varvagiannis ouzoΑναπόσπαστο κομμάτι της τουριστικής ταυτότητας της Μυτιλήνης αποτελεί το ούζο, το οποίο εδώ και τρεις περίπου αιώνες διαφημίζει στο εξωτερικό με τον καλύτερο τρόπο τις διακοπές στα ελληνικά νησιά.

Της Μαρίας Ακριβού

Ο κόσμος που επισκέπτεται τη Μυτιλήνη, την πατρίδα του ούζου όπως αποκαλείται, έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να απολαύσει το ελληνικό ποτό στην πηγή του, αλλά και να δει από κοντά το μοναδικό Μουσείο Ούζου που διατηρεί στην περιοχή του Πλωμαρίου η Οικογένεια Βαρβαγιάννη, η οποία υποδέχεται 35.000 τουρίστες ετησίως. Με μια παράδοση 153 ετών στον κλάδο της ποτοποιίας (ιδρυθείσα το 1860), η ιστορική ποτοποιία παρά την οικονομική κρίση έκλεισε με μια αύξηση στο τζίρο της τάξης του 4%, ενώ ενθαρρυντικά είναι τα οικονομικά στοιχεία και την τρέχουσα χρονιά. Ο εμπορικός δ/ντής της εταιρείας κ. Γιάννης Βαρβαγιάννης, μίλησε αποκλειστικά στο tourismtoday.gr για τα άμεσα σχέδια της εταιρείας Βαρβαγιάννη, την ισχυροποίηση της παρουσίας της στο εξωτερικό αλλά και για το Μουσείο το οποίο διατηρεί από το 1997. Όπως τονίζει ο ίδιος το νησί το συντηρεί κυρίως ο θρησκευτικός τουρισμός και οι Τούρκοι που επισκέπτονται τη Μυτιλήνη λόγω της γεωγραφικής της θέσης.

Αναφερόμενος στη σχέση της εταιρείας με τον ξενοδοχειακό κλάδο, ο κ. Βαρβαγιάννης υπογραμμίζει ότι υπάρχει συνεργασία με τα ξενοδοχεία της τοπικής κοινωνίας της Μυτιλήνης τόσο σε επίπεδο εστιατορίου όσο και σε επίπεδο Μουσείου και δηλώνει ανοιχτός σε διεύρυνση των συνεργασιών.

“Είμαστε ανοιχτοί σε νέες συνεργασίες και θα θέλαμε να διευρύνουμε τις ήδη υπάρχουσες συνεργασίες με τα εστιατόρια ξενοδοχείων.”

Παράλληλα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής σε μια διαφημιστική καμπάνια με εταιρείες παραγωγής ούζου που θα έχει ως στόχο την τουριστική προβολή της Ελλάδας και των προϊόντων της σε χώρες του εξωτερικού.

Πόσο έχει επηρεαστεί ο κλάδος σας από την οικονομική κρίση;

Γενικά ο κλάδος μας έχει σημειώσει μια πτώση όχι όμως πολύ μεγάλη και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει μια στροφή στα ελληνικά προϊόντα και στο ότι έχει αλλάξει ο τρόπος διασκέδασης, έχει γίνει πιο παρεϊστικος. Γεμίζουν κυρίως μαγαζιά τα οποία λειτουργούν ως μεζεδοπωλεία. Επίσης οι καταναλωτές παίρνουν το προϊόν από τα σούπερ μάρκετ και κάνουν συνεστιάσεις στα σπίτια. Βέβαια τη στιγμή που όλοι έχουν επηρεαστεί δεν μπορείς να πεις ότι εσύ είσαι όπως ήσουν. Υπάρχει σημαντική πτώση στην αγοραστική δύναμη, τις επιπτώσεις της οποίας δεχόμαστε με τη σειρά μας και εμείς. Όταν δεν έχει κάποιος την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει ένα προϊόν αναμφίβολα στρέφεται σε άλλου είδους προϊόντα χαμηλότερης τιμής και ενδεχομένως ποιότητος και με αυτόν τον τρόπο ο κλάδος στο σύνολό του υφίσταται τις επιπτώσεις της κρίσης.

Για εσάς πόσο σημαντική είναι η εξωστρέφεια; Εξετάζετε νέες αγορές στόχους;

Όταν είσαι σε μια οικονομία που φθίνει, όπως είναι η ελληνική, είναι σκόπιμο κάθε επιχειρηματίας να στρέφεται και προς το εξωτερικό. Η εξωστρέφεια είναι πολύ σημαντική για εμάς αρκεί να δραστηριοποιούμαστε σε αγορές που είναι υγιείς. Αυτή τη στιγμή έχουμε παρουσία σε 12 χώρες του εξωτερικού, ενώ υπάρχει ζήτηση και από άλλες. Να φανταστείτε ότι πρόσφατα στείλαμε 50 κιβώτια στο Χονγκ Κόνγκ. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από το Χονγκ Κονγκ και η αγορά της Βουλγαρίας πάει πολύ καλά. Η Κύπρος, η Ν. Αφρική, η Αυστραλία πάνε επίσης καλά. Θα ήθελα να σημειώσω ότι εκτός από την είσοδό μας στην αγορά του Χονγκ Κονγκ και της Βουλγαρίας, εξετάζουμε ένα δυναμικό come back στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου.

Από τους 5 διαφορετικούς τύπους ούζου ποιος έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση και ποια είναι η ειδοποιός διαφορά τους;

Και οι 5 τύποι δεν έχουν διαφορά στην ποιότητα. Είναι 100% αποστάγματα. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι το Πράσινο είναι πιο ελαφρύ, στους 42 βαθμούς, το Μπλε είναι στους 46 βαθμούς, ο Εύζωνας στους 47, η Αφροδίτη στους 48 και το Συλλεκτικό μας είναι στους 46 βαθμούς. Οι πιο εμπορικοί μας κωδικοί είναι το Μπλε και το Πράσινο, καθώς αυτές οι συσκευασίες ούζου είναι και οι περισσότερο γνωστές. Αλλά υπάρχει και μια αυξητική τάση όσον αφορά το Αφροδίτη. Θεωρείται πιο premium σαν προϊόν.

Ποια η σχέση της εταιρείας με τον ξενοδοχειακό κλάδο;

Συνεργασίες δεν υπάρχουν με την κλασσική έννοια του όρου. Κυρίως σε ό,τι αφορά το θέμα της τοπικής κοινωνίας και της Μυτιλήνης υπάρχουν συνεργασίες επειδή έχουμε και το μουσείο. Οι ξενοδόχοι μας στέλνουν τους πελάτες τους για να δουν το μουσείο και όταν κάνουμε και εμείς εκδηλώσεις συνεργαζόμαστε με τα ξενοδοχεία του νησιού. Είμαστε βεβαίως ανοιχτοί σε νέες συνεργασίες και θα θέλαμε να διευρύνουμε τις ήδη υπάρχουσες συνεργασίες με τα εστιατόρια ξενοδοχείων. Πολλοί από τους ξενοδόχους μάλιστα κάνουν και προβολές ελληνικών προϊόντων. Αναμφίβολα υπάρχει μεγαλύτερο πεδίο συνεργασίας μεταξύ αυτών των δύο κλάδων.

Εκτός από το εργοστάσιο, η οικογένεια Βαρβαγιάννη συντηρεί και το μοναδικό μουσείο ούζου στην Ελλάδα, που είναι και ένα από τα πιο γνωστά τουριστικά σημεία του Πλωμαρίου. Πόσο έχει συμβάλλει αυτό στην ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης στην περιοχή;

Από το 1997 όταν κάναμε το Μουσείο έτυχε πολύ μεγάλης αποδοχής. Κάθε χρόνο έχουμε γύρω στους 35.000 επισκέπτες οι οποίοι εν μέρη είναι και από αυτούς που έρχονται για να παραθερίσουν στο Πλωμάρι αλλά είναι και άνθρωποι που έρχονται γενικά στο νησί και επισκέπτονται μεταξύ άλλων και το μουσείο μας. Έχουμε πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα από τουρίστες που έρχονται για θρησκευτικό τουρισμό, από σχολεία, και κυρίως από τους Τούρκους.

Άρα το νησί το κρατάει ο θρησκευτικός τουρισμός; Τι γίνεται με τον συνεδριακό;

Ο συνεδριακός τουρισμός υπάρχει σε πολύ μικρό ποσοστό. Ο θρησκευτικός τουρισμός είναι το δυνατό μας χαρτί. Έχουμε τα μοναστήρια του Αγίου Ραφαήλ και του Ταξιάρχη τα οποία τα επισκέπτεται πλήθος κόσμου.
Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ. ΣΤΑΤ. Δείχνουν ότι η ελληνική βιομηχανία ποτών στηρίζεται κυρίως στην παραγωγή ούζου και τσίπουρου. Αν λάβουμε υπόψη και τις αισιόδοξες εκτιμήσεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης φέτος πώς αναμένετε ότι θα διαμορφωθούν τα οικονομικά αποτελέσματα για την τρέχουσα χρονιά;
Ευελπιστούμε ότι θα είναι καλύτερα. Αν μιλήσουμε μόνο για τη δικιά μας εταιρεία αναμένουμε ότι θα είναι καλύτερα γιατί θα είναι αυξημένη ζήτηση και αυτός που έρχεται στην Ελλάδα θέλει να δοκιμάσει καινούρια πράγματα που ενδεχομένως δεν έχει στη χώρα του, όπως το ούζο και το τσίπουρο. Είμαστε αρκετά αισιόδοξοι. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε το 2011 είχαμε μια αύξηση γύρω στο 9% στο τζίρο, το 2012 η αύξηση αυτή ήταν στο 4%. Και για την τρέχουσα περίοδο τρέχουμε με θετικό πρόσημο.

Πώς το ούζο θα μπορούσε να συμβάλλει στην τόνωση του ελληνικού τουρισμού; Μην ξεχνάμε ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη Μυτιλήνη.

Την Μυτιλήνη την αποκαλούν την πατρίδα του ούζου. Ο μόνος τρόπος που μπορεί να γίνει πιο γνωστό και να προσηλυτίσει κόσμο είναι μέσω διάφορων εκδηλώσεων που μπορούν να γίνουν, όπως για παράδειγμα η γιορτή του ούζου που γίνεται στο Πλωμάρι και τη Μυτιλήνη . Παράλληλα, έχουμε τη γιορτή της σαρδέλας που συνάδει με το ούζο και έχει μεγάλη απήχηση. Αυτά σε ότι αφορά το νησί μας. Γενικότερα στην Ελλάδα ο τουρισμός μπορεί να προωθηθεί μέσω εκδηλώσεων με τη συμμετοχή παραγωγών, επιμελητηρίων και φορέων στο εξωτερικό. Ο ρόλος των δημοσιογράφων για να επικοινωνήσουν την προσπάθεια είναι εξίσου σημαντικός. Μια σκέψη είναι να κάνουν όλοι οι παραγωγοί μια κοινή διαφημιστική καμπάνια στο εξωτερικό. Όλα είναι θέμα συνεννόησης και βούλησης. Εμείς είμαστε ανοιχτοί στο να συμμετάσχουμε μαζί με “ανταγωνιστές” του κλάδου σε μια καμπάνια που θα προορίζεται για το εξωτερικό.