Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την πρόβλεψή της για την πορεία της επιβατικής κίνησης για το 2022 και μετέπειτα αναθεώρησε προς τα πάνω η ACI Europe (Airport Council International Europe-Διεθνής Ενωση Αεροδρομίων της Ευρώπης), με το βασικό σενάριο να προβλέπει πλέον πτώση 22% στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Η προηγούμενη πρόβλεψη, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, έκανε λόγο για μείωση 32% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Πλήρης ανάκαμψη στα επίπεδα πριν από την πανδημία προβλέπεται τώρα για το 2024 αντί για το 2025 βάσει της αρχικής εκτίμησης.

Βέβαια, η Διεθνής Ενωση Αεροδρομίων ανέδειξε τον τριπλό κίνδυνο της γεωπολιτικής αναταραχής, της επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών και της εμφάνισης νέων παραλλαγών Covid ως πηγών σημαντικής αβεβαιότητας που ενδέχεται να επηρεάσουν επί τα χείρω την επιβατική κίνηση.

Το ACI Europe εστίασε και στα διαφορετικά αποτελέσματα που κατέγραψαν τα αεροδρόμια, κάτι που αντικατοπτρίζει την ανάκαμψη της κυκλοφορίας που εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από την επαναφορά των ταξιδιών αναψυχής.

Τι προβλέπει το βασικό σενάριο

Στο βασικό σενάριο του 2022, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα εξακολουθούν να έχουν 540 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες από ό,τι το 2019 -με αποτέλεσμα τη σωρευτική απώλεια από την αρχή της πανδημίας 3,7 δισεκατομμυρίων επιβατών. Αυτό ισοδυναμεί με τη συνολική αύξηση των επιβατών που επιτεύχθηκε 36 χρόνια πριν από την πανδημία. Εάν η σχετική πτώση των εσόδων των αεροδρομίων και η συνεχιζόμενη οικονομική αδυναμία αποτελούν παράγοντες πίσω από τις τρέχουσες προκλήσεις, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις απλώς προσθέτουν περισσότερες προκλήσεις για τις επενδύσεις των αεροδρομίων στη βιωσιμότητα, την ψηφιοποίηση και τη χωρητικότητα.

Είναι κρίσιμο οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικές αρχές να δουν πέρα από τη διαμάχη για τις οικονομικές ποσοστιαίες μονάδες και να διασφαλίσουν ότι τα αεροδρόμια της Ευρώπης είναι σε θέση να δημιουργήσουν τις ταμειακές ροές και να αποκαταστήσουν την ισχύ του ισολογισμού που απαιτείται για να αποφευχθεί μια κρίση ως προς τις επενδύσεις στα αεροδρόμια.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε σχετικά: «Αυτή τη στιγμή, η απόδοση της επιβατικής κίνησης βρίσκεται σε ευθυγράμμιση με το αισιόδοξο σενάριό μας σχετικά με την άρση των περιορισμών στα ταξίδια σε πολλές αγορές και την έντονη καλοκαιρινή ζήτηση. Όμως, η ιστορία των τελευταίων τριών ετών απαιτεί προσοχή, ειδικά καθώς δεν έχουμε κάποιο σχετικό εγχειρίδιο στην Ευρώπη -πόσο μάλλον παγκοσμίως- για το πώς να αντιμετωπίσουμε τις μελλοντικές παραλλαγές της Covid-19 όσον αφορά τα ταξίδια. Και πέρα από τις άμεσες επιχειρησιακές προκλήσεις από τα θέματα στελέχωσης, δεν υπάρχει διαφυγή από τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τους φόβους για στασιμοπληθωρισμό που σημαίνει ότι οι κίνδυνοι για την εναέρια κυκλοφορία πηγαίνουν μόνο προς μία κατεύθυνση, προς τα κάτω».