Συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο και τον δημοσιογράφο Χάρη Ντιγριντάκη έδωσε ο ΓΓ του ΕΟΤ Δημήτρης Τρυφωνόπουλος .
Ολόκληρη η συνέντευξη:
Βραχίονας άσκησης της τουριστικής πολιτικής του υπουργείου Τουρισμού είναι ο ΕΟΤ ο οποίος μολονότι αποψιλώθηκε τα τελευταία έτη από πλευράς αρμοδιοτήτων κατευθύνει την προβολή της χώρας στις ξένες αγορές. Με 25ετή θητεία στον ιδιωτικό τομέα, ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Δημήτρης Τρυφωνόπουλος θεωρεί ότι αν υπήρχε G20 στον τουρισμό η Ελλάδα θα ήταν μέλος. Το ταμείον είναι μείον λόγω οικονομικής κρίσης αναφορικά με τα κονδύλια προβολής. Παρόλα ταύτα οι παρακαταθήκες του ΕΟΤ στα ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού του 2016 και τα αναμενόμενα το 2017 είναι σημαντικές δεδομένου ότι διοργανώθηκαν συνολικά 252 ταξίδια εξοικείωσης με συνέπεια να προβληθεί η Ελλάδα μέσω 1257 δημοσιεύσεων.
-Πλησιάζουν σχεδόν δυο έτη από την ανάληψη των καθηκόντων σας στον ΕΟΤ. Ποιες είναι οι καινοτομίες που εισάγατε στον Οργανισμό ; Ποια η συμβολή του Οργανισμού στη παγκόσμια τάση για βιώσιμη ανάπτυξη;
Ο ΕΟΤ υλοποιεί την εθνική τουριστική πολιτική του Υπουργείου για την προώθηση και προβολή της Ελλάδας, με στόχο τον τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο και με βασική κατεύθυνση την εξασφάλιση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, το έτος 2017 έχει ανακηρυχθεί ως διεθνές έτος Αειφορίας για την τουριστική ανάπτυξη. Για εμάς στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού η έννοια της αειφορίας και της υπεύθυνης διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος της πατρίδας μας είναι η βάση της καθημερινής μας εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό οι συνεργάτες μου και εγώ καταρτίζουμε προγράμματα προβολής του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος στη βάση των κύριων κατευθύνσεων της αειφόρου, τουριστικής ανάπτυξης , όπως είναι: Η ανάδειξη κάθε περιοχής ανάλογα με την φέρουσα τουριστική της ικανότητα , η συστηματική προβολή των λιγότερων γνωστών στο εξωτερικό προορισμών, η ανάπτυξη των θεματικών μορφών τουρισμού, η προβολή του πολιτισμού και της διαφορετικότητας της κάθε περιοχής, ο σεβασμός στο περιβάλλον και το μικροκλίμα, η τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης ανά περιοχή της Ελλάδας από τον τουρισμό και συνεπώς η αύξηση της απασχόλησης σε κάθε περιοχή.
Επίσης, η στρατηγική μας είχε δύο ακόμη στόχους, που εκπληρώθηκαν πέρυσι με απόλυτη επιτυχία, όπως γνωρίζετε. Πρώτον την σημαντική υπέρβαση -και όχι απλά τη διατήρηση- του πήχη των αφίξεων και δεύτερον την αποφυγή κάθε τυχόν αρνητικής επιρροήςαπό πολλά και διαφορετικά διεθνή γεγονότα της περσινής χρονιάς Για το 2017 οδεύουμε σε νέο τρίτο κατά σειρά ρεκόρ με βάσιμη την πεποίθηση ότι θα φτάσουμε τα 30 εκατ. επισκεπτών στοχεύοντας σε 35 εκατ. μέχρι το 2020. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει απλά πως αν υπήρχε G20 του τουρισμού, θα ήμασταν ήδη μέσα στις 20 πιο ισχυρές τουριστικά χώρες του κόσμου, με βάσιμες προσδοκίες να διεκδικήσουμε θέση στην πρώτη δεκάδα του κόσμου στην επόμενη διετία.
– O EOT παραδοσιακά αποτελεί το βραχίονα άσκησης της τουριστικής πολιτικής του υπουργείου Τουρισμού και της κυβέρνησης. Θεωρείτε τον τουρισμό αδικημένο από τις εκάστοτε κυβερνήσεις όταν την ίδια ώρα συμβάλλει έμμεσα ή άμεσα με ποσοστό άνω του 20% στη διαμόρφωση του τουρισμού της χώρας ;
Θεωρώ τον Τουρισμό ως το πλέον στιβαρό βήμα της Ελλάδας για την επιστροφή στην ανάπτυξη και αυτό οφείλουμε όλοι να το διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού. Ο ΕΟΤ εφαρμόζει την τουριστική πολιτική του Υπουργείου και της Υπουργού Έλενας Κουντουρά και έχουμε ήδη πετύχει θεαματικά αποτελέσματα την τελευταία διετία στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, το άνοιγμα νέων ξένων αγορών, την προώθηση του θεματικού τουρισμού, την ανάδειξη νέων ελληνικών προορισμών και την προσέλκυση νέων τουριστικών επενδύσεων. Λαμβάνοντας υπόψη βέβαια την γενικότερη δημοσιονομική πολιτική, που όπως γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια διαμορφώνεται σε ιδιότυπες- λόγω οικονομικής κρίσης- συνθήκες, εμείς συνεχίζουμε απρόσκοπτα το έργο μας με τα όπλα που διαθέτουμε και αποτελεί κοινή ομολογία κάθε αντικειμενικού παρατηρητή ότι φέρνουμε αποτελέσματα για τον Ελληνικό τουρισμό πάντα σε αγαστή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τις περιφέρειες και του δήμους .
– Προέρχεστε από το χώρο της αγοράς . Εκτιμάτε ότι τα εργαλεία που διαθέτετε στην φαρέτρα σας είναι αρκετά για την προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού ; Επαρκούν τα κονδύλια για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό όταν Τούρκοι και Ισπανοί δαπανούν πολλαπλάσια ;
Γνώριζα εξαρχής ότι δεδομένου του μειωμένου προϋπολογισμού -συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, αλλά και σε σχέση με τα κονδύλια που διαθέτει ο ανταγωνισμός -θα έπρεπε να αναπτύξουμε όλες τις δημιουργικές μας δυνάμεις και να αξιοποιήσουμε κάθε καινοτόμο ιδέα που θα μας έκανε όχι μόνον να διατηρήσουμε τα μεγέθη ρεκόρ του 2015 αλλά και να τα καταρρίψουμε.
Όπως και έγινε! Και αυτό δεν ήρθε τυχαία.
Εφαρμόσαμε από την πρώτη στιγμή τη στρατηγική του Υπουργείου, καταρτίζοντας ένα συνεκτικό μείγμα μάρκετινγκ που συνδυάζει στοχευμένες ενέργειες σε παραδοσιακά και σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα. Για παράδειγμα, αξιοποιήσαμε τα μεγαλύτερα ψηφιακά μέσα στον κόσμο όπως expedia, facebook, google, Instagram, trip advisor, yahoo,κ.α. ενώ παράλληλα είχαμε παρουσία σε διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα, όπως το Travel Channel. Επιπλέον, πετύχαμε κοινά διαφημιστικά προγράμματα με κορυφαίους Τ.Ο.s και προβάλαμε την Ελλάδα σε Inflight magazines στρατηγικά επιλεγμένων αεροπορικών εταιριών όπως, United airlines, Lufthansa, Emirates, Aeroflot, Delta, Swiss, Easyjet, ενώ αξιοποιήσαμε σημαντικά διεθνή Οffline Μέσα υψηλού κύρους (όπως το T- magazine, το ένθετο περιοδικό των New York Times).
Ακόμη το 2016 συμμετείχαμε σε 34 διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων για πρώτη φορά και σε εκθέσεις θεματικού τουρισμού (Yachting, καταδύσεις κ.α.) και ειδικού κοινού ( μαθητές- φοιτητές, ηλικίες 50+ κ.α.).
Επίσης ρίξαμε μεγάλο βάρος στην έμμεση , λιγότερο δαπανηρή αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική προβολή της χώρας μας. Έτσι διοργανώσαμε συνολικά 252 ταξίδια εξοικείωσης,– για πρώτη φορά στην ιστορία του ΕΟΤ – για καταξιωμένους στο τουριστικό ρεπορτάζ ξένους δημοσιογράφους και bloggers.
Συγκεκριμένα φιλοξενήσαμε 344 δημοσιογράφους, 52 bloggers και 140 μέλη τηλεοπτικών συνεργείων) με συνέπεια να προβληθεί η Ελλάδα σε 1257 δημοσιεύσεις.
Επιπλέον φιλοξενήσαμε 382 τουριστικούς πράκτορες και opinion leaders του τουρισμού που ενίσχυσαν τα πακέτα τους με Ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.
Τέλος ο ΕΟΤ διοργάνωσε ή συμμετείχε, μέσω των Γραφείων Εξωτερικού, σε 155 εκδηλώσεις Δημοσίων Σχέσεων και Μάρκετινγκ (Workshops-Σεμινάρια-Roadshows, webinars κ.α.).Με τη συνολική επένδυση των παραπάνω ενεργειών διασφαλίσαμε σχεδόν τριπλάσιο όφελος σε δημοσιότητα για τη χώρα μας, με αποτέλεσμα αφενός να διαφημιστεί η Ελλάδα ανά τον κόσμο όσο ποτέ άλλοτε, αφετέρου να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των επισκεπτών μας .
– Σε ποιες νέες αγορές στόχους απευθύνεται η Ελλάδα στο εξωτερικό ;
Στόχος του στρατηγικού σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης που διαμόρφωσε το Υπουργείο Τουρισμού και εφαρμόζει σε παγκόσμια κλίμακα ο ΕΟΤ, είναι να ανέλθει η Ελλάδα στην πρώτη δεκάδα των πλέον δημοφιλών προορισμών του κόσμου. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνον με την περαιτέρω αξιοποίηση των παραδοσιακών μας αγορών. Στοχεύσαμε λοιπόν, από την πρώτη στιγμή σε νέες αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας όπως είναι η Ν. Κορέα και η Ινδία, όπου βρεθήκαμε πρόσφατα μετέχοντας για πρώτη φορά φέτος στη διεθνή τουριστική έκθεση στο Μουμπάι. Επίσης ανοίξαμε τις αγορές της Μέσης Ανατολής μετέχοντας είτε σε εκθέσεις είτε σε workshops στο Ιράν, το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα , το Κουβέιτ, τη Σαουδική Αραβία, τον Λίβανο κ.α., επιδιώκοντας την προσέλκυση στη χώρας μας μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών με ιδιαίτερες απαιτήσεις και υψηλά εισοδηματικά κριτήρια, προβάλλοντας εκτός από τις δυνατότητες αναψυχής και ευεξίας, θεματικά τουριστικά προϊόντα που προσφέρει η χώρα μας για μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες 365 ημέρες το χρόνο.