Μια καλή αρχή αναστροφής της αρνητικής εικόνας που είχε στο ξεκίνημα ειδικά της τουριστικής περιόδου ο Ελληνικός Τουρισμός έγινε με την επίσκεψη της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη στη βρετανική πρωτεύουσα, πραγματοποιώντας σειρά επαφών με τουριστικούς οργανισμούς και μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Τα μηνύματα που μεταφέρθηκαν από την Υπουργό ήταν σημαντικά, ξεκινώντας από την δημιουργία του Υπουργείου Τουρισμού και συνεχίζοντας με την παρουσίαση μιας πολύ θετικής και ελκυστικής εικόνας της χώρας που πάντα γοήτευε την τουριστική αγορά της Μεγάλης Βρετανίας.

Από την πλευρά τους οι τουριστικοί οργανισμοί ζητούσαν απαντήσεις και πολλές φορές εγγυήσεις ‘καλής συμπεριφοράς των προορισμών’ για να μπορέσουν να γεμίσουν ικανοποιητικά τα charters προς το τέλος της περιόδου, να βγάλουν στον αέρα last minute προσφορές και το βασικότερο να ‘πουλήσουν’ καλά την χώρα μας για την επόμενη τουριστική περίοδο.

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κατέγραψαν δηλώσεις και τοποθετήσεις της Υπουργού που οπωσδήποτε χρειάζονται για να βοηθήσουν το ‘καλό κλίμα’ που απαιτείται για την επίσκεψη της Υπουργού. Επίκεντρο των δηλώσεων ήταν η διαχρονική ελκυστικότητα της χώρας, η ποιοτική αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών, η αίσθηση της φιλοξενίας που υπάρχει στο DNA των Ελλήνων, κλπ.

Συνολικά μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ήταν μια ενέργεια που έπρεπε να γίνει την συγκεκριμένη χρονική στιγμή σε μια παραδοσιακή τουριστική αγορά για την χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη και προετοιμάζοντας την Ελληνική παρουσία στην διεθνή έκθεση τουρισμού του Λονδίνου (World Travel Market 2012) που θα πραγματοποιηθεί σε σχεδόν 3 μήνες από σήμερα. Από την άλλη πλευρά σίγουρα ήταν πολύ πιο αποδοτική ενέργεια προβολής από εκείνη που έγινε από την περασμένη ηγεσία του Τουρισμού που κυριολεκτικά ‘πέταξε’ σε διαφημιστική καμπάνια της τελευταίας στιγμής πολύτιμους πόρους (500,000 ευρώ) για να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα στις αρχές της τουριστικής περιόδου.

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι παραδοσιακή τουριστική αγορά είναι και η Γερμανική που και εκεί προτείνεται να σχεδιασθεί κάποια παρεμφερής ενέργεια προς την ίδια κατεύθυνση.

Σαν αντίλογο βέβαια στην εν λόγω ενέργεια, τίθεται το θέμα του timing για την επίσκεψη της Υπουργού που θα μπορούσε να γίνει έστω και λίγο πιο νωρίς. Αυτή την στιγμή στην Βρετανική πρωτεύουσα κυριαρχεί το θέμα των τελευταίων λεπτομερειών για την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων Λονδίνο 2012 και όλα κυλούν στον ρυθμό αυτό, με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να αφιερώνουν εκτενείς αναφορές για επίκαιρα θέματα – ασφάλεια των αγώνων, κλπ, πιέζοντας στην άκρη τα όποια άλλα θέματα. Επίσης, δεν παύει η επίσκεψη αυτή της Υπουργού να κινείται στα πλαίσια των διακρατικών/διμερών σχέσεων και θεωρείται αναγκαία και η υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών (π.χ. θέμα επιστροφής γλυπτών του Παρθενώνα).

Από την άλλη πλευρά, είναι ξεκάθαρο ότι η εν λόγω ενέργεια ήταν συμπληρωματικού χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τα προγράμματα τουριστικής προβολής. Απαιτείται όμως ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή για να μην απαξιωθεί τόσο η ενέργεια όσο και το αποτέλεσμά της. Πρέπει δηλαδή άμεσα να ‘κολλήσει’ πάνω στην ενέργεια αυτή μια άλλη πρωτοβουλία που θα κρατήσει στην επιφάνεια το θετικό αποτέλεσμα/εικόνα για τον Ελληνικό Τουρισμό. Π.χ. μπορεί να οργανωθεί μια συνάντηση τουριστικού/επενδυτικού χαρακτήρα με συμμετοχή επιχειρήσεων και φορέων από την Μεγάλη Βρετανία, κλπ.

Συνεπώς και ενόψει και του κενού που θα δημιουργηθεί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου θα πρέπει άμεσα να σχεδιασθεί η προτεινόμενη συμπληρωματική ενέργεια ή όποια άλλη για να μην κριθεί η αρχική αποσπασματικού χαρακτήρα.

Εξάλλου, συνηθισμένη πρακτική διεθνώς είναι να υπάρχει ένα διαρκές πρόγραμμα επαφών σε διμερές ή διακρατικό επίπεδο για θέματα κοινού ενδιαφέροντος που αναλόγως την σοβαρότητά του θα μπορεί να υποστηρίζεται και από τον Πρωθυπουργό της χώρας. Τις περισσότερες φορές γίνεται ένας κεντρικός σχεδιασμός για τα κρίσιμα διμερή θέματα σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης και αναλόγως του βαθμού επιτακτικότητας σχηματίζεται η ομάδα των αρμοδίων που θα συμμετάσχει στην ενέργεια, ορίζεται ο χρόνος, γίνονται οι αρχικές διερευνητικές επαφές, κλείνονται προγράμματα συναντήσεων, κλπ.

Ιδιαίτερη βαρύτητα έχουν οι επιχειρηματικές αποστολές που τίθενται υπό την αιγίδα του κράτους και ακολουθούν τις αρχές της οικονομικής διπλωματίας. Κορυφαίες χώρες στα θέματα αυτά τα τελευταία χρόνια θεωρούνται τόσο η Κίνα, το Κατάρ, η Ιαπωνία, κλπ που έχουν αναπτύξει μια ιδιαίτερα επιθετική εξωτερική πολιτική για την εδραίωση καλών και αποδοτικών διεθνών σχέσεων με επιλεγμένες χώρες.

 

Χρήστος Νικολαϊδης