Η πτήση της Ryanair για Σαντορίνη χθες στις 00.20 τη νύχτα αποτέλεσε το πρελούδιο της 40ετους παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στη Fraport Greece (ιδιοκτησίας της Fraport AG σε ποσοστό 73,4% και του Ομίλου Κοπελούζου (SLENTEL Ltd) σε ποσοστό 26,6%), σηματοδοτώντας μία επένδυση ορόσημο στις υποδομές της χώρας και στο ζωτικό για την ελληνική οικονομία τομέα του τουρισμού.
του Χάρη Ντιγριντάκη
Χθες πραγματοποιήθηκαν συνολικά 150 πτήσεις στα 14 αεροδρόμια που λειτουργούν υπό τη σκέπη του αναδόχου, εκ τω οποίων οι 56 από τη Θεσσαλονίκη. Σε συνέχεια της ανάληψης της λειτουργίας των αεροδρομίων, η Fraport Greece κατέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ εφάπαξ προκαταβολικό ποσό ύψους 1,234 δις. ευρώ, το μεγαλύτερο τίμημα παραχώρησης στην ιστορία της Ελλάδας. Εκτός από το παραπάνω ποσό, η εταιρεία καλείται να καταβάλει ετήσιο σταθερό τίμημα παραχώρησης ύψους 22,9 εκατ. ευρώ, καθώς και ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών (EBITDA). Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ στη χρονική διάρκεια της παραχώρησης.
Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ.
Την ολοκλήρωση της συμφωνίας παραχώρησης των αεροδρομίων για 40 χρόνια μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Fraport Greece υπέγραψαν οι αρμόδιοι υπουργοί, Οικονομικών, κ. Ευκλειδης Τσακαλώτος, ο Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης και ο Εθνικής Άμυνας, κ. Πάνος Καμμένος. Εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ, τη συμφωνία υπέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Αντώνης Λεούσης.
Ο κ. Alexander Zinell, Δ/νων Σύμβουλος της Fraport Greece, αναφερόμενος στην έναρξη της ισχύος της συμφωνίας τόνισε ότι : «η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί το ξεκίνημα μίας νέας εποχής για τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Μέσα σε ένα διάστημα μόλις 12 μηνών, δημιουργήσαμε μία παγκοσμίου επιπέδου εταιρεία του κλάδου η οποία έχει στο δυναμικό της περισσότερους από 500 ανθρώπους, οι οποίοι εργάζονται με μεγάλο ενθουσιασμό και προθυμία για το μέλλον των 14 αεροδρομίων.». Ο Dr. Stefan Schulte, Πρόεδρος του Δ.Σ. της Fraport AG, για το ίδιο θέμα δήλωσε ότι : «Aπό το 2014, όταν επιλεγήκαμε ως προτιμητέος επιτυχών πλειοδότης στο διαγωνισμό για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μέχρι και σήμερα, η δέσμευσή μας και το όραμά μας για το έργο αυτό παραμένουν σταθερά. Πιστεύουμε στην Ελλάδα και στις δυνατότητές της, ως ένας από τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς προορισμούς στον κόσμο».
Ο κ. Δημήτρης Κοπελούζος, ιδρυτής και Πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, για την υπογραφή της σύμβασης δήλωσε : «Με τη μεγαλύτερη καταβολή χρημάτων για παραχώρηση στην ιστορία του ελληνικού κράτους, ο Όμιλος Κοπελούζου και η Fraport AG υλοποιούν τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στη χώρα. Πρόκειται για μία ατράνταχτη απόδειξη της εμπιστοσύνης που έχουμε στην ελληνική οικονομία και μία έμπρακτη ενίσχυση των προοπτικών της. Θεωρούμε ότι η παραχώρηση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων θα αποτελέσει το εφαλτήριο επανεκκίνησης της οικονομίας και στοχεύουμε στη βελτίωση της εθνικής ανταγωνιστικότητας, μέσω του ελληνικού τουρισμού που αποτελεί και τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας».
Η Fraport Greece ανέλαβε τη λειτουργία, διαχείριση και ανάπτυξη των αεροδρομίων για τα επόμενα 40 έτη. Τα 14 αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στο έργο παραχώρησης είναι: Άκτιο, Χανιά, Καβάλα, Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Θεσσαλονίκη και Ζάκυνθος. Σε αεροδρόμια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή των Χανίων και του Ακτίου) δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, ο οποίος και παραμένει στην Πολεμική Αεροπορία, παρά μόνο ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ ο παραχωρησιούχος θα πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών.
Επισημαίνεται ότι μία κοινοπραξία κορυφαίων χρηματοδοτικών ιδρυμάτων παρέχει στην Fraport Greece μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση ύψους 968 εκατ. ευρώ περίπου. Εξ αυτών τα 280 εκατ. ευρώ περίπου από το συνολικό δάνειο θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση των κατασκευαστικών έργων στα 14 αεροδρόμια, ενώ 688 εκατ. ευρώ χρησιμοποιήθηκαν για την πληρωμή του προκαταβολικού τιμήματος παραχώρησης (1,234 δις. ευρώ) στο ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται τέλος ότι πρόσφατα, η Fraport Greece ανακοίνωσε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, διευρύνοντας το συνολικό κεφάλαιό της στα 650 εκατ. ευρώ.