Tην υποχρέωση να εκδίδουν άδεια και να συνάπτουν συμβάσεις με τους οδηγούς θα έχουν όσες εταιρείες διαμεσολάβησης ταξί, προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, παρέχοντας σημαντικές (έμμεσες ή άμεσες) εκπτώσεις στους επιβάτες.
Απαλλάσσονται από την έκδοση αδείας, εφόσον αναπτύσσουν δραστηριότητα χωρίς εκπτωτική πολιτική. Αυτή είναι η γενική αρχή που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για τις μεταφορές που κατέθεσε χθες το βράδυ στην βουλή το υπουργείο Υποδομών.
Οι αλλαγές επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας εταιρειών όπως η Uber και η Beat που στηρίζονται στο παραπάνω μοντέλο αφού στο εξής εάν θέλουν να συνεχίσουν να είναι ανταγωνιστικότερες των συμβατικών ταξί, θα πρέπει να διαθέτουν άδεια.
Στην περίπτωση αυτή είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν το νέο πλαίσιο δηλαδή να καταχωρούν, τα στοιχεία των ιδιοκτητών ή των οδηγών των Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης οχημάτων (ΕΔΧ), τις άδειες κυκλοφορίας και τις ειδικές άδειες οδήγησης των οδηγών.
Εναλλακτικά αντί των στοιχείων των ιδιοκτητών ή των οδηγών των ΕΔΧ οχημάτων, επιτρέπεται η καταχώριση οποιουδήποτε τύπου σύμβασης μεταξύ των παραπάνω προσώπων και του φορέα διαμεσολάβησης.
Αν η σύμβαση για τη χρήση της υπηρεσίας διαμεσολάβησης καταρτίζεται από τους οδηγούς καταχωρούνται και τα στοιχεία των ιδιοκτητών των οχημάτων.
Επίσης όσα οχήματα εκτελούν υπηρεσία διαμεσολάβησης θα πρέπει στο εξής να φέρουν διακριτικό στοιχείο εντός ή εκτός του οχήματος.
Αντιμετωπίζοντας ο νόμος τις καταγγελίες των αυτοκινητιστών για φοροδιαφυγή, προβλέπει ότι οι εταιρείες που προσφέρουν μεταφορικό έργο εντός της χώρας ακολουθούν το ισχύον φορολογικό καθεστώς.
Παράλληλα οι εταιρείες οφείλουν να εκδίδουν διαφορετικά φορολογικά παραστατικά στους επιβάτες και στους εκμισθωτές οχημάτων.
Το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει τσουχτερά πρόστιμα σε όσους δεν ακολουθούν το νόμο και δεν διαθέτουν ειδική άδεια.
Σε αυτούς η ποινή θα είναι αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως δύο χρόνια. Στον εκμισθωτή του οχήματος, που εκτελεί παράνομα έργο σε συνεργασία με φορέα διαμεσολάβησης επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα.
Σε περίπτωση υποτροπής το ποσό διπλασιάζεται. Σε περίπτωση λειτουργίας φορέα διαμεσολάβησης χωρίς την άδεια, παρότι όφειλε να αδειοδοτηθεί, επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ, και απαγορεύεται για διάστημα δύο ετών να ιδρύσει και λειτουργήσει άλλον φορέα διαμεσολάβησης.
Το θεσμικό πλαίσιο υποχρεώνει τους δήμους εντός ή εκτός πρωτευουσών να δημιουργήσουν πιάτσες ταξί και θέσεις αποεπιβίβασης εντός 18 μηνών.
Ως αρμόδιοι φορείς για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ορίζονται ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΕΘ αντίστοιχα, μετά από γνώμη των αρμόδιων Δήμων.
Η παραπάνω προθεσμία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ορίζεται σε 2 χρόνια. Η μέγιστη απόσταση των θέσεων στάσης/στάθμευσης ορίζεται σε 2,5 χλμ. και των θέσεων αποεπιβίβασης σε 150 μέτρα.
Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως οι παραβάσεις του ΚΟΚ χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες (χαμηλής επικινδυνότητας, μεσαίας επικινδυνότητας και υψηλής επικινδυνότητας) καθώς και «πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων» και «αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς».
Για κάθε κατηγορία παράβασης θα προβλέπονται, με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδωθούν, τα ίδια διοικητικά πρόστιμα και οι ίδιες διοικητικές κυρώσεις.
Για τις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας έως και 100 ευρώ, για τις παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας από 101 έως και 300 ευρώ και για τις παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας από 301 έως και 600 ευρώ
Προβλέπεται πως με υπουργική απόφαση μπορούν να «θεσπίζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με βάση τα οποία μπορεί να αυξάνεται το ύψος των διοικητικών προστίμων που προβλέπεται για τις ανωτέρω κατηγορίες παραβάσεων και κατ’ ανώτατο όριο μέχρι το τριπλάσιο του βασικού προστίμου».
Μέχρι την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων, προβλέπονται μειωμένα τα διοικητικά πρόστιμα κατά 40%, με εξαίρεση τις παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, τις παραβάσεις του ερυθρού σηματοδότη, την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, την παράλειψη ή πλημμελή σήμανση εργασιών που εκτελούνται στις οδούς, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.
Αυστηρές ποινές προβλέπονται για συγκεκριμένες παραβάσεις. Ετσι οι οδηγοί οχημάτων που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο εν κινήσει χωρίς ακουστικά ασύρματης επικοινωνίας ή χωρίς να είναι αυτό τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, τιμωρούνται με επί τόπου αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Το ίδιο συμβαίνει αν πετάξουν κάτι από το παράθυρο του οχήματος (τσιγάρο, σκουπίδια, κ.α.). Οι οδηγοί βαρέων οχημάτων, όπως φορτηγά και λεωφορεία, οι οποίοι κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή τη χρησιμοποιούν για προσπέραση και αιφνιδιάζουν τους κινούμενους σε αυτήν τιμωρούνται με επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, επίσης για 60 ημέρες. Απογορεύεται, επίσης, η κυκλοφορία στις γνωστές «γουρούνες» σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους.
Μετατάξεις στις συγκοινωνίες και ΚΤΕΟ
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τις εσωτερικές μετατάξεις στις αστικές συγκοινωνίες και για τα εμπορευματικά κέντρα.
Ειδικότερα, ο νόμος προβλέπει ότι εντός 3 μηνών από την έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου, θα συσταθούν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τρεις πρόσθετες ειδικές επιτροπές ιατρών, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίες μέσα σε 5 μήνες από τη σύστασή τους θα ελέγξουν όλες τις εσωτερικές μετατάξεις στις εταιρείες και θα επανεξετάσουν όσους από τους οδηγούς έχουν αλλάξει ειδικότητα τα τελευταία δέκα χρόνια! Στόχος είναι να εξακριβωθεί ποιοι προσλαμβάνονταν ως οδηγοί με την υπόσχεση πως σε σύντομο χρόνο θα πάνε σε γραφεία, όπως και συνέβαινε.
Στο εξής, «η οριστική εκτίμηση της ικανότητας για ασφαλή οδήγηση των οδηγών των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που εμφανίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας, διενεργείται από ειδική επιτροπή ιατρών που συστήνεται για το σκοπό αυτό».
Για τα εμπορευματικά κέντρα ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ προβλέπονται ειδικοί όροι δόμησης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, πράξης ή απόφασης.
Πιο συγκεκριμένα, ο συντελεστής δόμησης ορίζεται στο 1,65, το μέγιστο ποσοστό κάλυψης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 60% και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των ανεγερθησόμενων κτιρίων και εγκαταστάσεων ορίζεται σε 19 μέτρα.
Επιτρέπονται επίσης παρεκκλίσεις από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιριακών εγκαταστάσεων εφοδιαστικής ή μεταποίησης, εφόσον για τη λειτουργία της επιχείρησης είναι αναγκαία η τοποθέτηση υψηλού μηχανήματος ή η υψηλή αποθήκευση.
Τέλος βάζει ο νόμος και στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ από υπαλλήλους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή των διευθύνσεων Μεταφορών των Περιφερειών, καθώς και από συγγενικά τους πρόσωπα έως και δεύτερου βαθμού.