akinitafileta232012Του Χάρη Ντιγριντάκη

Τριετές επιχειρησιακό σχέδιο που θα αφορά την αξιοποίηση 20 τουριστικών, ως επί το πλείστον ακινήτων, δρομολογεί η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου. Προτεραιότητα της ΕΤΑΔ είναι η νομική και τεχνική ωρίμανση των ακινήτων. Στον τομέα της ωρίμανσης, η δουλειά της ΕΤΑΔ είναι διπλή: αφορά τόσο τα ακίνητα που αξιοποιούνται από την ίδια την Εταιρεία, όσο και εκείνα που αξιοποιούνται από το ΤΑΙΠΕΔ.

Η εταιρεία επιχειρεί να έχει το δικό της ρόλο στο κάδρο των αποκρατικοποιήσεων και κομβικό σημείο για την έτι περαιτέρω αξιοποίηση των 70.000 περίπου τίτλων που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της η ΕΤΑΔ θα αποτελέσει η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας θα διενεργούνται δημοπρασίες ακινήτων του δημοσίου.

Όπως επισημαίνει στο tourismtoday.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΑΔ Γρηγόρης Δούνης η συγκεκριμένη μεθοδολογία τύπου e-bay αποτελεί το πλέον σύγχρονο εργαλείο αξιοποίησης ακινήτων που εξασφαλίζει την πλέον γρήγορα και συνάμα διαφανή διαδικασία εκμετάλλευσης ακινήτων επιχειρώντας άνοιγμα στις διεθνείς αγορές και τους ομογενείς. Ο κ. Δούνης αναφέρει ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα θα αποτελέσει καίριας σημασίας εργαλείο για την ανάδειξη των διαγωνισμών, που θα παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής προώθησης των ακινήτων, αλλά και διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρασιών. «Το ηλεκτρονικό premarketing και το data room του portal θα εξυπηρετούν και τους διαγωνισμούς εκμίσθωσης που προγραμματίζουμε» συμπληρώνει.

Η νεοπαγής ΕΤΑΔ αποτελεί τον μετασχηματισμό της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης που αρχικώς απορρόφησε τα Ολυμπιακά Ακίνητα και ακολούθως την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Μάλιστα πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση της ΚΕΔ εντός της ΕΤΑΔ.

Περιγράφοντας τον τραγέλαφο που επικρατούσε με τα ακίνητα του δημοσίου ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΑΔ σημειώνει : «Συζητούσαμε χρόνια για τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων διαχείρισης και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σε διαφορετικές εταιρείες με παρόμοιο σκοπό. Για παράδειγμα, στη Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας, η ΕΤΑ διαχειριζόταν τουριστικό ακίνητο 150 στρ. περίπου και η ΚΕΔ εφαπτόμενο ακίνητο ανάλογης επιφάνειας. Δυο ΑΕ του Δημοσίου, για δυο διπλανά δημόσια οικόπεδα, έκαναν παράλληλα, διαφορετικά σχέδια αξιοποίησης».
Η αδυναμία άμεσης αξιοποίησης των ακινήτων του δημοσίου σύμφωνα με τον κ. Δούνη οφείλεται κυρίως σε έλλειψη νομικής, πολεοδομικής, επενδυτικής και κοινωνικής ωριμότητας των δημοσίων εκτάσεων. Περιγράφοντας αναλυτικά τα καίρια προβλήματα εκμετάλλευσης των ακινήτων τονίζει : «Τα νομικά προβλήματα πηγάζουν, λόγω των καταπατήσεων και της κατοχής τρίτων, καθώς και του κύματος ανακλήσεων απαλλοτριώσεων στα τουριστικά ακίνητα. Τα πολεοδομικά, εξ αιτίας της αντίληψης που επικρατεί για τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των δημοσίων εκτάσεων, ακόμη και μεταξύ των αρμοδίων για το χωροταξικό σχεδιασμό. Στα ΓΠΣ που εκπονούνται ανά τη χώρα, οι δημόσιες εκτάσεις πολεοδομούνται ως κοινόχρηστες, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει τα δικαιώματά του στην αξιοποίηση των οικοπέδων του, έναντι των ιδιωτών. Τα επενδυτικά, λόγω της αδυναμίας ικανοποίησης του πάγιου αιτήματος της επενδυτικής αγοράς για ανάπτυξη τουριστικής κατοικίας, παράλληλα με τις παραδοσιακές και ειδικές τουριστικές υποδομές, με συνέπεια τη μη ελκυστικότητα των τουριστικών εκτάσεων. Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για το ΕΣΧΑΔΑ και το «θεσμό της επιφάνειας. Τέλος τα κοινωνικά, εξ αιτίας της εμπεδωμένης αντίληψης των τοπικών κοινωνιών και των εκπροσώπων τους, ότι η δημόσια περιουσία ανήκει, ή θα έπρεπε να ανήκει, στο Δήμο και στους Δημότες και όχι στο κράτος και στο σύνολο του ελληνικού λαού. Στο πλαίσιο αυτό οι Δήμοι, παρότι τους έχουν παραχωρηθεί για χρήση και εκμετάλλευση χιλιάδες δημόσια ακίνητα, στην πλειοψηφία τους αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση των δημοσίων εκτάσεων».

Ακτινογραφώντας τα 70.000 ακίνητα που έχει στο portfolio της η ΕΤΑΔ ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας διαπιστώνει ότι : α) πολλές χιλιάδες ακίνητα είναι καταχωρημένα ως «άγνωστα» ή μη εντοπισμένα. β) xιλιάδες ακίνητα είναι «κατεχόμενα», για τα οποία εκκρεμεί ακόμη η εξέταση από τις αρμόδιες επιτροπές, των αιτήσεων εξαγοράς που έχουν υποβληθεί πριν το 1984, βάσει τριών διαφορετικών νόμων, γ) χιλιάδες άλλα είναι περιβαλλοντικά και πολεοδομικά δεσμευμένα (δάση, πλατείες και κοινόχρηστοι χώροι, πάρκα, υδάτινοι πόροι κ.ά.), δ) χιλιάδες άλλα, προερχόμενα κυρίως από επανακαθορισμό γραμμής αιγιαλού, είναι μη άρτια και οικοδομήσιμα, ε)χιλιάδες ακίνητα είναι παραχωρημένα στους ΟΤΑ, για αόριστο χρόνο χωρίς αντάλλαγμα και στ) πολλές εκατοντάδες ακίνητα στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες.

Καταλήγοντας ο κ. Δούνης σημειώνει ότι σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και τις Κτηματικές Υπηρεσίες σε όλη την Ελλάδα η ΕΤΑΔ : «εκπονεί πρόγραμμα αξιοποίησης ακινήτων, μέσω διαγωνισμών εκμίσθωσης. Μέχρι τον επόμενο μήνα θα είμαστε σε θέση ναανακοινώσουμε την πρώτη δέσμη, τουριστικών κυρίως, ακινήτων. Επίσης στο χαρτοφυλάκιο των δημοσίων ακινήτων υπάρχουν αρκετά διαμερίσματα, καταστήματα, μικροί επαγγελματικοί χώροι και μικρές εκτάσεις για γεωργική καλλιέργεια, που έχουν περιέλθει στο Δημόσιο κατά πλήρη κυριότητα ή ποσοστό συνιδιοκτησίας. Τα ακίνητα αυτά -ή το ποσοστό του Δημοσίου σε αυτά- πρόθεσή μας είναι να ιδιωτικοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό. Τέλος προχωρούμε παράλληλα στην εξέταση των συμβάσεων μίσθωσης, καθώς και παραχώρησης σε ΟΤΑ και άλλους φορείς, με σκοπό την εξυγίανση όσων συμβάσεων δεν υλοποιούνται σύμφωνα με τους όρους τους, ή την καταγγελία τους και την εκ νέου αξιοποίηση των ακινήτων.