατηγό έργο. 

Χρηματοδότηση

Το έργο της επέκτασης του προβλήτα της κρουαζιέρας εντάσσεται πλέον στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Αττική 2007 – 2013” στον άξονα προτεραιότητας 1 (Ενίσχυση των υποδομών προσπελασιμότητας) με προϋπολογισμό 220.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 187.000.000 ευρώ αποτελούν κοινοτική συνδρομή και τα 33.000.000 Εθνική Συμμετοχή. 

Με τη λειτουργία των νέων θέσεων ελλιμενισμού, ο Πειραιάς θα είναι πλέον το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της Μεσογείου, προσδίδοντας επισκεψιμότητα και νέες θέσεις εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. 

Οι φάσεις του έργου 

Για την εκτέλεση του έργου αυτού έχουν προβλεφθεί δύο φάσεις, ώστε μέχρι το 2015 να απορροφηθούν πόροι από το τρέχον ΕΣΠΑ. Αναμένεται να ολοκληρωθούν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες σε Αθήνα και Βρυξέλλες εντός του έτους, ώστε η κατασκευή του έργου να ξεκινήσει στις αρχές του 2013. 

Οι στόχοι 

Η κατασκευή του μεγάλου αυτού έργου προωθείται εξαιτίας του βασικού ρόλου που διαδραματίζει το λιμάνι του Πειραιά στη στήριξη της κρουαζιέρας μέσω της πλήρους παροχής υπηρεσιών (νερό, καύσιμα, τροφοεφόδια, επισκευές, παραλαβή λυμάτων κλπ.), υπηρεσίες που δεν παρέχουν τα άλλα λιμάνια κρουαζιέρας και λόγω του μεγάλου μεγέθους των νέας γενιάς κρουαζιερόπλοιων, τα οποία λόγω του μήκους τους δεν μπορούν να ελλιμενισθούν στις υπάρχουσες θέσεις του Κεντρικού Λιμένα. 

Πρώτα βήματα 

Ήδη μέχρι το τέλος του 2012 θα παραδοθούν δύο νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στην Ακτή Μιαούλη, οι οποίες επίσης χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ Αττικής, καθώς και δύο σύγχρονοι Σταθμοί Υποδοχής Επιβατών 9.500 τ.μ. 

Μεγάλο δυναμικό ανάπτυξης 

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έκθεση-σημείο αναφοράς για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της McKinsey αναφορικά με τους τομείς που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αναπτυξιακούς μοχλούς, επισημαίνει πως η Ελλάδα παρά το μεγάλο μερίδιο σε επιβάτες έχει λίγες επιβιβάσεις και αποβιβάσεις αφετηρίας και αναχωρήσεων σε σύγκριση με τις δύο βασικές της ανταγωνίστριες, ενώ το μερίδιο της στην τουριστική δαπάνη είναι δυσανάλογα μικρό με την κίνηση. 

Η McKinsey υπογραμμίζει πως το 2009 με μερίδιο 21% στην επιβατική κίνηση στο σύνολο της Ευρώπης η Ελλάδα είχε μόλις το 6% του κύκλου εργασιών που συγκροτούν οι δαπάνες των επιβατών, η Ισπανία με 17% της επιβατικής κίνησης είχε το 12% του κύκλου εργασιών, ενώ η Ιταλία επίσης με 17% της επιβατικής κίνησης είχε το 30% του κύκλου εργασιών.

Ηλίας Μπέλλος

Πηγή: capital