To «έθνος» των αυτοκινήτων εξέπληξε τους γείτονές της με μια ριζοσπαστική πρόταση για μείωση της οδικής κυκλοφορίας, καθιστώντας ελεύθερες τις δημόσιες συγκοινωνίες, καθώς το Βερολίνο αναγκάζεται να εκπληρώσει τους στόχους της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση και να αποφύγει μεγάλα πρόστιμα.
Η κίνηση έρχεται μόλις δύο χρόνια μετά το καταστροφικό σκάνδαλο της Volkswagen που εξαπέλυσε ένα κύμα θυμού στη βιομηχανία αυτοκινήτων, ένα βασικό στοιχείο της γερμανικής ευημερίας.
«Η αποτελεσματική καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις είναι ύψιστης προτεραιότητας για τη Γερμανία», δηλώνει η Υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς.
«Η αποτελεσματική καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης χωρίς περαιτέρω περιττές καθυστερήσεις είναι ύψιστης προτεραιότητας για τη Γερμανία», πρόσθεσαν οι υπουργοί.
Σημειώνεται ότι η πρόταση θα εξεταστεί το αργότερο στο τέλος του τρέχοντος έτους σε πέντε πόλεις της δυτικής Γερμανίας, συμπεριλαμβανομένης της πρώην πρωτεύουσας της Βόννης και των βιομηχανικών πόλεων Essen και Mannheim.
Εκτός από τα ταξίδια χωρίς εισιτήρια, επιπλέον βήματα που προτάθηκαν την περασμένη Τρίτη περιλαμβάνουν περαιτέρω περιορισμούς-κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων από λεωφορεία και ταξί, τη δημιουργία ζωνών με χαμηλές εκπομπές ρύπων και την υποστήριξη των συστημάτων κοινής χρήσης αυτοκινήτων.
Από την πλευρά τους, οι «γίγαντες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας», όπως η BMW, η Mercedes-Benz ή η Volkswagen συμφώνησαν να πληρώσουν περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ σε ένα fund για την αναβάθμιση των τοπικών μέσων μεταφοράς.
«Η κυβέρνηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα χρηματοδοτήσουν το έκτακτο μέτρο για τις ελεύθερες μεταφορές», υπογράμμισε η Greenpeace, προσθέτοντας ότι «η αύξηση του κόστους στάθμευσης και των οδικών διοδίων στις πόλεις θα μπορούσε να συμβάλει εξίσου στη μείωση της κυκλοφορίας στις πόλεις με τα αυτοκίνητα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στη Γερμανία, ενώ ο αριθμός των ταξιδιων αυξάνεται τακτικά κατά τα τελευταία 20 χρόνια, φτάνοντας τα 10,3 δισεκατομμύρια το 2017.
Μάλιστα, σε σύγκριση με άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά έθνη, τα εισιτήρια στη Γερμανία θεωρούνται από τα πιο οικονομικά: Για παράδειγμα, ένα εισιτήριο στο Βερολίνο κοστίζει 2,90 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο στο μετρό του Λονδίνου κοστίζει 4,90 λίρες (5,50 ευρώ).