του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Επί ξηρού ακμής βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.  Η συρρίκνωση των εσόδων του επιστολικού ταχυδρομείου ως σημείο των καιρών και η μη καταβολή από πλευράς ελληνικού δημοσίου των υπηρεσιών Καθολικής Υπηρεσίας έχουν προκαλέσει οικονομική ασφυξία στον Οργανισμό.

Υπενθυμίζεται ότι για τα έτη 2013-14-15 έχουν εγκριθεί σωρευτικά 45 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας, ωστόσο το εν λόγω κονδύλι δεν έχει εκταμιευθεί ακόμη.

Το αυξημένο κόστος συντήρησης ενός ιδιαίτερα μεγάλου δικτύου ανά την Ελλάδα καθώς και η αποστολή της αλληλογραφίας σε κάθε σημείο της χώρας με χαμηλό κόστος έχουν καθηλώσει τα οικονομικά των ΕΛΤΑ τα οποία ζητούν διέξοδο σε νέες υπηρεσίες.

Στην αρνητική οικονομική εικόνα -που λέγεται ότι αγγίζει τα 4,8 εκατ. ευρώ μηνιαίως- συνηγορεί και η απομείωση υπεραξιών των ΕΛΤΑ από λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση με ποσοστό 10% στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

Γνώστες της αγοράς των ταχυδρομείων υποστηρίζουν ότι το βασικό πρόβλημα του Οργανισμού έχει να κάνει με τις συνεχόμενες μειώσεις εσόδων στον κύκλο εργασιών, κυρίως στην αλληλογραφία, όπου από το 2013 μέχρι το 2017 -μέσα σε μια πενταετία δηλαδή- χάθηκαν πάνω από 87 εκατ. ευρώ. Δηλαδή κατά μέσο όρο 17,5 εκατομμύρια το χρόνο. Επιπλέον, ένα ακόμη πρόβλημα, συνδέεται με την αδυναμία ανάπτυξης νέων υπηρεσιών, που θα φέρουν νέα έσοδα στον Οργανισμό.

Το μέλλον

Η νέα προσπάθεια που έχει ξεκινήσει εδράζεται στο τρίπτυχο δέμα, εκτελωνισμοί και ενέργεια, ένα στοίχημα που επιδιώκει να κερδίσει ο Οργανισμός. Παρακαταθήκη σε αυτή την προσπάθεια αποτελούν τα 750 ανά την Ελλάδα υποκαταστήματα του. Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή φέρεται να είναι και οι εργαζόμενοι οι οποίοι δέχθηκαν μισθολογικές μειώσεις ύψους 13,8%.

Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη Κοινή Συμφωνία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων οι βασικοί άξονες της οποίας αφορούν:

α) Προσλήψεις προσωπικού και η διασφάλιση του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού, για να καλυφθούν οι ανάγκες της αγοράς και οι εποχικές ανάγκες και απαιτήσεις,

β) Θέσπιση ρήτρας ανάπτυξης, η οποία θα συνδέεται με το ρυθμό ανάπτυξης της εταιρείας,

γ) Εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, ώστε να ανταπεξέλθει η εταιρία στο έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον,

δ) Κανονιστικά θέματα λειτουργίας.

 

Δαπάνες

 

Σχετικά με τις δαπάνες, εξοικονομήθηκαν εν συνόλω 21 εκατ. το 2016, κάτι το οποίο δείχνει ότι θα συντελείται και φέτος.

 

Στο τομέα των εσόδων, εκτιμάται ότι οι πωλήσεις από τον εκτελωνισμό και την ενέργεια θα υπερκαλύψουν, τη διετία 2017 – 18, τον αρχικό στόχο, καθότι οι προοπτικές είναι ευοίωνες. Από τον εκτελωνισμό, τα εφετινά έσοδα φτάνουν τα 2,5 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι, με την υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Οικονομικών (ΦΕΚ 4092/Β’/20-12-2016) εφαρμόζεται πλέον σύγχρονος τελωνειακός έλεγχος, διασφαλίζοντας τα έσοδα του Δημοσίου από τις εισαγωγές ταχυδρομικών δεμάτων εξωτερικού, αυξάνοντας παράλληλα τα έσοδα της εταιρείας.

Παράλληλα, το νέο θεσμικό πλαίσιο δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για μικρομεσαίες Ελληνικές Επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό

Σημειώνεται ότι οι οφειλές δημοσίου, εκτός της Καθολικής Υπηρεσίας, ανέρχονται σε 32 εκατ., εκ των οποίων ο οργανισμός έχει λάβει 25 εκατ. ευρώ, κατόπιν και σχετικών ενεργειών του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής.

 

Η πρόεδρος των ΕΛΤΑ κα Φρόσω Σταυράκη στο πρόσφατα διεξαχθέν συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών έκανε λόγο για μεθοδευμένη εγκατάλειψη του Οργανισμού τα προηγούμενα έτη, με αποκορύφωμα την έλλειψη Αυτοματοποιημένων Κέντρων Διαλογής για δέμα, την προσπάθεια πώλησης των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ, τη συρρίκνωση στο μισό του κύκλου εργασιών μεταξύ 2008 – 15, την είσοδο των ΕΛΤΑ στο ΤΑΙΠΕΔ προς όφελος των ανταγωνιστών, την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς δίχως την κατάλληλη προετοιμασία και τις απώλειες από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Στον αντίποδα, η πρόεδρος των ΕΛΤΑ υπογράμμισε ότι, το 2016, η παρούσα διοίκηση εξοικονόμησε δαπάνες, καταφέρνοντας να ολοκληρώσει την αυτοματοποίηση όλων των καταστημάτων της χώρας και την τοποθέτηση POS στις θυρίδες συναλλαγής.

Καταλήγοντας, τόνισε ότι ο οργανισμός οφείλει να κινηθεί πιο δυναμικά στο κομμάτι της ενέργειας (3.000 είναι ήδη οι πελάτες), των δεμάτων και του ηλεκτρονικού εμπορίου (+19% τα έσοδα σε σχέση με πέρσι), επισημαίνοντας ότι η κοινή συμφωνία πλαίσιο με τους εργαζομένους αποτελεί τη σπουδαιότερη εξέλιξη και ευκαιρία για τα ΕΛΤΑ.

Έως τις αρχές του 2018 τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για την Καθολική Υπηρεσία, ανέφερε, στο 34ο Πανελλαδικό Συνέδριο της ΠΟΣΤ, ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Παναγιώτης Σκούτας. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τον προσδιορισμό του ποσού και πολύ σύντομα στις αρχές του χρόνου – ίσως και λίγο νωρίτερα – τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για μια υπηρεσία που παρείχαν εδώ και χρόνια.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Σκούτας «πολύ σύντομα στις αρχές του χρόνου – ίσως και λίγο νωρίτερα – τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για μια υπηρεσία που παρείχαν εδώ και χρόνια», σημειώνοντας – παράλληλα – ότι καλύπτονται σταδιακά και οι οφειλές οργανισμών του δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, επισήμανε ότι τα ΕΛΤΑ χρειάζεται να προχωρήσουν άμεσα στο σχεδιασμό και την αναδιοργάνωση της παραγωγικής τους λειτουργίας, τονίζοντας ότι «χρειαζόμαστε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με αρχή το 2018».

Οριοθετώντας τους στόχους της επόμενης ημέρας ανέφερε : «Χρειαζόμαστε ρεαλιστικούς ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με αρχή το 2018, με μείωση δαπανών και λειτουργικών εξόδων, ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και αξιοποίηση της υπάρχουσας υποδομής, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς τα ΕΛΤΑ είναι πλέον πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών.

Ακόμη, είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε σε διεύρυνση των συνεργασιών (Βαλκάνια, Κίνα, κ.ά), με αντικείμενο την αποστολή και εκτελωνισμό δεμάτων και μικροδεμάτων από την Κίνα στην Ελλάδα και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

.