Βασική υποδομή υψηλότερης αξίας ακόμη και από τους αυτοκινητοδρόμους για την ανάπτυξης της χώρας θεωρεί τα δίκτυα νέας γενιάς ο γενικός γραμματέας τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων κ. Βασίλης Μαγκλάρας μιλώντας στο TOURISM TODAY. Όπως προσθέτει όλες οι πληροφορίες και οι τεχνολογίες αιχμής περνούν μέσα από αυτά τα δίκτυα νέας γενιάς.
«Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε στον πάτο με διαχρονική ευθύνη του πολιτικού συστήματος στα δίκτυα νέας γενιάς και έχουμε επενδύσει όλη μας την ανάπτυξη στο παλαιό δίκτυο του χαλκού της δεκαετίας του 1950» Και συνεχίζει «χρειαζόμαστε τα δίκτυα οπτικών ινών. Σκεφτόμαστε να πάμε γρήγορα και έχουμε προσλάβει την Deloitte ως τεχνικό σύμβουλο για να μας φτιάξει το επιχειρηματικό μοντέλο μέσα στους επόμενους μήνες. Θέλουμε να βρούμε τον πιο πρόσφορο τρόπο ώστε χρησιμοποιώντας την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και τις υφιστάμενες υποδομές να πάμε γρήγορα στα δίκτυα νέας γενιάς.
Επίσης τις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί στη βουλή νομοσχέδιο γνωστό ως «cost reduction», που αναφέρεται στην ενσωμάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας για τη μείωση του κόστους ανάπτυξης υψίρρυθμων δικτύων. Αποτελεί πρωτοβουλία η οποία θα μειώσει το κόστος για την ανάπτυξη αυτών των δικτύων (νέα γενιάς) -από 60 έως 80%., καθώς επιβάλλεται σε όποιον φορέα (π.χ. ΕΥΔΑΠ, Δήμοι, κατασκευαστικές υποδομών κ.λ.π.) κάνει εκσκαφή να ενσωματώνει δίκτυο οπτικών ινών
Διαθέτουμε 415 εκατ. και θέλουμε να τα διοχετεύσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αποκλειστικά για οπτικές ίνες.
Ο Δορυφόρος
Αρνητικός και με πολύ δόση ειρωνείας ήταν ο ντόρος που δημιουργήθηκε για την επικείμενη ίδρυση φορέα για τις αεροδιαστημικές εφαρμογές. Ενός νομικού προσώπου που θα ανήκει και θα εποπτεύεται από το Ελληνικό Δημόσιο.
Ο κ. Μαγκλάρας αναφερόμενος στο θέμα σημείωσε ότι η χώρα έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες τις οποίες ο μέσος έλληνας πολίτης δεν γνωρίζει . Όπως προσθέτει η Ελλάδα κατέχει κυριαρχικό δικαίωμα στο διάστημα, στις 39 μοίρες ανατολικά. Εάν δεν υφίσταται δορυφόρος σ’ αυτήν την τροχιά για ορισμένο χρονικό διάστημα η Ελλάδα χάνει αυτό το κυριαρχικό δικαίωμα και την τροχιακή θέση παίρνει η επόμενη χώρα που έχει καταχωρήσει αίτημα διεκδίκησης δικαιώματος. Συνεπώς η Ελλάδα ή θα πετάξει δικό της δορυφόρο, δυνατότητα που είχε και την απώλεσε με την πώληση του Hellas Sat από τον Γερμανικό ΟΤΕ το 2013, ή θα μισθώσει την τροχιακή θέση. Υπενθυμίζεται ότι οι Γερμανοί τον Απρίλιο του 2013 πούλησαν τον Ελληνικό Δορυφόρο στον οργανισμό ARABSAT. Σήμερα τους αναμεταδότες χρησιμοποιούν ως επί το πλείστων τα σώματα ασφαλείας και γενικά υπηρεσίες.
Ωστόσο, υφίστανται μεγάλες δυνατότητες για οικονομική, κοινωνική και πολιτική αξιοποίηση των αναμεταδοτών, για την εμπορική και ερευνητική αξιοποίησή τους προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, οικονομίας και επιχειρηματικότητας. Επίσης, η αξιοποίησή τους για θέματα πολιτικής προστασίας όπωςη πρόληψη πυρκαγιών, η παρακολούθηση της αυθαίρετης δόμησης, η πρόληψη πλημμυρών, αλλά ακόμα και για την αναμετάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων κτλ. Τέλος, υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες στην αξιοποίηση εφαρμογών για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα της παραγωγής όπου μπορεί να υπάρξει σημαντική πρόοδος και στο θέμα της μείωσης τους κόστους της παραγωγής και στο πεδίο της βελτίωσης της ποιότητας των προϊόντων. Υπογραμμίζεται εδώ ότι η Τουρκία έχει δική της διαστημική υπηρεσία και προσφάτως πέταξε τον δεύτερο εξ ολοκλήρου κρατικό δορυφόρο.
Ο γ.γ. του Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων επισημαίνει ότι η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες της ΕΕ που δεν διαθέτει έναν αντίστοιχο Οργανισμό προκειμένου να αξιοποιεί εμπορικά, επιστημονικά και ερευνητικά τα δικαιώματά της σε διαστημικό φάσμα και την πληθώρα ερευνητικών και επιστημονικών εφαρμογών και πόρων που διαθέτει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (European Space Agency).
«Η εν λόγω εταιρία θα αναλάβει την εμπορική αξιοποίηση των διαθέσιμων αναμεταδοτών που δεν θα αξιοποιηθούν από το ελληνικό δημόσιο και θα μισθωθούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Είναι επίσης σημαντικό να αξιοποιηθούν από το Ελληνικό Δημόσιο οι ερευνητικές και επιστημονικές εφαρμογές που προκύπτουν από τις πολιτικές για το διάστημα. Παράλληλα θα επιχειρηθεί η διασύνδεση ως κόμβος αυτής της εταιρίας με σημαντικά ερευνητικά κέντρα, ελληνικά και παγκόσμιας εμβέλειας και η διασύνδεση έρευνας και παραγωγής για ελληνικές επιχειρήσεις.
Τέλος θα επιδιωχτεί να καταστεί η Ελλάδα κόμβος προσέλκυσης εμπορικών εταιριών, κατά το πρότυπο άλλων χωρών, που θέλουν να καταθέσουν αιτήσεις για τη διεκδίκηση φάσματος στο διάστημα. Από την εν λόγω δραστηριότητα η Ελλάδα θα αποκομίζει υψηλά τέλη.
Όπως τονίζει, «Η Ελλάδα έχει δαπανήσει εκατοντάδες εκατομμύρια τις δύο τελευταίες δεκαετίες για τη συμμέτοχή της σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Galileo, EGNOS, COPERNICUS, τα οποία υπο-αξιοποιεί». Ενώ η εταιρεία θα συντονίζει το κυβερνητικό έργο και την εκπροσώπηση της χώρας σε Επιτροπές της Ε.Ε. και του ΟΗΕ». Ο κ. Μαγκλάρας, προκειμένου να καταδείξει την έλλειψη συντονισμού που υφίσταται σήμερα χρησιμοποιεί το παράδειγμα όπου το ελληνικό δημόσιο διαθέτει αναμεταδότη από το 2003 τον οποίο δεν αξιοποιεί, ενώ την ίδια ώρα η ΕΡΤ αναγκάζεται να μισθώνει για τις ανάγκες της αναμεταδότη από τον EUTELSAT.
Απαντώντας σε ερώτηση για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης αναφορικά με την εξωστρέφεια του κλάδου της τεχνολογίας, ο γ.γ. Τηλεπικοινωνιών αναφέρει ότι «προσπαθούμε να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα που σχετίζεται με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και γενικά της τηλεφωνίας.
Για να γίνει αυτό χρειάζεται να λυθούν βασικά διαχρονικά προβλήματα του ελληνικού κράτους όπως το θέμα της αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων.
Υφίσταται μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά τα δασαρχεία και τις πολεοδομίες γιατί αν θέλουμε να γίνει η εφαρμογή του 5G, θα πρέπει να είναι πολύ ξεκάθαρο το πλαίσιο αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων. Οι νέες τεχνολογίες απαιτούν περισσότερες αλλά χαμηλότερης όχλησης κεραίες.
Ο υπουργός, Νίκος Παππάς έχει στα σχέδιά του να καταθέσει σύντομα ένα νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των κεραιοσυστημάτων που θα ενισχύει την προβλεψιμότητα ανάπτυξης δικτύων νέας γενιάς». Θέλουμε να κάνουμε ευκολότερη τη ζωή των επενδυτών και είναι επί θύραις σχετικό νομοσχέδιο που θα επιλύει τα προβλήματα με τις κεραίες. Πρέπει να αρθούν τα εμπόδια που σχετίζονται με το κόστος της γραφειοκρατίας.
Στην Ελλάδα σήμερα εχουμε χαμηλά επίπεδα εκπομπών ακτινοβολίας, στο 60% του ορίου της ΕΕ, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι μετρήσεις καταδεικνύουν ότι το πραγματικό επίπεδο είναι ακόμα πιο κάτω Με τις νέες τεχνολογίες 5G θα μειωθεί έτι περαιτέρω. Επομένως η ανησυχία του κοινού είναι αβάσιμη καθώς στηρίζεται σε κακή πληροφόρηση και σε προκατάληψη που έχει δημιουργηθεί από την έλλειψη πληροφόρησης. Σε κάθε περίπτωση, ολοι οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα υφιστάμενα επίπεδα ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας όλως των κεραιοσυστημάτων από το παρατηρητήριο ακτινοβολίας της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας.
ΕΛΤΑ
Καταλήγοντας για το φλέγον θέμα της βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ ο γ. γ. Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων σημειώνει ότι : «είναι έτοιμη η σύμβαση καθολικής υπηρεσίας όπως και όλες οι σχετικές νομικές διευθετήσεις για στη δημιουργία Ταμείου Αντιστάθμισης το οποίο θα διαμοιράζει σε όλη την αγορά το κόστος καθολικής υπηρεσίας, ενώ έχει ήδη δοθεί η δυνατότητα να επιλυθεί οριστικά το θέμα της αμοιβής του κόστους καθολικής υπηρεσίας. Ο Υπουργός Νίκος Παππάς έχει επιλύσει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σημαντικές εκκρεμότητες, κάποιες από τις οποίες αφορούν ακόμα και το 2013.
Το πρόβλημα μη είσπραξης της αμοιβής της Καθολικής Υπηρεσίας υφίσταται για τα ΕΛΤΑ από το 2013».