Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η επιβατική κίνηση συνέχισε να ανακάμπτει το πρώτο τρίμηνο σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Οι όγκοι αυξήθηκαν 49% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Η ανάπτυξη επιβραδύνθηκε κάπως τον Μάρτιο στο +34%, αντανακλώντας το γεγονός ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί είχαν άρει εκείνη την περίοδο πέρυσι και η επιβατική κίνηση είχε αρχίσει να ανακάμπτει ως αποτέλεσμα.
- Η επιβατική κίνηση το πρώτο τρίμηνο ήταν μόλις -10,6% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (πρώτο τρίμηνο 2019).
- Η διεθνής επιβατική κίνηση συνεχίζει να οδηγεί την ανάκαμψη και να πλησιάζει τα προ πανδημίας επίπεδα (-9%), ενώ η επιβατική κίνηση εσωτερικού υστερεί (-18,5%).
Αυτό υποδηλώνει διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς που προκύπτουν από παράγοντες όπως η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών και οι αλλαγές στους τρόπους μεταφοράς.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου, το 45% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων είχαν ανακτήσει ή ξεπεράσει τον όγκο τους πριν από την πανδημία – από 40% τον Φεβρουάριο.
Διακυμάνσεις απόδοσης που αντικατοπτρίζουν τα πρότυπα ανάκαμψης και τον πόλεμο στην Ουκρανία
Τα αεροδρόμια σε ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσαν αύξηση του όγκου επιβατών κατά +53,4% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (1 τρίμηνο 2019), η επιβατική κίνηση στην ΕΕ+ ήταν -11,5% – αλλά με σημαντικές αποκλίσεις στις επιδόσεις.
Αυτό αντικατοπτρίζει μια ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως στην αναψυχή και τη μικτή ζήτηση, καθώς και στην επιλεκτική επέκταση της χωρητικότητας από αερομεταφορείς low cost, μαζί με τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία.
- Τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+15,2%), της Κροατίας (+12,1%), του Λουξεμβούργου (+9,1%) και της Κύπρου (+8,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία.
- Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-44,9%), της Σλοβενίας (-41,2%), της Γερμανίας (-32,2%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-29,7%) και της Φινλανδίας (-26,2%) παρέμειναν τα πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.
- Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+ -και εκτός από την υποαπόδοση των γερμανικών αεροδρομίων (που προκύπτει επίσης από βιομηχανική δράση)- τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+1,7%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα και ακολουθούν αυτά της Ιταλίας (-6,8%), της Γαλλίας (-11,4%) ) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-12,9%).
Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης σε Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά +30,2% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (πρώτο τρίμηνο του 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη ξεπέρασε την αγορά της ΕΕ+ με μόλις -6%.
Ενώ τα αεροδρόμια στην Ουκρανία (-100%) έχουν χάσει όλη τους την επιβατική κίνηση για περισσότερο από ένα χρόνο, αυτά στη Ρωσία (+4,5%) κατάφεραν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία το πρώτο τρίμηνο, καθώς η ζήτηση επιβατών έχει μετατοπιστεί σε εγχώρια και αγορές εκτός ΕΕ+.
Αυτό ενίσχυσε τις επιδόσεις των αεροδρομίων στο Ουζμπεκιστάν (+112,5%), στο Καζακστάν (+55,1), στην Αρμενία (+37,6%) και στη Σερβία (+26,3%).
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας (-4,9%) πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη και εκείνα της Αλβανίας (+91%) πέτυχαν εντυπωσιακή ανάπτυξη χάρη στη χωρητικότητα των low cost.
Τα μεγάλα αεροδρόμια παρουσιάζουν βραδύτερη ανάκαμψη
Η επιβατική κίνηση στα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια (Λονδίνο-Χίθροου, Κωνσταντινούπολη, Παρίσι-CDG, Άμστερνταμ-Σίπχολ και Φρανκφούρτη) το 2019 αυξήθηκε κατά +52,4% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι όγκοι παρέμειναν -11,2% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (1ο τρίμηνο 2019) λόγω της χαμηλότερης ανάπτυξης χωρητικότητας των αερομεταφορέων και ο αντίκτυπος του επαναλειτουργίας της Κίνας εξακολουθεί να είναι περιορισμένος.
Μεταξύ των σημερινών κορυφαίων 5 ευρωπαϊκών αεροδρομίων, 4 η Κωνσταντινούπολη (+5,9%) και η Μαδρίτη (0%) ήταν τα μόνα που ανέκαμψαν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (1ο τρίμηνο 2019).
Το Λονδίνο-Χίθροου (-5,7%) είναι το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη, το Παρίσι-CDG (-13,2%), τη Μαδρίτη και το Άμστερνταμ-Σίπχολ (-20,8%).
Οι γερμανικοί κόμβοι Φρανκφούρτη (-23,3%) και Μόναχο (-30,1%) είχαν σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις από τους ομοτίμους τους, με τη χαμηλότερη διείσδυση των εταιρειών χαμηλού κόστους και τις απεργίες να είναι παράγοντες που συμβάλλουν.
Εν τω μεταξύ, η ανθεκτικότητα της ζήτησης αναψυχής στις πληθωριστικές πιέσεις και τα υψηλότερα αεροπορικά εισιτήρια και η εξάρτηση από την κίνηση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους είχαν ως αποτέλεσμα πολλά άλλα μεγάλα πέντε αεροδρόμια σε πρωτεύουσες να ξεπεράσουν τον όγκο τους πριν από την πανδημία το πρώτο τρίμηνο:
- Λισαβόνα (+13,9%).
- Τελ Αβίβ (+14%).
- Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+2,4%).
- Αθήνα (+2,3%).
- Δουβλίνο (+1,9%).
Οι βάσεις χαμηλού κόστους και οι επιλεγμένες περιφερειακές επιδόσεις έχουν καλύτερη απόδοση
Αυτά τα ίδια μοτίβα ανάκαμψης και η δυναμική της αγοράς ήταν προς όφελος μιας σειράς μεγάλων βάσεων αεροδρομίων εξαιρετικά χαμηλού κόστους: Μπωβαί (+34,3%), Μπέργκαμο (+19,7%) και Σαρλερουά (+16%).
Επωφελήθηκαν επίσης περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια 6 όπου η επιβατική κίνηση το πρώτο τρίμηνο ήταν μόλις -4,5% κάτω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία (1ο τρίμηνο 2019).
Όσοι εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε εταιρείες χαμηλού κόστους σημείωσαν εντυπωσιακές επιδόσεις, όπως: Κουτάισι (+61,4%), Βάρνα (+59,1%), Μαδέρα (+43,5%), Αστούριες (+36,4%), Μέμινγκεν ( +40,3%), Τράπανι (+31,9%) Ρότερνταμ (+26,8%), Λοτζ (+36,7%), Πάφος (+29,1%) και Χανιά (+20,6%)
Κινήσεις αεροσκαφών
Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +24% το πρώτο τρίμηνο στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ στο +25,1% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο +18,2%.
Δεδομένα ανά ομάδες αεροδρομίων
Κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, τα αεροδρόμια που υποδέχτηκαν:
- Περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως είναι Λισαβόνα +13,9%, Κωνσταντινούπολη IST +5,9%, Πάλμα ντε Μαγιόρκα +2,4%, Αθήνα +2,3% και Δουβλίνο +1,9%.
- Μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες Μπέργκαμο +19,7%, Τελ Αβίβ +14%, Κατάνια +12,6%, Πόρτο +12,1% και Νάπολη +9,2%,
- Μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες, είναι ότσι (+79,6%), Αλμάτι (+55,1%), Βελιγράδι (+26,9%), Σαρλερουά (+16,0%) και Κρακοβία (+15,7%),
- Λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως Τίρανα (+91%), Βάρνα (+59,1%), Μαδέρα (+43,5%), Μέμινγκεν (+40,3%) και Ερεβάν-Ζβάρτνοτς (+37,6%), ανέφεραν μέση προσαρμογή -12,2%, -11%, -4,3% και -6,2%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (1ο τρίμηνο 2019).