Σύνταξη: tourismtoday.gr
Προειδοποίηση για αυξήσεις στις χρεώσεις στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
εξέδωσε το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Και εν μέσω μιας συνεχιζόμενης κρίσης κόστους μετά την πανδημία, ο επικεφαλής του ξεκαθαρίζει ότι «ο χρήστης πληρώνει».
Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έπεσαν ξανά στο «μαύρο» με καθαρά κέρδη 6,4 δις ευρώ πέρυσι μετά από συσσωρευμένες ζημίες άνω των 20 δις ευρώ από το 2019, όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία.
Η απόδοση επιτεύχθηκε παρά το γεγονός ότι ο όγκος των επιβατών εξακολουθεί να παραμένει 21% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019).
Αυτό οφείλεται κυρίως στα αεροδρόμια που προσφέρουν αποδοτικότητα κόστους παρά τις άνευ προηγουμένου πληθωριστικές πιέσεις και μειώνουν σημαντικά τις επενδύσεις.
Ωστόσο, η οικονομική κατάσταση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων παραμένει «αβέβαιη και προκλητική». Αιτία είναι ο συνδυασμός διαρθρωτικών αυξήσεων κόστους και πιέσεων στα έσοδα.
Το χρέος και οι υποχρεώσεις παραμένουν στα «εντυπωσιακά» 47 δις ευρώ πάνω από τα προ της πανδημίας επίπεδα. Τα αεροδρόμια είδαν πολύ λιγότερη κρατική στήριξη από ό,τι οι αεροπορικές εταιρείες κατά τη διάρκεια του Covid και δεν είχαν άλλη επιλογή από το να συσσωρεύσουν χρέος, σύμφωνα με το ACI Europe.
Το επιχειρηματικό μοντέλο των αερολιμένων μετασχηματίζεται στη νέα πραγματικότητα της ευρωπαϊκής αγοράς αερομεταφορών μετά την πανδημία.
Στην εικόνα κυριαρχεί η «αδυσώπητη αλλά επιλεκτική επέκταση» των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους σε συνδυασμό με τη σχετική συρρίκνωση και ενοποίηση των αερομεταφορέων πλήρους εξυπηρέτησης.
Υπάρχει επίσης η επιτακτική ανάγκη απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, «άρρηκτα συνδεδεμένη με την άδεια της βιομηχανίας να συνεχίσει να λειτουργεί».
Olivier Jankovec: «Ο χρήστης πληρώνει»
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI Europe προειδοποίησε ότι η σημερινή δυναμική δεν είναι βιώσιμη.
Επισήμανε επίσης ότι οι επενδυτές είναι προσεκτικοί καθώς ο κλάδος ανασυγκροτείται και αναδιαμορφώνεται.
Όπως δήλωσε «αυτό που διακυβεύεται είναι η ικανότητα των αεροδρομίων να επενδύσουν στην απαλλαγή τους από τις ανθρακούχες εκπομπές, την ανθεκτικότητα, την ψηφιοποίηση και τη χωρητικότητά τους, όπου χρειάζεται.
Εξετάζοντας το 2023 και τα επόμενα δύο χρόνια, τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχουν ήδη μειώσει τις προγραμματισμένες επενδύσεις από 34,6 δις ευρώ σε 18,4 δις ευρώ. Η επενδυτική κρίση δεν είναι για αύριο, είναι ήδη πραγματικότητα.
Έτσι, υπάρχει πραγματικά μόνο ένας λογικός τρόπος για να προχωρήσουμε. Και αυτός είναι η τήρηση της αρχής ο «χρήστης πληρώνει».
Οι ρυθμιστικές αρχές και οι κυβερνήσεις πρέπει να αποδεχτούν το γεγονός ότι οι πιέσεις κόστους και οι επενδυτικές ανάγκες απαιτούν μια ανοδική προσαρμογή των τελών των αεροδρομίων».
Τα αεροπορικά εισιτήρια θα συνεχίσουν να αυξάνονται
Τα αεροπορικά εισιτήρια είναι υψηλότερα λόγω της ισχυρής ζήτησης και της χαμηλότερης χωρητικότητας από ό,τι πριν από την πανδημία.
Και θα εξακολουθούν να είναι υψηλότεροι κατά περιόδους και σε δρομολόγια με τη μεγαλύτερη ζήτηση.
Ωστόσο, το υποκείμενο κόστος των αερομεταφορέων έχει επίσης αυξηθεί, αυξάνοντας τη βάση για την κερδοφορία.
Η πτώση στην τιμή των καυσίμων αεροσκαφών αντισταθμίστηκε από μια σειρά άλλων αυξήσεων κόστους.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) εκτιμά ότι τα καύσιμα θα αντιπροσωπεύουν το 28% του κόστους των αεροπορικών εταιρειών φέτος -από 30% το 2022- και είναι τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το 2019.
Σημείωσε ότι «η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη» την περασμένη εβδομάδα, τονίζοντας τους κινδύνους αύξησης των επιτοκίων, κλιμάκωσης του πολέμου στην Ουκρανία, πιέσεων στις αλυσίδες εφοδιασμού και αυξανόμενου ρυθμιστικού κόστους, συμπεριλαμβανομένων των «περιφερειακών περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών».