Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός δίνει απαντήσεις σε ορισμένες τοποθετήσεις, αναφορικά με ορισμένα δημοσιεύματα του τοπικού τύπου της Δωδεκανήσου, για ζημία που έχει υποστεί ο VIP τουρισμός, τα οποία χαρακτήρισε λανθασμένα και υπερβολικά.
Η Ελλάδα αποτελεί έναν προορισμό που επιλέγουν πολλοί να έρθουν με δικά τους σκάφη αναψυχής ή με νοικιασμένα. Πάντως, θέμα υπάρχει με την απαγόρευση, βάσει Κοινοτικής απόφασης, της κυκλοφορίας ξύλινων σκαφών με σημαία χωρών εκτός Ε.Ε. διότι δεν θεωρούνται αξιόπλοια.
Συγκεκριμένα ο υφυπουργός επισημαίνει ότι:
1. Η αποεπιβίβαση επισκεπτών στα ελληνικά νησιά, από τουριστικά σκάφη ξένης σημαίας, με άδεια επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, μεταλλικής ή πλαστικής κατασκευής και μεγάλου μεγέθους, δεν έχει σε καμία περίπτωση σταματήσει να ισχύει. Ο VIP τουρισμός είναι απόλυτα προστατευμένος.
2. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και συγκεκριμένα τον κανονισμό του Οργανισμού Ασφάλειας Σκαφών (SOLAS), τα ξύλινα τουριστικά σκάφη υπό σημαία χωρών εκτός ΕΕ, δεν θεωρούνται απόλυτα αξιόπλοα. Άποψη που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία και στο νόμο 4256/2014. Ο συγκεκριμένος νόμος που ισχύει εδώ και 3 τρία χρόνια και έχει ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ, δεν επιτρέπει τη δραστηριοποίησή αυτών στα ελληνικά λιμάνια.
3. Τα ξύλινα σκάφη σημαίας τρίτης χώρας, για τα οποία έγινε τόσος ντόρος στα τοπικά ΜΜΕ, δεν έχουν το μονοπώλιο μεταφοράς VIP τουρισμού. Για την ακρίβεια, είναι ξύλινα σκάφη που ναυλώνονται χωρίς όμως να τηρούν τους κανόνες ναυτεργασίας της χώρας μας: αμείβουν τους ναυτικούς με χαμηλά ημερομίσθια, δεν χρησιμοποιούν πλήρωμα με ελληνική γλωσσομάθεια, όπως ορίζεται από τις σχετικές διατάξεις, και σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο δεν θεωρούνται επαγγελματικά σκάφη με άδεια πλοίου αναψυχής . Η μη τήρηση της νομοθεσίας δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα τουριστικά σκάφη της Ελλάδας ή των άλλων χωρών της Ε.Ε.