Σύνταξη: tourismtoday.gr

Αυξήθηκαν 48% οι επιβάτες στα αεροδρόμια της Ευρώπης τον Φεβρουάριο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πριν από ένα χρόνο.

Όπως αποκαλύπτει το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), η άνοδος της κίνησης τον περασμένο μήνα οφείλεται κυρίως στους διεθνείς επιβάτες (+58%), ενώ οι επιβάτες εσωτερικού (+22%) αυξάνονται σε πολύ πιο αργό ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Φεβρουάριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν -12% – σχεδόν αμετάβλητη τον προηγούμενο μήνα (-11% τον Ιανουάριο του 2023).
Το 40% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων είχαν ανακτήσει ή ξεπεράσει τον όγκο τους πριν από την πανδημία.

Οι επιδόσεις ανά αγορές

Με άνοδο +53%, τα αεροδρόμια της ΕΕ+ αύξησαν την επιβατική κίνηση με τον ταχύτερο ρυθμό τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό, αντανακλά το γεγονός ότι οι περιορισμοί που σχετίζονται με την Omicron παρέμειναν οι αυστηρότεροι στο μπλοκ.

Οι υψηλότερες αυξήσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια της Κύπρου, της Μάλτας (αμφότερα στο +92%) και της Αυστρίας (+81%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Φεβρουάριος 2019), η επιβατική κίνηση στην ΕΕ+ ήταν -12%, αλλά με σημαντικές αποκλίσεις στις επιδόσεις:

  • Δέκα εθνικές αγορές πέτυχαν ή ξεπέρασαν την πλήρη ανάκαμψη τον Φεβρουάριο. Οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+18,9%), του Λουξεμβούργου (+10,9%), της Κύπρου (+9,7%), της Μάλτας (+5,3%) και της Βουλγαρίας (+4,9%).
  • Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-46,7%), της Σλοβενίας (-38,5%) και της Γερμανίας (-33%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-29,9%) και της Σουηδίας (-28,3%) παρέμειναν πιο μακριά από την επίτευξη πλήρους ανάκαμψης.
    Αυτό αντικατόπτριζε ένα μείγμα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του αντίκτυπου του πολέμου στην Ουκρανία, της έλλειψης διείσδυσης ή απώλειας της κίνησης των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους και των απεργιών.
  • Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών ΕΕ+ -εκτός από την υποαπόδοση των αεροδρομίων στη Γερμανία- τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,2%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα. Aκολουθούν αυτά στη Γαλλία (-7,3%), την Ιταλία (-10,6%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (- 12,9%).

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε 23% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Ωστόσο, ο συνεχιζόμενος αντίκτυπος της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία επιβάρυνε τις επιδόσεις. Λόγω απώλειας της εναέριας κυκλοφορίας στα ουκρανικά αεροδρόμια ο όγκος επιβατών στα ρωσικά αεροδρόμια αυξήθηκε μόλις +1,5% .

Μεταξύ των πέντε κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, η Κωνσταντινούπολη και η Μαδρίτη παρέμειναν τα μόνα που έχουν ανακτήσει πλήρως τα προ πανδημίας τους επίπεδα (Φεβρουάριος 2019).

Τα μηνιαία highlights

  • Το Χίθροου στο Λονδίνο έγινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο τον Φεβρουάριο. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά +81,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, επιτρέποντας στον βρετανικό κόμβο να μειώσει το χάσμα με τον όγκο του πριν από την πανδημία (-5,1%).
  • Η Κωνσταντινούπολη ήρθε δεύτερη, με τον όγκο επιβατών να αυξάνεται κατά +41,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και να βρίσκεται +4% πάνω από το επίπεδο πριν από την πανδημία.
  • Ακολουθεί το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι με +52,8% τον Φεβρουάριο του 2022 και -11,9% κάτω από τον όγκο του πριν από την πανδημία.
  • Η Μαδρίτη διατήρησε την τέταρτη θέση με την επιβατική της κίνηση στο +45,1% τον Φεβρουάριο του 2022 και +0,6% πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
  • Το Schiphol στο Άμστερνταμ έκλεισε στο +42,1% τον Φεβρουάριο του 2022 και -21,9% κάτω από τον όγκο του πριν από την πανδημία.

Οι επιδόσεις της επιβατικής κίνησης μεγάλων αεροδρομίων τον Φεβρουάριο αντανακλούν την ανάκαμψη. Αυτή, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τις ενδοευρωπαϊκές και υπερατλαντικές διαδρομές. Τροφοδοτείται επίσης, από τη ζήτηση αναψυχής και από την επέκταση χωρητικότητας από αερομεταφορείς low cost.

Η Αθήνα ξεπέρασε τον όγκο αεροπορικής κίνησης πριν από την πανδημία

  • Η Λισαβόνα (+18,8%), το Τελ Αβίβ (+13,6%) το Δουβλίνο (+2,4%), η Αθήνα (+2,2%) και η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+1,1%) ξεπέρασαν τους όγκους πριν από την πανδημία (Φεβρουάριος 2019).
  • Στον αντίποδα, Βερολίνο (-44,1%), Μόναχο (-29,3%), Ελσίνκι (-28,1%), Πράγα (-28,7%), Φρανκφούρτη (-25%) και Λονδίνο-Γκάτγουικ (-22,3%) και Στοκχόλμη (-21,5%) παρέμειναν πολύ χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Η αεροπορική κίνηση σε άλλες αγορές

Εν τω μεταξύ, άλλες αγορές σημείωσαν εντυπωσιακά αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένων των αεροδρομίων του Ισραήλ (+111,2%), της Αρμενίας (+91,5%), της Μολδαβίας (+89,7%) και της Σερβίας (+88,2%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Φεβρουάριος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη ευθυγραμμίστηκε με την αγορά της ΕΕ+ στο -11%.

Τα αεροδρόμια του Ουζμπεκιστάν (+116,6%), της Αλβανίας (+93,7%), του Κοσσυφοπεδίου (+39,6%) και της Σερβίας (+24,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία. Όσοι βρίσκονται στη μεγάλη αγορά της Τουρκίας (-6,8%) είδαν τις επιδόσεις τους να επηρεάζονται από τους καταστροφικούς σεισμούς που έπληξαν τη χώρα.

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στη Ρωσία (+4,1%) παρέμειναν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση συνέχιζε να μετακινείται προς τις εγχώριες αγορές και τις αγορές εκτός ΕΕ+.