Η καινοτομία στον τομέα του τουρισμού είναι ένα από τα καυτά θέματα που συζητιούνται μεταξύ όσων ασχολούνται με τον τομέα των ταξιδίων. Ως εκ τούτου, η ετήσια Συνάντηση του οργανισμού Francephone E-Tourism, η οποία έλαβε χώρα τον Ιούνιο στην Ελβετία, επικεντρώθηκε στο ερώτημα – Πώς καινοτομούμε στον τουρισμό;
25 εμπειρογνώμονες του τουρισμού συζήτησαν το θέμα για τρεις ημέρες και εξέδωσαν μια λίστα με δέκα παράγοντες που επηρεάζουν περισσότερο την τουριστική καινοτομία.
Η ηγεσία είναι απαραίτητη. Είτε πρόκειται για τον υπεύθυνο διευθυντή του τουριστικού γραφείου, είτε για εκλεγμένο αξιωματούχο σε θέματα τουρισμού είτε για τον ηγέτη μιας επιχείρησης, πρέπει πάντα να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος για την προώθηση της καινοτομίας.
Το στρατηγικό όραμα είναι ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας. Παρόλο που ορισμένες φορές η καινοτομία στον τομέα του τουρισμού είναι αυτοσχέδια, η ανάπτυξή της συνδέεται πάντοτε με μια καθιερωμένη στρατηγική. Εξάλλου, τι είναι ένας ηγέτης με όραμα χωρίς εμπιστοσύνη ! Η καινοτομία του προορισμού ή της ταξιδιωτικής επιχείρησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εμπιστοσύνη προς τους ανθρώπους.
Παράλληλα, σημαντικό στοιχείο για την καινοτομία είναι η ανάγκη να αρθούν τα εμπόδια που χωρίζουν τους ανθρώπους και να ενθαρρυνθεί η ποικιλομορφία – η ανοιχτή σκέψη είναι η πύλη της καινοτομίας.
Επίσης, η καινοτομία μπορεί να επιφέρει και κάποιες αποτυχίες. Το δικαίωμα στα λάθη πρέπει να είναι μια σταθερά αγκιστρωμένη ιδέα μέσα στην νοοτροπία των ενδιαφερόμενων μερών του τουρισμού, διότι μέσω των αποτυχιών και των λαθών μαθαίνουμε να αναζητούμε διαφορετικές λύσεις.
Η πελατοκεντρική προσέγγιση είναι απαραίτητη για την καινοτομία στον τουρισμό, αλλά πολύ συχνά παραμελείται. Τα καινοτόμα προϊόντα απευθύνονται πάντα σε πελάτες, γι ‘αυτό είναι απαραίτητο να είστε σε επαφή με τους πελάτες και να μαθαίνετε από αυτούς.
Πολλά παραδείγματα καινοτομίας έχουν υλοποιηθεί από άνδρες και γυναίκες που βρίσκονται έξω από το πλαίσιο του τουρισμού. Είναι πάντα συνετό οι εξωγενείς παράγοντες που επιφέρουν καινοτομία να γίνονται σεβαστοί.
Ένας άλλος παράγοντας είναι ο πειραματισμός. Για να καινοτομήσουμε είναι απαραίτητο να πειραματιστούμε, να δοκιμάζουμε ιδέες και φυσικά να αξιολογούμε τα αποτελέσματα.
Επιπλέον, η καινοτομία είναι δυνατή μόνο με την ύπαρξη εντός ενός δικτύου. Η διακυβέρνηση ελέγχει και εξισορροπεί όλη την καινοτομία, την κατασκευή και τη συνεργασία.
Τέλος, η διοίκηση συμβαδίζει με τη διακυβέρνηση. Η διοίκηση πρέπει να νοείται ως η κατάλληλη προετοιμασία όλων των ομάδων μέσω της ενδυνάμωσης, της ατομικής ευθύνης και της εφαρμογής ενός διεγερτικού και δημιουργικού περιβάλλοντος εργασίας.