pistiolas-agrinoΣτον ξενοδοχειακό κλάδο φιλοδοξεί να παρεισφρήσει ο Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της AGRINO, Κωνσταντίνος Πιστιόλας ανοίγοντας ένα boutique ξενοδοχείο στο Αγρίνιο το οποίο θα διαχειρίζεται μέσω της εταιρείας Ξενία Ανάπλαση.

Της Μαρίας Ακριβού

Πρόκειται για ένα κτίριο ιστορικής σημασίας της δεκαετίας του ’20, το οποίο ανακαινίστηκε πλήρως, και μέχρι το Φθινόπωρο θα φιλοξενήσει στις κλίνες του τους πρώτους τουρίστες.

Ο κ. Πιστιόλας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Tourismtoday.gr μίλησε για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια υλοποίησης του project ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, αφού όπως μας είπε χρειάστηκε να βγάλει στο ΥΠΕΧΩΔΕ μέχρι και ειδικό ΦΕΚ! Αν και μέχρι στιγμής η ιδέα δημιουργίας αλυσίδας ξενοδοχείων φαντάζει μακρινή, το στοίχημα με τον τουριστικό κλάδο παραμένει ανοιχτό αφού του κεντρίζει το ενδιαφέρον οτιδήποτε βασίζεται στη δημιουργικότητα και προάγει την τουριστική ανάδειξη της περιοχής του και τη διατροφική της κουλτούρα.

Εντύπωση προξενεί το γεγονός ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος στο Αγρίνιο δεν έχει πληγεί από την κρίση αφού η ζήτηση εξακολουθεί να είναι πολύ μεγαλύτερη της προσφοράς. Σχολιάζοντας το θέμα ο κ. Πιστιόλας αναφέρει ότι έχουν αλλάξει χέρια ξενοδοχεία όχι εξαιτίας των υψηλών μισθωμάτων, όπως σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας, αλλά εξαιτίας κακής διαχείρισης και αλλαγής προσανατολισμού. Στον αντίποδα, η AGRINO ως προμηθευτής ξενοδοχείων έχει δει τις επιπτώσεις της κρίσης να αποτυπώνονται κυρίως στις εταιρείες catering που σέρβιραν τον τουριστικό κλάδο και δηλώνει έτοιμη να αυξήσει το δίκτυο διανομής και την απευθείας συνεργασία με τους ξενοδόχους όπου αυτό κριθεί αναγκαίο.

“Αν γνωρίζουμε ότι δεν θα φτάσει το προϊόν μας στον σεφ ενός ξενοδοχείου ή ότι θα φτάσει ένα υποκατάστατο, εκεί υπάρχει περίπτωση να παρέμβουμε και να κάνουμε δικό μας δίκτυο για να βάλουμε τα προϊόντα της AGRINO στα ξενοδοχεία.”

Σε ό,τι αφορά τον γαστρονομικό τουρισμό θεωρεί ότι βρίσκεται σε νηπιακά επίπεδα, ενώ ζητά από το κράτος να περιορίσει την παρεμβατικότητά του για να υπάρξει υγιές επιχειρείν. Οι οικονομικοί στόχοι της εταιρείας εξακολουθούν να είναι υψηλοί αναμένοντας στα επόμενα δύο χρόνια διπλασιασμό των εξαγωγών και διατήρηση του μεριδίου των επώνυμων προϊόντων στα επίπεδα του 2010.

Πώς και ασχοληθήκατε με τον ξενοδοχειακό κλάδο; Υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης;

Για κάθε επιλογή που έκανα και για κάθε απόφαση που πήρα δεν κοίταξα ποτέ αν κρύβεται από πίσω κάποια επιχειρηματική ευκαιρία. Είναι οξύμωρο να το λέει αυτό ένας επιχειρηματίας, αλλά πολλές φορές κάποιες αποφάσεις παίρνονται με βάση το συναίσθημα και με δείκτες δημιουργικότητας, διότι θεωρώ ότι όταν ένας επιχειρηματίας έχει ανάγκη να νιώθει δημιουργικός σε πολλά επίπεδα στη ζωή του δεν είναι αυτοσκοπός το κέρδος ή η απόσβεση μιας επένδυσης. Πήραμε μαζί με τη γυναίκα μου αυτή την απόφαση, και είναι προσωπική, γιατί δεν είναι μια δουλειά της AGRINO αλλά προσωπική μας επένδυση, για να καλύψω την ανάγκη της δημιουργικότητας με την προσωπική πια σφραγίδα. Όχι ότι δεν την νιώθω στην AGRINO αλλά εκεί επιμερίζεται γιατί είναι μια εταιρεία μετοχική και αφορά περισσότερο ομάδα δράσης και όχι ατομική δράση. Παράλληλα κάλυπτα και ένα συναισθηματικό κενό, με την έννοια ότι μου αρέσει να βλέπω το δομικό περιβάλλον μιας πόλης να διατηρείται, δεν πρέπει να χάνεται η ιστορικότητά του. Η υπόθεση αυτή αφορούσε ένα διατηρητέο με μια ιστορία πάνω από 80 με 85 χρόνια και μια κουλτούρα της πόλης στην οποία μεγάλωσα. Ήταν μια καπναποθήκη και ο δεύτερος όροφος ήταν το οίκημα στο οποίο έμενε ο άρχοντας εκείνης της εποχής . Με συγκινούσε η ιδέα ότι αυτό το κτίσμα έπρεπε να διατηρηθεί και επειδή έβλεπα ότι είναι εγκαταλελειμμένο και σε άσχημη κατάσταση μπήκα στον πειρασμό να δοκιμάσω να το σώσω. Για να το κάνω αυτό έπρεπε να βρω χρήματα και μια επένδυση η οποία θα είχε μια επιδότηση για να επιμεριστεί αυτό το ρίσκο. Έτσι έγινα ξενοδόχος!

Ποια εμπόδια αντιμετωπίσατε για την επαναλειτουργία του ξενοδοχείου;

Θα πρέπει να γράψω ένα βιβλίο ολόκληρο. Από τη στιγμή που συνελήφθη η ιδέα έπρεπε να προσεγγίσω και να βρω σε ποιους ανήκει το κτίριο και που βρίσκονται οι άνθρωποι αυτοί. Και μέχρι να τους βρω έπρεπε παράλληλα να κάνω αυτό που δεν κατάφεραν ποτέ μαζί. Να τους μοιράσω δηλαδή τι ανήκει στον κανένα. Διότι στα συμβόλαια της δεκαετίας του ’20 δεν προβλεπόταν αυτά τα πράγματα, ούτε οριζόντιες ούτε κάθετες ιδιοκτησίες. Χρειαστεί να βγάλουμε μέχρι και ειδικό ΦΕΚ για το κτίριο αυτό στο ΥΠΕΧΩΔΕ για το πώς πρέπει να δομηθεί.

Σκέφτεστε να κάνετε χρήση του νέου αναπτυξιακού νόμου;

Έχω κάνει ήδη χρήση του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου, ο οποίος είναι πρόγονος αυτού. Πιστεύω όμως ότι μια δημιουργική επένδυση δεν σε αφήνει ασυγκίνητο από το χώρο. Πριν ανοίξει το ξενοδοχείο το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτό το στοιχείο της δημιουργικότητας μου κεντρίζει το ενδιαφέρον και θα έχει και συνέχεια. Η επένδυση αυτή αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Φθινόπωρο. Νομίζω πάντως ότι θα ξαναμπώ στον πειρασμό να δω τον επενδυτικό νόμο ή και κάτι αντίστοιχο.

Υπάρχει business plan για αλυσίδα ξενοδοχείων ;

Όχι δεν νομίζω. Αυτό που με χαρακτηρίζει στη ζωή μου είναι το minimal σε κάθε πράγμα. Συνεπώς, θεωρώ ότι η αλυσίδα μου ακούγεται πολύ μακρινό σενάριο σε σχέση με αυτά που θα ήθελα να κάνω. Σε άλλα αντίστοιχα projects που έχουν να κάνουν με αντίστοιχες ενέργειες, είτε για να αναδειχθεί μια περιοχή είτε μια τοπική διατροφική κουλτούρα που συνδέεται μέσα από μια δράση τουριστικού τύπου και άρα από μια επένδυση, θα έλεγα ναι. Αλλά να επαναλάβω ένα επιτυχημένο concept προκειμένου να δημιουργήσω μια αλυσίδα ξενοδοχείων νομίζω ότι δεν συνάδει με το χαρακτήρα μου.

Στην περιοχή του Αγρινίου έχουν αλλάξει χέρια ξενοδοχεία εξαιτίας των υψηλών μισθωμάτων;

Έχουν αλλάξει χέρια όχι εξαιτίας της κρίσης αλλά εξαιτίας της μέτριας λειτουργίας τους και της πολύ μεγάλης ζήτησης που είχαν. Διότι στο Αγρίνιο τα ξενοδοχεία μέχρι πρότινος είχαν ζήτηση λόγω της έλλειψης χώρων. Είναι μια πόλη εκατό χιλιάδων κατοίκων με πολλά κοινωνικά γεγονότα. Είναι επίσης εμπορικό κέντρο μιας ευρύτερης περιοχής διακοσίων χιλιάδων κατοίκων και όπως καταλαβαίνετε μόνο η εμπορική διάσταση είχε μια απαίτηση και μια ζήτηση πολύ μεγάλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά το γεγονός ότι δεν είναι τουριστική περιοχή ακόμη και τις καθημερινές είναι δύσκολο να βρει κάποιος δωμάτιο. Άλλαξαν διοικήσεις και διευθύνσεις ακριβώς για να υποστηριχθούν καλύτερες λειτουργίες. Για μισθώματα, όχι δεν νομίζω ότι ήταν πολλά ξενοδοχεία μισθωμένα. Τα περισσότερα τα δουλεύουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες, άρα ήταν κυρίως θέμα κακοδιαχείρισης και οράματος. Γνωρίζω ότι ένα κεντρικό ιστορικό ξενοδοχείο στο κέντρο του Αγρινίου άλλαξε διοίκηση, ανακαινίστηκε και πάει πολύ καλύτερα.

Η σχέση σας με τους ξενοδόχους του χώρου πώς είναι; Ως προμηθευτές και με δεδομένη την τρέχουσα οικονομική συγκυρία έχετε δει αλλαγή στην εξόφληση των οικονομικών τους υποχρεώσεων;

Δυστυχώς ναι. Η μεγαλύτερη πίεση, η οποία έχει μεταφερθεί και σε εμάς με τη μορφή επισφαλειών στο χώρο μας , ήρθε από τις εταιρείες catering που τροφοδοτούσαν τα ξενοδοχεία και γενικότερα σέρβιραν τον τουριστικό κλάδο. Είχαμε απώλειες από πελάτες που κατέρρευσαν από τις εξελίξεις στο κομμάτι του catering οι οποίοι έμειναν έκθετοι και κενοί έναντι των πελατών τους που ήταν τα ξενοδοχεία. Διότι συνεργαζόμασταν με εταιρείες catering που έπαιρναν τα προϊόντα μας και τα πουλούσαν. Θεωρώ ότι η ζημιά στον χώρο αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Θα διευρύνατε τη συνεργασία σας με νέα ξενοδοχεία;

Θα σκεφτόμουν να διεύρυνα το δίκτυο διανομής μας με απευθείας προμήθεια των ξενοδοχείων. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που έκαναν το service των ξενοδοχείων ήταν επαγγελματίες αν όμως εξακολουθήσει να υπάρχει το κενό η AGRINO δεν θέλει να μείνει μακριά από το χώρο αυτό γιατί είμαστε μάρτυρες έρευνας που λέει ότι η δική μας εταιρεία catering ζητείται με το όνομά της. Διακεκριμένοι σεφ δουλεύουν με τα προϊόντα μας. Άρα αν γνωρίζουμε ότι δεν θα φτάσει το προϊόν μας στο σεφ ενός ξενοδοχείου ή ότι θα φτάσει ένα υποκατάστατο, εκεί υπάρχει περίπτωση να παρέμβουμε και να κάνουμε δικό μας δίκτυο για να βάλουμε τα προϊόντα μας στα ξενοδοχεία.

Θα υπάρξει συμμετοχή σας στην έκθεση HO.RE.CA, η οποία θα λάβει χώρα τον Φεβρουάριο;

Όχι γιατί έχουμε επιλέξει να στηρίζουμε τις εταιρείες που σερβίρουν τα δικά μας προϊόντα μέσα από το δίκτυο των HO.RE.CA. και παρότι έχουμε τμήμα HO.RE.CA. οι ίδιοι δεν μετέχουμε απευθείας. Θεωρώ ότι πλέον δίνεται τέτοια ενημέρωση μέσω του internet, μέσω άλλων events στα οποία μετέχουμε και είμαστε παράλληλα χορηγοί ή μέσω δράσεων όπως με την απευθείας συνεργασία με διάσημους σεφ και ενημέρωση τους ή με εταιρείες του χώρου όπως η DEL MONDE, η οποία αξιολογεί τα προϊόντα μας, ώστε τα νέα μας να φτάνουν άμεσα στους ενδιαφερόμενους. Οι σεφ πέρα από τις δεξιότητές τους θέλουν να γνωρίζουν σε βάθος τα προϊόντα που χρησιμοποιούν.

Σε τι επίπεδα βρίσκεται ο γαστρονομικός τουρισμός στην Ελλάδα;

Σε νηπιακά επίπεδα. Θα σας πω ότι ένα κρυφό όνειρο όταν ξεκινούσα να κάνω το ξενοδοχείο ήταν να μπορέσω να περάσω και κάποια μαθήματα τοπικής γαστρονομίας βασιζόμενος στα νόστιμα φαγητά που δοκίμαζα από τη μητέρα μου όταν ζούσα και εγώ στο Αγρίνιο. Οι πολύ καλές και πιστοποιημένες πρώτες ύλες που βγάζει η περιοχή όπως το λάδι, ή η φέτα από μικρά τυροκομία που κάνουν εξαγωγή κυρίως στη Γερμανία είναι και αυτά ένας δείκτης, γι’ αυτό και το ξενοδοχείο μας είναι bistro. Μου αρέσει όταν κάνω μια σύγκριση να την κάνω με τον leader ενός κλάδου και επειδή ο leader σε αυτή την περίπτωση είναι η Ιταλία δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι θετικό αυτή τη στιγμή για την Ελλάδα. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι πηγαίνω να μείνω για παράδειγμα σε ένα ξενοδοχείο της Καλαμάτας, τρώω πρωινό από το οποίο απουσιάζει το λάδι και η ελιά. Αν δω τέτοιες κινήσεις και παρατηρήσω ότι το 50% των μενού τέτοιων ξενοδοχείων αποτελείται από πρώτες ύλες και συνταγές της περιοχής τους και ότι αναδεικνύουν τα τοπικά τους προϊόντα θα είμαι ευχαριστημένος. Μικρή εξαίρεση αποτελεί η Κρήτη η οποία έχει κάνει βήματα σε αυτή την κατεύθυνση καθώς διαθέτει και μια πιο πλούσια γαστρονομία.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται έκδηλο ενδιαφέρον από Ρώσους, Άραβες και Κινέζους για τα ελληνικά τρόφιμα. Η δικής σας εταιρεία έχει δεχτεί τέτοιου είδους πρόσκληση; Υπάρχουν κάποιες συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη;

Σημειώστε ότι η AGRINO έχει έναν δείκτη δυσκολίας τεράστιο τον οποίο φαίνεται να υπερπηδά όλα αυτά τα χρόνια και έγκειται στο ότι δραστηριοποιείται και εμπορεύεται ένα απλό προϊόν καθημερινής χρήσης. Στα commodity προϊόντα δεν μπορείς εύκολα να διαφοροποιηθείς. Δεν μπορείς παραδείγματος χάριν να πουλήσεις ένα μήλο με ονοματεπώνυμο όπως έκανε επιτυχημένα η ZAGORIN. Το ίδιο ισχύει για το ρύζι και τα όσπρια. Για να προσδώσεις υπεραξία και να βάλεις ένα όνομα χρειάζεται να αναπτύξεις καινοτομία. Είναι αδιαμφισβήτητα μια δύσκολη διαδρομή και ένας διαρκής αγώνας. Ωστόσο, είναι κάτι που έχουμε καταφέρει. Αναφορικά με τον πελάτη του εξωτερικού αν ακόμα ο Έλληνας δεν ξέρει ότι η Ελλάδα είναι αυτάρκης σε ρύζι και ρωτάει αν το ρύζι της AGRINO είναι ελληνικό, κάτι που η συσκευασία μας λέει ξεκάθαρα, καταλαβαίνετε πόσο δύσκολο είναι να πείσεις τον ξένο. Άρα θέλει ταυτοχρόνως το δαιμόνιο της φυλής, το οποίο το έχουμε, και στρατηγική. Θέλει οργανισμούς οι οποίοι θα φύγουνε από τη μιζέρια της ελληνικής πολιτείας και της γραφειοκρατίας, και της απαρχαιωμένης υποστήριξης του επιχειρείν που υπήρχε μέχρι σήμερα και να πάει σε στόχους χώρες για να περάσουν με συγκεκριμένες δράσεις τα κατάλληλα μηνύματα. Να μάθουν πρώτα τι βγάζει η χώρα μας και να αφήσουν τον ιδιωτικό τομέα να το αναπτύξει και να το προωθήσει. Στα πλαίσια αυτά η AGRINO πριν από δύο μήνες έβαλε ένα στοίχημα και δημιούργησε με ελληνικές πρώτες ύλες και φυσικά συστατικά ελληνικό ριζότο με ιταλικές συνταγές. Επιχειρούμε στην ουσία ένα 100% ελληνικό προϊόν να το βάλουμε στην αγορά της Ιταλίας. Και μιλάμε για το εθνικό τους προϊόν!

Σε πόσες χώρες εξάγετε ; Νέες αγορές που βρίσκονται στο στόχαστρο;

Εξάγουμε σε περίπου 18 χώρες κυρίως σε Ευρώπη. Αμερική και Αφρική, και βρίσκεται στους στόχους η Μέση Ανατολή με βάση την Κύπρο στην οποία ήδη δραστηριοποιούμαστε, η Τουρκία και η Ρωσία. Θεωρώ ότι είναι δύο χώρες που ταιριάζουν πάρα πολύ στην κουλτούρα μας για διαφορετικούς λόγους και έχουμε και αναγνωσιμότητα ως ελληνικά προϊόντα, κυρίως στην Τουρκία. Πιο απομακρυσμένα ως μακροπρόθεσμος στόχος είναι η Λατινική Αμερική.

Ποιοι οι οικονομικοί στόχοι που έχουν τεθεί;

Είναι γεγονός ότι και το 2012 καταφέραμε να κρατήσουμε το τζίρο μας σε πολύ υψηλά επίπεδα κοντά στα 30 εκατομμύρια ευρώ που βρέθηκε το 2011 και αποτελεί ρεκόρ. Στόχος μας είναι να διπλασιάσουμε στα επόμενα δύο χρόνια τις εξαγωγές και να κρατήσουμε το μερίδιο των επώνυμων προϊόντων μας που έχει δεχτεί μια πίεση στα σούπερ μάρκετ στα επίπεδα του 2010. Να μην υποστούμε περαιτέρω μείωση που αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο στοίχημα.