Σε πολύμηνο σήριαλ με αβέβαιη έκβαση εξελίσσεται η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών λόγω των ενστάσεων της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ για την παράταση κατά 20 χρόνια της σύμβασης του ΔΑΑ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οποία έχει σταλεί προς έγκριση η σύμβαση ώστε να υπογραφεί η συμφωνία και να ανοίξει ο β΄κύκλος για την πώληση του 30% του αεροδρομίου έχει στείλει σειρά ερωτημάτων στην ελληνική πλευρά, με τα οποία εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς σε δύο κυρίως μέτωπα: τον τρόπο με τον οποίο επέλεξε το ΤΑΙΠΕΔ να επιμηκύνει την σύμβαση, δηλαδή με απευθείας διαπραγμάτευση των δύο μερών χωρίς διαγωνισμό και για το τίμημα των 600 εκατ. ευρώ, το οποίο συμφωνήθηκε και υπεγράφη μεταξύ ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του προηγούμενου Σεπτεμβρίου.
Το γεγονός ότι η σύμβαση δεν έχει εγκριθεί σχεδόν 5 μήνες μετά, επιβεβαιώνει την δυστοκία της ΕΕ, η οποία έχει αρχίσει να μελετά εξονυχιστικά την νέα αλλά και την αρχική σύμβαση του Ελευθέριος Βενιζέλος που κυρώθηκε από την βουλή το 1995.
Οι Βρυξέλλες διερευνούν θέματα κρατικής ενίσχυσης για το ΔΑΑ και βάζουν στο μικροσκόπιο το μοντέλο παραχώρησης, κάνοντας συγκρίσεις και με το αεροδρόμιο στο Καστέλι καθώς πρόκειται για ένα παρεμφερές έργο, σύγχρονο στο οποίο το ελληνικό δημόσιο ακολούθησε διαφορετική προσέγγιση στην ανάθεση της σύμβασης.
Για τον προσδιορισμό του τιμήματος στο ΔΑΑ υπολογίστηκαν τα μερίσματα σε βάθος 20ετίας τα οποία οι σύμβουλοι «έφεραν μπροστά», προσδιορίζοντας ένα τίμημα 600 εκατ. ευρώ που αρχικά κρίθηκε ως ιδιαίτερα υψηλό.
Βάσει της συμφωνίας, η σύμβαση που λήγει το 2026 παρατείνεται έως το 2046 και από το συνολικό τίμημα, 483 εκατ. ευρώ θα ενισχύσουν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και τα υπόλοιπα θα διοχετευτούν στα κρατικά ταμεία.
Η DG Com ωστόσο εμφανίζεται προβληματισμένη ως προς το μοντέλο της αποτίμησης και φέρεται να ανοίγει θέμα επίτευξης μεγαλύτερου τιμήματος για το Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο προσδιορίζεται κατά ορισμένες πληροφορίες κοντά στα 800 εκ. ευρώ.
Ωστόσο, αρμόδιες πηγές που παρακολουθούν την πορεία της ιδιωτικοποίησης, αναφέρουν ότι σύγκριση μεταξύ των δύο αεροδρομίων δεν μπορεί να γίνει καθώς πρόκειται για δύο διαφορετικά αεροδρόμια.
Το ΔΑΑ, όπως σημειώνουν είναι ένα αεροδρόμιο ευάλωτο στις συνθήκες της πόλης (σ.σ θυμίζουν την πτώση έως και 14% της επιβατικής κίνησης στα γεγονότα του 2012 στην Αθήνα) εν αντιθέσει με το Καστέλι που θεωρείται ένα αεροδρόμιο εγγυημένης επιβατικής κίνησης που αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου τουρισμού της χώρας.
Ακόμη και αν τα εμπόδια ξεπεραστούν όλες οι πλευρές συμφωνούν ότι η στάση της DG Comp δημιουργεί ένα νέο μεγάλο κύκλο καθυστερήσεων που είναι βέβαιο ότι θέτει εκτός στόχου, το σχεδιασμό πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ.
«Κανείς δεν θα πάει να αγοράσει ποσοστό στο αεροδρόμιο όταν ξέρει ότι η σύμβαση λήγει σε 8 χρόνια» αναφέρει κυβερνητική πηγή που επιβεβαιώνει την απρόβλεπτη δυσκολία που έχει να αντιμετωπίσει το ΤΑΙΠΕΔ στο πωλητήριο του ΔΑΑ.
Με βάση το μνημόνιο εντός του μήνα σχεδιαζόταν να ενεργοποιηθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 30% και τον Απρίλιο να κυρωθεί η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι θα είχε δοθεί η σχετική έγκριση από την DG Com.
To TΑΙΠΕΔ είχε προσλάβει χρηματοοικονομικούς συμβούλους, την Deutsche Bank και τη Eurobank, οι οποίες θα αναλάμβαναν να βολιδοσκοπήσουν και το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Όμως η εμπλοκή της υπόθεσης στην Κομισιόν καθιστά εντελώς απρόβλεπτες τις διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα.
Πέραν της DG Com, εκκρεμούν επίσης η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που είναι ο κύριος πιστωτής του ΔΑΑ. Κατόπιν τούτων θα πάει η σύμβαση προς κύρωση στη Βουλή.
Αρμόδιες πηγές με γνώση των διαδικασιών που ακολουθεί η ΕΕ, εκτιμούν ότι η υπόθεση δεν θα απειλήσει την πορεία υλοποίησης του σχεδίου παράτασης της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια.
Και ο λόγος, όπως αναφέρουν είναι ότι από την αρχική σύμβαση του ΔΑΑ προβλεπόταν το δικαίωμα των δύο μερών, 10 χρόνια πριν την λήξη της σύμβασης να παρατείνουν την διάρκειά της χωρίς να υπάρχει πουθενά η πρόβλεψη για διαγωνισμό.
Οι ίδιοι κάνουν λόγο για δεδηλωμένη καχυποψία που διατυπώνει σε κάθε ανάλογη σύμβαση η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και τονίζουν ότι είναι πολιτική απόφαση των Βρυξελλών πότε θα ανάψουν το πράσινο φως για την έγκριση της σύμβασης.
Υπενθυμίζεται πως μέτοχοι του ΔΑΑ, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, είναι το Δημόσιο με 25%, οι Avi Alliance GmbH με 26,7% και η Avi Alliance Capital GmbH με 13,3%, οι οποίες ελέγχονται από το Καναδικό Fund PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου με 5%.
Πέρσι το ΔΑΑ έκλεισε με ρεκόρ επιβατικής κίνησης διακινώντας 21,74 εκατομμύρια επιβάτες, υπερβαίνοντας κατά 1,7 εκατομμύρια επιβάτες, την κίνηση της προηγούμενης χρονιάς (2016).
Η μεγαλύτερη δεξαμενή επισκεπτών προέρχεται από επιβάτες του εξωτερικού, οι οποίοι πέρσι αυξήθηκαν 12% εν αντιθέσει με τους επιβάτες εσωτερικού που παρέμειναν σχεδόν στάσιμοι.
Αυξητικές ήταν οι τάσεις και στις αρχές της νέας χρονιάς καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΑ, τον Ιανουάριο διακινήθηκαν συνολικά 1,28 εκατ. επιβάτες από 1,20 εκατ. επιβατών πέρυσι.
Στο εσωτερικό της χώρας διακινήθηκαν 416.965 επιβάτες έναντι 430.901 τον Ιανουάριο του 2017, ενώ οι διεθνείς επιβάτες έφτασαν τις 868.685 έναντι 775.908 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.