ose1204Σε 3 άξονες η αξιοποίηση των ακινήτων

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε αναδιάταξη των ακινήτων του ΟΣΕ προχωρά η κυβέρνηση με τις ευλογίες της τρόικα. Η περιουσία του ΟΣΕ σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου αποτιμάται σε ποσό που δεν ξεπερνά το 1,5 δις. ευρώ, ανατρέποντας παλαιότερες θεωρίες που έκαναν λόγο για αξίες ύψους 3,9 εκατ. ευρώ. Κοινός τόπος είναι ότι ακόμη και ο υπολογισμός των 1,5 δις. ευρώ υφίσταται μόνο αν θα καθαρίσουν οι λεγόμενοι πολεοδομικοί όροι των οικοπέδων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του tourismtoday.gr ο διαχωρισμός που δρομολογέι το υπουργείο Ανάπτυξης & Μεταφορών στα ακίνητα του ΟΣΕ περιλαμβάνει :α) τα ακίνητα εμπορευματικού χαρακτήρα, β) τους μεγάλους επιβατικούς σταθμούς, γ) τα ακίνητα που θα εκχωρηθούν σε ΤΑΙΠΕΔ και ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ανάπτυξης Ακινήτων Δημοσίου). Ειδικότερα τα έσοδα που θα προέλθουν από ακίνητα εμπορευματικού χαρακτήρα (όπως το Θριάσειο, η Ιδομένη, οι λιμενικές ζώνες κ.λ.π.) θα παραμείνουν στη σιδηροδρομική περίμετρο και θα εκποιηθούν κατά την ιδιωτικοποίηση είτε της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είτε της ROSCO. Οι επιβατικοί σταθμοί ως περιουσιακό στοιχείο θα παραμείνουν στον ΟΣΕ, ο οποίος απαγορεύεται να έχει εμπορικές δραστηριότητες. Η ΓΑΙΑΟΣΕ «βγήκε» εντελώς από τον ΟΣΕ με το ιδρυτικό νόμο της ROSCO και σύμφωνα με το πλάνο ο Οργανισμός δύναται να της αναθέτει την αξιοποίηση των επιβατικών σταθμών που του ανήκουν.

Όπως τονίστηκε στο μέλλον το προϊόν της εμπορικής εκμετάλλευσης των ακινήτων του ΟΣΕ θα μετακυλιθεί είτε στην αποπληρωμή του χρέους μέσω ΤΑΙΠΕΔ είτε θα εισφερθεί στο δημόσιο και δη στην ΕΤΑΔ. Βασικό χαρακτηριστικό πάντως του όλου σχεδίου είναι ότι δεν προβλέπεται η πώληση ακινήτων, αλλά η βέλτιστη εκμετάλλευση όσων από αυτά μπορούν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι παλαιότερα υπήρχαν διαπραγματεύσεις με επενδυτές για την αξιοποίηση των εμπορευματικών κέντρων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, όμως δεν προέκυψε κάτι ουσιαστικό. Πάντως χαρακτηριστικό της υποεκτίμησης ακινήτων του Οργανισμού είναι το γεγονός ότι, για δύο ακίνητα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που βγήκαν προς πώληση, επενδυτές έδωσαν μόλις το 50% της αντικειμενικής αξίας ή το 30% της εκτιμώμενης αξίας.

Υπενθυμίζεται ότι η συνολική έκταση των γεωτεμαχίων του ΟΣΕ ανέρχεται σε περίπου 90.000 στρέμματα, ενώ ο αριθμός των κτιρίων ξεπερνάει τα 4.500 με εμβαδόν 540.000 τ.μ. Ωστόσο, το 85% αυτών είναι σιδηροδρομικοί διάδρομοι, αμαξοστάσια και αποθήκες που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν. Υπενθυμίζεται επίσης ότι δεν υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον για τους διαγωνισμού φωτοβολταϊκών της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η ΓΑΙΑΟΣΕ φιλοδοξεί να εισέλθει στον τομέα της ενέργειας αφού διαθέτει άδειες σε 3 θυγατρικές της (Φωτοβολταϊκά Λάρισας, Φωτοβολταϊκά Καρδίτσας και Φωτοβολταϊκά Αττικής και Βοιωτίας), οι οποίες δύναται να αναπτύξουν συνολικά 32 μεγαβάτ μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά. Σε μελέτη προβλέπεται η εγκατάσταση συστημάτων άνω των 200 MW.

Εν τω μεταξύ, στη μείωση του ύψους των παραβόλων για την πιστοποίηση ασφάλειας σιδηροδρομικής επιχείρησης και την έγκριση ασφάλειας διαχειριστή υποδομής προχωρεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου το Υπουργείο Ανάπτυξης & Μεταφορών. Η ρύθμιση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της συμφωνίας με την τρόικα για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για τους σιδηροδρόμους.

Συγκεκριμένα, το ύψος των παραβόλων κλιμακώνεται από 3.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με το είδος της πιστοποίησης ή έγκρισης ασφάλειας (αν πρόκειται δηλαδή για αρχική χορήγηση, ανανέωση ή επικαιροποίηση/τροποποίηση του κάθε πιστοποιητικού). Για μικρές επιχειρήσεις, που απασχολούν λιγότερα από 250 άτομα, τα παράβολα ξεκινούν από 1.500 ευρώ. Με το παλιό καθεστώς το παράβολο για όλα τα πιστοποιητικά ήταν 30.000 ευρώ.