Ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αεροδρομίων ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Ιούλιο του 2022.

Η έκθεση δείχνει ότι η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +70,4% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή κίνηση (+102,5%) και όχι στην εγχώρια κίνηση (+11,8%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο διαμορφώθηκε στο -14,4% – μια περαιτέρω βελτίωση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (-17,3% τον Ιούνιο).

Αύξηση της αγοράς EU+ και αύξηση των επιβατών

Τα αεροδρόμια στην αγορά ΕΕ+1 είδαν την επιβατική κίνηση τους σχεδόν διπλασιασμένη κατά +94,3% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με αυτά στην Ιρλανδία (+386,5%), στο Ηνωμένο Βασίλειο (+349,6%), Η Φινλανδία (+268,5%), η Σλοβακία (+167,1%) και η Ισλανδία (+146,8%) σημειώνουν τις υψηλότερες αυξήσεις.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ΕΕ+ ήταν -14,6% τον Ιούλιο. Πλήρης ανάκαμψη πέτυχαν τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+5,4%), το Λουξεμβούργο (+2,2%) και την Ισλανδία (+1,7%) – ακολουθούν στενά εκείνα της Πορτογαλίας (-1,8%), της Ρουμανίας (-2,9%) και της Λιθουανίας (-3). %). Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-39,5%), της Φινλανδίας (-33,7%), της Βουλγαρίας (-29,5%) και της Γερμανίας (-29,5%) παρέμειναν πιο μακριά από την επίτευξη πλήρους ανάκαμψης. Μεταξύ άλλων μεγαλύτερων αγορών ΕΕ+, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Ισπανίας (-7,9%) και της Ιταλίας (-9,6%), ακολουθούμενες από τη Γαλλία (-13,5%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-19,1%).

Εν τω μεταξύ, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη2 αυξήθηκε μόνο κατά +10,8% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό αντανακλά το γεγονός ότι αυτά τα αεροδρόμια είχαν χάσει λιγότερη κίνηση από τα αεροδρόμια της ΕΕ+ πέρυσι, καθώς και ο πόλεμος που εξάλειψε όλη την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ουκρανίας, μειώνοντας την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-14,3%) και της Ρωσίας (-8,8%) και περιορίζοντας επίσης τα κέρδη για εκείνους στη Μολδαβία (+7,1%). Οι καλύτερες επιδόσεις στην αγορά εκτός ΕΕ+ προήλθαν από αεροδρόμια της Αλβανίας (+43,8%), της Αρμενίας (+38,6%), της Γεωργίας (+36,5%), της Βόρειας Μακεδονίας (+35,2%) και της Σερβίας (+35%) – ακολούθησαν από αυτούς στην Τουρκία (+27,5%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη ήταν σχεδόν ευθυγραμμισμένη με την αγορά της ΕΕ+ τον Ιούλιο στο -13,5%.

Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής της ACI Europe δήλωσε:

«Ο Ιούλιος συνέχισε να προσφέρει μια πολύ αναγκαία ώθηση στην επιβατική κίνηση για τα περισσότερα αεροδρόμια της Ευρώπης, με γνώμονα τα εκδικητικά -και εξακολουθούν να είναι κυρίως ψυχαγωγικά- ταξίδια, καθώς και οι Ultra Low Cost Carriers που επεκτείνουν τη χωρητικότητα πολύ πάνω από επίπεδα προ πανδημίας.

Καθώς η αγορά της ΕΕ+ οδήγησε σε μεγάλο βαθμό την ανάκαμψη και ο όγκος της κίνησης πλησιάζει επιτέλους στα προ της πανδημίας επίπεδα, είναι σημαντικό η ΕΕ να επαναφέρει τους κανόνες της για χρονοθυρίδες αεροδρομίων στο κανονικό – απαιτώντας από τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά αυτά τα slots για το 80% των την προσεχή χειμερινή περίοδο από τα τέλη Οκτωβρίου.

Αυτό ακριβώς πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με βάση μια ενδελεχή ανάλυση της αγοράς – με όλη την απαραίτητη ευελιξία ώστε να ληφθούν δεόντως υπόψη οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που εξακολουθούν να επηρεάζουν ορισμένες αγορές. Η επιστροφή στον κανόνα χρήσης του 80% είναι απαραίτητη σε αυτήν την κρίσιμη και δυναμική συγκυρία για την ανάκαμψη από την πανδημία COVID-19. Πρόκειται για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης της σπάνιας χωρητικότητας του αεροδρομίου προς όφελος της αεροπορικής συνδεσιμότητας, των καταναλωτών και των επιχειρήσεων».