Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης συνεχίζουν την έντονη αύξηση επιβατών τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσίασε το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).

  • Οι επιβάτες αυξήθηκαν +5,5% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, σύμφωνα με την άνοδο που αναφέρθηκε το προηγούμενο τρίμηνο (+5,2% το τρίτο τρίμηνο).
  • Ως αποτέλεσμα, ο όγκος της κυκλοφορίας είναι πλέον +3,3% πάνω από τα προπανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019).

Αυτή η αύξηση οφείλεται στην ισχυρή διεθνή επιβατική κίνηση, η οποία αυξήθηκε +7,1% από έτος σε έτος, ενώ η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρέμεινε ουσιαστικά σταθερή στο -0,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) είναι ανάμεσα σε πρωταθλητές με τις υψηλότερες αυξήσεις σε επιβάτες από έτος σε έτος.

Αγορά αεροδρομίων πολλαπλών ταχυτήτων και εθνικές παραλλαγές επιδόσεων

Τα αεροδρόμια εντός της αγοράς ΕΕ+1 σημείωσαν αύξηση +5,7% στην επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, ξεπερνώντας τα προπανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019) +3,9%.

  • Η αύξηση του όγκου πωλήσεων ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στις χώρες της Ανατολικής και Νότιας ΕΕ, με πολλά έθνη να σημειώνουν διψήφια αύξηση τον Οκτώβριο του 2023: Εσθονία (+19,2%), Ουγγαρία (+18,8%), Κροατία (+18,6%), Τσεχία (+15%), Κύπρος (+11%) και Φινλανδία (+10,7%).
  • Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, η Ιταλία (+9,1%) και η Ισπανία (+6,2%) σημείωσαν τα ισχυρότερα αποτελέσματα, ακολουθούμενες από τη Γερμανία (+4,1%), το Ηνωμένο Βασίλειο (+2,7%) και τη Γαλλία (+2,1%).

Ωστόσο, η Γερμανία παραμένει η πιο μακριά από την ανάκαμψη πριν από την πανδημία, παρουσιάζοντας πτώση -12,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019, σε μεγάλο βαθμό λόγω των κακώς ενημερωμένων εθνικών πολιτικών αερομεταφορών, ιδίως όσον αφορά τη φορολογία, οι οποίες έχουν περιορίσει την ανάκαμψη της αγοράς και τις εξελίξεις στην αεροπορική σύνδεση.

Εν τω μεταξύ, το ACI Europe διαπιστώνει ότι τα αεροδρόμια στην αγορά εκτός ΕΕ+2 παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά +4,5% από έτος σε έτος, επιτυγχάνοντας πλήρη ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 (+0,2%).

Αυτή η αγορά συνέχισε να καταγράφει ακόμη πιο έντονα εθνικά κενά απόδοσης, καθώς εδώ είναι ο πιο σκληρός αντίκτυπος των γεωπολιτικών εντάσεων και συγκρούσεων – με τα αεροδρόμια στην Ουκρανία να μην μπορούν ακόμη να ξεκινήσουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες και αυτά στο Ισραήλ (-7,2% έναντι Οκτωβρίου 2023 | -52,6 % σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019) με συνεχιζόμενη μείωση της επιβατικής κίνησης.

Η αστάθεια στην Εγγύς Ανατολή περιόρισε επίσης την ανάπτυξη στα αεροδρόμια της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας (+2,5%), μαζί με ζητήματα συντήρησης αεροσκαφών στον εθνικό αερομεταφορέα.

Αντίθετα, ο όγκος πωλήσεων συνεχίζει να αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς στην Αλβανία (+47,5%), στο Ουζμπεκιστάν (+22,2%), στο Κοσσυφοπέδιο (+21,5%) και στη Γεωργία (+21,8%) σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023.

Μεγάλα αεροδρόμια και μικρότερα μακριά από την ανάκαμψη

Η επιβατική κίνηση στους κορυφαίους κόμβους στην Ευρώπη, αυξήθηκε +4,9% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – φέρνοντάς τους μόλις +0,7% πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019).

  • Η Ρώμη-Φιουμιτσίνο (+15,1%), η Βαρκελώνη (+8,2%) και η Μαδρίτη (+5,5%) σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι.
  • Το Χίθροου του Λονδίνου (+3,7%) διατήρησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη (+3,6%) και το Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι (+3,9%).
  • Η Φρανκφούρτη σημείωσε ελάχιστη ανάπτυξη (+0,3%), αντανακλώντας την αδυναμία της γερμανικής αγοράς αερομεταφορών.

Απογειώθηκε η κίνηση επιβατών ατο αεροδρόμιο της Αθήνας από έτος σε έτος

Μεταξύ των αερολιμένων Mega και Large, οι υψηλότερες αυξήσεις από έτος σε έτος προήλθαν από τη Βουδαπέστη (+19,8%), την Πράγα (+14,7%), το Αλικάντε (+13,3%), το Μιλάνο-Μαλπένσα (+13,3%) και την Αθήνα (+10,1%).

Ενώ το Δουβλίνο ήταν μέχρι πρόσφατα μεταξύ των αεροδρομίων που καταγράφουν σταθερή ανάπτυξη, ο ιρλανδικός κόμβος είδε τον όγκο των επιβατών να μειώνεται ελαφρώς (-0,1%), ως αποτέλεσμα του ανώτατου ορίου επιβατών που επιβλήθηκε στο αεροδρόμιο.

Ορισμένα αεροδρόμια Medium παρουσίασαν ακόμη πιο εντυπωσιακές αυξήσεις επιβατικής κίνησης τον Οκτώβριο, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εξυπηρετούν τουριστικούς προορισμούς που παρέμειναν ελκυστικοί το φθινόπωρο:

Τίρανα (+47,5%), Πόζναν (+29,1%), Όλμπια (+27,1%), Ντουμπρόβνικ (+26,7%), Σαράγεβο (+24,2%), Τιφλίδα (+23,7%) Σαμαρκάνδη (+22,2%) και Κρακοβία (+18,5%).

Εν τω μεταξύ, τα μικρά αεροδρόμια 6 σημείωσαν την ισχυρότερη απόδοση από έτος σε έτος μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του κλάδου των αεροδρομίων στο +10,2% — ωστόσο παραμένουν ένα εκπληκτικό -31,6% χαμηλότερα από τα επίπεδα επιβατών πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά + 7,5 % τον Οκτώβριο σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων την ίδια περίοδο πέρυσι και διαμορφώθηκαν στο -2,5 % κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Οκτώβριος 2019).