Όπως είχε ανακοινωθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη το υπουργείο προχωρεί στην αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με στόχο τον περιορισμό της λαθρεπιβίβασης κατά 50% μέχρι το τέλος του 2012.
Συμπληρώθηκαν τρεις εβδομάδες από την ημερομηνία που ξεκίνησαν να πραγματοποιούνται συστηματικοί και σχεδιασμένοι έλεγχοι κομίστρου στο Σύστημα Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας και συγκεκριμένα σε σταθμούς των μέσων Σταθερής Τροχιάς.
Από τις 24 Σεπτεμβρίου έως και τις 14 Οκτωβρίου, διενεργήθηκαν σε καθημερινή βάση στατικοί και συνεχόμενοι έλεγχοι κομίστρου σε 16 επιλεγμένους κεντρικούς σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς. Στους ελέγχους αυτούς συμμετείχαν μόνιμοι ελεγκτές της ΣΤΑΣΥ και της ΟΣΥ, που εργάστηκαν σε πρωινές και απογευματινές βάρδιες, καλύπτοντας το σύνολο των ωρών λειτουργίας του συστήματος.
Τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται σήμερα προέρχονται από τα εκδοτήρια της ΣΤΑΣΥ (που πωλούν όλους τους τύπους εισιτήριων για μέσα σταθερής τροχιάς και λεωφορεία) και είναι αντιπροσωπευτικά του συνόλου. Τα επιμέρους αποτελέσματα της ΟΣΥ, λόγω διαφορετικού συστήματος προσμέτρησης θα ολοκληρωθούν σε σύντομο χρονικό σύστημα και θα δοθούν επίσης στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
I. Τις τρεις εβδομάδες εντατικού έλεγχου (24 Σεπτεμβρίου – 14 Οκτώβριου) παρατηρήθηκε άνοδος των πωλήσεων της τάξης του 9% σε σχέση με τις πωλήσεις των προηγούμενων τριών εβδομάδων (3 – 23 Σεπτεμβρίου). Η αύξηση αυτή, σε περίοδο ύφεσης, υπερβαίνει την αναμενόμενη λόγω εποχικότητας και προφανώς συνδέεται με την επαναδραστηριοποίηση των μηχανισμών ελέγχων.
Επισημαίνεται ότι εάν το ποσοστό αύξησης αυτό συνεχιζόταν στο σύνολο των εισπράξεων του ΟΑΣΑ για ένα έτος, η συνολική αύξηση εισπράξεων θα αντιστοιχούσε σε περίπου 25 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζουμε ότι η απώλεια εισπράξεων για το σύνολο των εταιρειών (όμιλος ΟΑΣΑ και Προαστιακός) στην Αττική λόγω λαθρεπιβίβασης εκτιμάται από 25 έως 37,5 εκατ. ευρώ. Είναι λοιπόν προφανές ότι ο στόχος που έχει τεθεί από το υπουργείο, για μείωση κατά το ήμισυ της απώλειας εσόδων, είναι εφικτός υπό την προϋπόθεση της συνέχισης της προσπάθειας.
Σημειώνεται επίσης, ότι με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εισπράξεων της ΣΤΑΣΥ, κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2012, υπήρξε για πρώτη φορά στο τρέχον έτος αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011, κατά 3,1% και αποτελεί ελπιδοφόρα ένδειξη για την ανάκτηση της πελατείας της οποίας η κινητικότητα συνολικά μειώθηκε το 2012. Το αποτέλεσμα της ΣΤΑΣΥ αναμένεται να επιβεβαιωθεί στις 20 Οκτώβριου από το συνολικό αποτέλεσμα του ΟΑΣΑ (ΣΤΑΣΥ+ΟΣΥ).
II. Επίσης, από τα αποτελέσματα του ελέγχου καταγράφηκαν τα κάτωθι:
· Επιβλήθηκαν συνολικά 3.431 πρόστιμα αξίας 272.580 ¤.
· Το 4% των προστίμων εισπράχθηκε τις μετρητοίς ενώ το υπόλοιπο 96% καταλογίστηκε επί πιστώσει.
· Το 63% των περιπτώσεων αφορά επιβάτες που δεν είχαν προμηθευτεί εισιτήριο ενώ ποσοστό 19% αφορά εκείνους που δεν είχαν μαζί τους το δελτίο μερικής απαλλαγής .
· Το 5% των παραβάσεων αφορούσαν σε πλαστά εισιτήρια
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, η μέχρι τώρα αναδιάταξη των μηχανισμών ελέγχου αποδεικνύεται σημαντικός παράγοντας αύξησης εσόδων και εξυγίανσης των ΔΕΚΟ. Η προσπάθεια που καταβάλλεται θα συνεχιστεί στο πλαίσιο των λειτουργικών συγχωνεύσεων και της αναδιοργάνωσης των ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, από την οποία θα προκύψει η αύξηση του προσωπικού σε υπηρεσίες ελέγχου καθώς και σε αυτές που αφορούν στην έκδοση των εισιτηρίων.
Το υπουργείο θα εντείνει κατ΄αυτό τον τρόπο, οργανώνοντας σε μόνιμη βάση πέραν της εθελοντικής προσφοράς των εργαζομένων, τις προσπάθειες αντιμετώπισης του φαινομένου λαθρεπιβίβασης στοχεύοντας:
– Στην ευαισθητοποίηση του επιβατικού κοινού απέναντι στο πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής.
– Στην αποκατάσταση της εικόνας ενός ελεγχόμενου συστήματος ικανού να αυτοπροστατευέται απέναντι σε διαλυτικές και αντικοινωνικές συμπεριφορές.
– Στην προστασία της δημόσιας περιουσίας και των υπηρεσιών που αυτή προσφέρει στους πολίτες.
– Στην ανάκτηση των όρων και προϋποθέσεων οικονομικής και λειτουργικής βιωσιμότητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που συμβάλουν καθοριστικά στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών της πρωτεύουσας.
Η προσπάθεια αυτή θα συνεχιστεί με την υλοποίηση έως και το τέλος Οκτωβρίου των υπόλοιπων μέτρων που εξαγγέλθηκαν στις 14 Σεπτεμβρίουκαι ειδικότερα εκείνων που σχετίζονται με την δωρεάν παροχή ενός εισιτηρίου για κάθε δέκα αγορασμένα.
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ προωθεί τα μέτρα πιστοποίησης που αφορούν στο δίκτυο διανομής και πώλησης εισιτηρίων με στόχο την αντιμετώπιση του φαινομένου της πλαστογράφησης.