Ορισμένοι επαγγελματίες της αγοράς ταξί αιτούνται στην κυβέρνηση την αύξηση του ορίου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων τους από τα 15 στα 22 χρόνια. Όμως, η μέση ηλικία των ταξί πλέον έχει αυξηθεί στα 11,1 έτη, με το 66,7% αυτών να είναι άνω της δεκαετίας, τεχνολογίας Euro 3 ή ακόμη και Euro 2.
Οι συχνές στάσεις και οι συνεχόμενες διελεύσεις στο κέντρο της Αθήνας των παλαιών ταξί επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με ρύπους επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία. Οι εκπομπές ρύπων και πιο συγκεκριμένα αυτές των αιωρούμενων σωματιδίων είναι 10 ως 16 φορές πιο αυξημένες στα αυτοκίνητα πολύ παλαιάς τεχνολογίας, όπως είναι τα Euro 2 και 3 σε σύγκριση με τα οχήματα τρέχουσας τεχνολογίας Euro 6.
Πίνακας 1. Ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών (“Euro”) για πετρελαιοκίνητους κινητήρες ελαφρών οχημάτων (επιβατικά & ελαφρά φορτηγά)
EURO | Αιωρούμενα σωματίδια (PM) | Υδρογονάνθρακες και Οξείδια του αζώτου (HC+NOX) |
EURO 2 | 0,080 | 0,700 |
EURO 3 | 0,050 | 0,560 |
EURO 6 | 0,005 | 0,170 |
Μία παράταση 7 ετών στα ήδη πεπαλαιωμένα και αρκετά επιβαρυμένα οχήματα δεν θα έχει μόνο επιπτώσεις στην ποιότητα μεταφοράς για τους πολίτες (και τους τουρίστες) που χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα. Θα έχει επίσης επιπτώσεις άμεσα συνδεδεμένες με την ανθρώπινη υγεία.
Καρδιακά νοσήματα, αναπνευστικά προβλήματα, καθώς και πρόωροι θάνατοι είναι επιπτώσεις που είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένες με τους ρύπους που εκπέμπονται από οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας, με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO).
Η πολιτεία έχει υποχρέωση να προστατέψει τους πολίτες, εφαρμόζοντας πολιτικές και τη νομοθεσία που δεν επιτρέπουν την κυκλοφορία υπέργηρων οχημάτων, πολύ περισσότερο όταν αυτά είναι πετρελαιοκίνητα.
Όταν κάθε ευρωπαϊκή χώρα λαμβάνει μέτρα απομάκρυνσης των παλαιών diesel αυτοκινήτων, είναι εντελώς στην αντίθετη κατεύθυνση στη χώρα μας να δίνονται παρατάσεις κυκλοφορίας στα υπέργηρα επαγγελματικά, πετρελαιοκίνητα οχήματα.