Σε μια εποχή που μεγάλοι κολοσσοί εγκαταλείπουν τη χώρα και μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό, υπάρχουν εταιρείες οι οποίες εξακολουθούν και στηρίζουν την ελληνική οικονομία. Η 3αλφα εδώ και 45 χρόνια είναι ηγέτιδα εταιρία στην επεξεργασία & τυποποίηση οσπρίων & ρυζιών με μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα 62% στα όσπρια και 30% στα ρύζια. Στηρίζοντας τα τελευταία χρόνια Έλληνες παραγωγούς, η εταιρεία όχι μόνο δεν σκέφτεται να αποχωρήσει από την Ελλάδα, αλλά προσπαθεί να τοποθετήσει τα ελληνικά προϊόντα σε ολοένα και περισσότερα σπίτια στο εξωτερικό.

3a

Της Μαρίας Ακριβού

Ο κλάδος των τροφίμων είναι από τους κλάδους που διαθέτουν ακόμα γερές αντιστάσεις, καθώς το κόστος των προϊόντων είναι χαμηλό. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ σε συνδυασμό με την έλλειψη αξιοπιστίας από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης, δημιουργούν ένα εξαιρετικά αβέβαιο περιβάλλον και ένα ακόμα πιο δυσοίωνο μέλλον. Ο κ. Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος της 3αλφα, αναφέρθηκε στο υψηλό ποσοστό της ανεργίας που μαστίζει τη χώρα μας και στην σημαντική πτώση της κατανάλωσης, ενώ χαρακτήρισε την ελληνική αγορά ως στάσιμη. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην απουσία συντονισμένης προβολής του ελληνικού γαστρονομικού τουρισμού, προσθέτοντας πως προτεραιότητα της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου θα πρέπει να είναι η στόχευση σε ποιοτικό τουρισμό.

“Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν ασφαλίζουν πλέον εμπορεύματα κατευθυνόμενα προς Ελλάδα, είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε τοις μετρητοίς ή και με προεμβάσματα τις εισαγωγές μας.”

Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο και πόσο έχει πληγεί η εταιρεία από την οικονομική και την επισιτιστική κρίση;

Ο δικός μας κλάδος είναι σε καλύτερη κατάσταση διότι τα προϊόντα είναι χαμηλού κόστους και λόγω των γνωστών προβλημάτων που έχουν προκύψει από τη δραματική μείωση των εισοδημάτων του Έλληνα καταναλωτή είναι τα προϊόντα τα οποία έχουν υποστεί πολύ μικρή μείωση από πλευράς κατανάλωσης. Βέβαια δεν παύουν να υπάρχουν και εδώ τα προβλήματα όσον αφορά το κόστος των προϊόντων, όσον αφορά την κερδοφορία και το κυριότερο όσον αφορά τη ρευστότητα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν ασφαλίζουν πλέον εμπορεύματα κατευθυνόμενα προς Ελλάδα, είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε τοις μετρητοίς ή και με προεμβάσματα τις εισαγωγές μας , πρέπει να δώσουμε πιστώσεις στους πελάτες μας, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε και εμείς όπως και όλες οι άλλες εταιρείες του κλάδου ένα οξύ πρόβλημα cash flow.

Σε τι επίπεδα θα διαμορφωθεί ο τζίρος την τρέχουσα χρονιά και ποιες οι εκτιμήσεις για το 2013;

Προσπαθούμε να σταθούμε στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς. Θα εξαρτηθεί και από το τελευταίο τρίμηνο του έτους που είναι αποφασιστικό για το σύνολο του τζίρου. Είναι αισιόδοξη η οπτική, πιστεύουμε όμως ότι δεν θα είμαστε πιο κάτω από δύο με τρία τοις εκατό. Αν καταφέρουμε και είμαστε θα είναι επιτυχία. Το 2013 δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Έχει σχέση και με τις συνολικότερες εκτιμήσεις , οι οποίες πηγαίνουν πολύ πιο μακριά από έναν συγκεκριμένο κλάδο της οικονομίας. Εδώ μένει να δούμε το αν θα υπάρχει η χώρα μας. Οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα, αν θα παραμείνουμε στην Ευρωζώνη, τι θα γίνει με την επόμενη δόση, αν θα έρθει κάποια ρευστότητα για να κινηθεί η ελληνική οικονομία, είναι πράγματα τα οποία δεν εξαρτώνται από εμάς. Μακάρι να πάνε όλα κατ’ ευχή. Το σημαντικότερο που έχει να αντιμετωπίσει και ο κλάδος μας και ο επισιτιστικός κλάδος και γενικότερα η ελληνική οικονομία είναι να φροντίσει να επανακτήσει την αξιοπιστία της στις διεθνείς αγορές ή και να επανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες, να αρχίσει να ρέει χρήμα να γίνει μια επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομικής μηχανής.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα είδαμε αρκετές αλυσίδες σουπερ μάρκετ να συρρικνώνουν τον αριθμό των καταστημάτων που διατηρούν ή ακόμη και να βάζουν λουκέτο. Πώς σας έχει επηρεάσει αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό και με την αύξηση του ΦΠΑ;

Έκλεισε η Ατλάντικ συμφερόντων κ. Αποστόλου, τα καταστήματα τα περισσότερα αγοράστηκαν από άλλες αλυσίδες οι οποίες λειτουργούν στην αγορά, η Aldi επίσης η οποία αποχώρησε δεν είχε πολλά καταστήματα. Το  δυσάρεστο για την ελληνική πραγματικότητα είναι ότι αποχώρησε και η Carrefour και τώρα έμεινε ο Μαρινόπουλος ως franchisee της Carrefour στην Ελλάδα.  Αυτές δεν είναι καλές εξελίξεις και όλα αυτά απηχούν σε μια μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε είδη πρώτης ανάγκης τα οποία φτάνουν από 5% έως 8%. Δεν είναι αυτό ποσοστό σε είδη πρώτης ανάγκης. Το ζητούμενο είναι πώς οι Έλληνες θα επανακτήσουν το εισόδημά τους για να αρχίσουν να καταναλώνουν όπως πριν. Αυτός ο αρνητικός έλικας της ύφεσης που δημιουργεί ανέργους, οι οποίοι δεν έχουν καταναλωτική δυνατότητα, με αποτέλεσμα να πέφτει περεταίρω η κατανάλωση και να προστίθενται νέοι άνεργοι, είναι μια θανατηφόρα για την οικονομία πορεία η οποία κάποια στιγμή θα πρέπει να ανατραπεί.

Για ποιο λόγο να σας προτιμήσει ο Έλληνας καταναλωτής, ιδίως όταν εισαγόμενα προϊόντα έχουν εξίσου ανταγωνιστικές τιμές;

Η 3άλφα δραστηριοποιείται σε κάθε επίπεδο. Είμαστε και στον τομέα των εισαγομένων και στον τομέα των ελληνικών προϊόντων. Έχουμε οργανώσει σε πολλές περιοχές της χώρας Έλληνες παραγωγούς οι οποίοι καλλιεργούν για εμάς και έχουν βγάλει πολύ ωραίες σειρές με ελληνικά προϊόντα τα οποία διατίθενται με το ελληνικό προϊόν και την ελληνική σημαία στον Έλληνα καταναλωτή. Από την άλλη μεριά κάνουμε τεταμένες εισαγωγές τέτοιων προϊόντων από όλα τα μέρη του κόσμου τα οποία διαθέτουμε σε όλα τα σούπερ μάρκετ της Ελλάδος. Ο Έλληνας καταναλωτής στο μέτρο που εκτιμάει το brand name μας και την ποιότητα που του παρέχουμε, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα συνεχίσει να μας το δείχνει όπως κάνει όλα αυτά τα χρόνια.

Εξετάζετε κάποια συνεργασία με κάποιον άλλο όμιλο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό;

Στην Ελλάδα αυτή την περίοδο δεν κουνιέται φύλλο. Στο εξωτερικό τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα. Μιλάμε για πολύ μεγάλες οικονομίες, τα προϊόντα που εμείς διαθέτουμε είναι στις περισσότερες περιπτώσεις χύδην, δεν υπάρχουν πέρα από local brands διεθνείς μάρκες ώστε να μπορέσουμε να έχουμε τέτοιου είδους συνεργασίες. Στην Ελλάδα είμαστε leaders. Κάνουμε εξαγωγές σε αρκετές χώρες και κυρίως εκεί που υπάρχει ελληνικό στοιχείο. Υπάρχουν μάλιστα αρκετοί άνθρωποι που ήρθαν στην Ελλάδα ως τουρίστες δοκίμασαν τα προϊόντα μας και συνεχίζουν και μας στηρίζουν.

Η σχέση σας με τους ξενοδόχους πώς είναι; Ως προμηθευτές και με δεδομένη την τρέχουσα οικονομική συγκυρία έχετε δει αλλαγή στην εξόφληση των οικονομικών τους υποχρεώσεων;

Στο Horeca δεν είμαστε πολύ δυνατοί. Είναι ένας ειδικός κλάδος κυρίως χύδην προϊόντων με κύριο πλεονέκτημα τις πολύ φθηνές τιμές και όχι και τόσο αυστηρές απαιτήσεις στην ποιότητα. Το φαγητό προσφέρεται έτοιμο στους χώρους αυτούς. Δεν δραστηριοποιούμαστε σε μεγάλο βαθμό. Σε εκείνο όμως το βαθμό που το κάνουμε έχουμε πολύ καλή σχέση με τους πελάτες μας και σε διάρκεια και σε ποιότητα συνεργασίας.

Σε τι επίπεδα βρίσκεται ο γαστρονομικός τουρισμός στη χώρα μας;

Δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι. Πράγματα για τα οποία έχουν γίνει τόσες συζητήσεις όπως η μεσογειακή διατροφή, η ωφέλειά της στη μακροβιότητα, η ποιότητα της και η νοστιμιά μένει ένας κενός λόγος για να τον ανταλλάσσουμε μεταξύ μας. Ενώ άλλες εθνικές κουζίνες έχουν κατακτήσει τον κόσμο, όπως για παράδειγμα η ιταλική, η κινέζικη και η γιαπωνέζικη κουζίνα, η ελληνική κουζίνα παραμένει ο φτωχός συγγενής σε όλα τα μέρη που είναι γνωστές οι κουζίνες που προανέφερα. Δυστυχώς έτσι είναι τα πράγματα. Θα πρέπει από μόνοι μας να κάνουμε μια σοβαρή προσπάθεια. Διότι και καλά προϊόντα έχουμε και εξαιρετική κουζίνα έχουμε. Εμείς το ξέρουμε, πρέπει να δώσουμε την ευκαιρία και στους άλλους να το μάθουν.

Ποια στρατηγική θα πρέπει να ακολουθήσει η κυβέρνηση προκειμένου να ενισχυθεί ο ελληνικός τουρισμός και να προβληθούν στο εξωτερικό με πιο συντονισμένο τρόπο τα ελληνικά προϊόντα;

Να δείξει στους ξένους την πανέμορφη αυτή χώρα με το καλό της πρόσωπο. Το γεγονός ότι δεχόμαστε περίπου 15 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο, δείχνει ότι με υποδομές οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι άθλιες, υπάρχουν τεράστια περιθώρια αυξήσεως του ποιοτικού τουρισμού, ο οποίος θα φέρει και περισσότερους τουρίστες και περισσότερα χρήματα ανά τουρίστα. Σε αυτού του είδους τον τουρισμό θα πρέπει να στοχεύουμε.