Ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αεροδρομίων ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Οκτώβριο του 2022.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +40% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Η αύξηση εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή επιβατική κίνηση (+51%) με την επιβατική κίνηση εσωτερικού (+12%) να επεκτείνεται με πολύ βραδύτερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Οκτώβριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο -12%. Αυτή είναι η πρώτη φορά από την περασμένη Άνοιξη που η ανάκαμψη της μηνιαίας επιβατικής κίνησης έχει σταματήσει (-12%).

Ο Olivier Jankovec , Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, σχολίασε:

«Τον Οκτώβριο η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης σταμάτησε – με μόνο το 36% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν μέχρι στιγμής ανακτήσει πλήρως τον όγκο τους πριν από την πανδημία. Καθώς τα περισσότερα από αυτά είναι περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια, ο Οκτώβριος αποκάλυψε επίσης μια ευρωπαϊκή αγορά αεροδρομίων πολλαπλών ταχυτήτων και ολοένα και πιο αντιπαραβαλλόμενη.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μια σειρά παραγόντων συνδυάζονται για να αναδιαμορφώσουν την αγορά. Αυτά κυμαίνονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, την επιδείνωση της μακροοικονομίας και τους συνεχείς ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε μέρη της Ασίας, έως τις εταιρείες χαμηλού κόστους που επεκτείνουν επιλεκτικά την ικανότητα εντός της Ευρώπης, την ταχεία άνοδο των αεροπορικών ναύλων και την αλλαγή των μοτίβων ζήτησης, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της «ευθυμίας» που επεκτείνει τις τουριστικές περιόδους. .

Τώρα έχουμε μπει στη χειμερινή σεζόν και το μεγάλο ερωτηματικό είναι πώς αυτοί οι παράγοντες θα αλληλεπιδράσουν και θα επηρεάσουν τη ζήτηση τους επόμενους μήνες».

Η αγορά ΕΕ+ 1 σημείωσε αύξηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια κατά +50% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις συνέχισαν να προέρχονται από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+98,3%), τη Φινλανδία (+89,8%) και την Ιρλανδία (+86,8%), όπου η ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας σε αυτές τις χώρες ξεκίνησε αργότερα από ό,τι στο υπόλοιπο μπλοκ ΕΕ+.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Οκτώβριος 2019):

Πλήρη ανάκαμψη πέτυχαν ή ξεπέρασαν τα αεροδρόμια της Ισλανδίας (+8%), της Ελλάδας (+7,5%), της Πορτογαλίας (+3,8%) και της Βουλγαρίας (0%).Μια μεγαλύτερη τουριστική περίοδος και οι εταιρείες εξαιρετικά χαμηλού κόστους (LCC) τόνωσαν επιλεγμένες αγορές, με αποτέλεσμα αεροδρόμια στο Λουξεμβούργο (-1,4%), την Ισπανία (-2,9%), την Ιρλανδία (-5,9%), την Ιταλία (-6,3%), τη Ρουμανία (-5,1%) και η Κροατία (-9,5%) πλησιάζουν σε πλήρη ανάκαμψη.

Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-9%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-35,4%), της Φινλανδίας (-35,1%) και της Σουηδίας (-27%) παρουσίασαν σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις – κυρίως λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία ή/και χαμηλότερες οικιακούς αερομεταφορείς.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια στη Γαλλία (-11,2%) ανέκαμψαν ταχύτερα, ακολουθούμενα από εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-14,4%), ενώ τα αεροδρόμια στη Γερμανία (-26,2%) υστερούσαν σημαντικά καθώς τα LCC υποχώρησαν.

Συνολικά, η αγορά της ΕΕ+ διαμορφώθηκε στο -12% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019).

Στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη 2 , η επιβατική κίνηση αυξήθηκε μόνο κατά +6% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό αντανακλούσε κυρίως τις επιπτώσεις του πολέμου – με την απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα ουκρανικά αεροδρόμια και τη μείωση του όγκου επιβατών στη Ρωσία (-19,7%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -14%. Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+72,4%), της Αρμενίας (+30,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+30,1%), του Ουζμπεκιστάν (+21,2%), του Καζακστάν (+20,1%) και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+15,6%) ξεπέρασαν κατά πολύ τα προηγούμενα όγκοι πανδημίας, ενώ εκείνοι στη μεγάλη αγορά της Τουρκίας (-6,7%) καθώς και της Γεωργίας (-1%) πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια στη Ρωσία (+1,3%) εξακολουθούν να παραμένουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση μετατοπίστηκε σε δρομολόγια εσωτερικού και εκτός ΕΕ+.

Αντίθετη δυναμική ανάκαμψης μεταξύ μεγάλων και περιφερειακών αεροδρομίων
Η επιβατική κίνηση στα Μεγάλα (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά +52,5% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, υποδέχοντας σχεδόν 6 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του μήνα – φέρνοντάς το σχεδόν στα προ πανδημίας επίπεδα (-3,8%) (-3,8%). Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά +36,7% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021.

Το Λονδίνο-Χίθροου ήρθε δεύτερο, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG. Οι όγκοι διαμορφώθηκαν αντίστοιχα στο -15,7% και -18,5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Οκτώβριος 2019) στους βρετανικούς και γαλλικούς κόμβους – και αυξήθηκαν κατά +93,6% και +67,6% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021.

Η Φρανκφούρτη (-23,3% σε σύγκριση με προ πανδημίας – Οκτώβριος 2019 – επίπεδα /+45,3% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2021) ήρθε τέταρτη, ακολουθούμενη από το Άμστερνταμ-Σίπχολ (-23,6% σε σύγκριση με προ πανδημίας – Οκτώβριος 2019 – επίπεδα / +31,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021).

Οι επιδόσεις επιλεγμένων άλλων μεγάλων αεροδρομίων τον Οκτώβριο αντανακλούσαν μια ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως στην ενδοευρωπαϊκή και διατλαντική κίνηση, που κυριαρχείται από τη ζήτηση αναψυχής και τροφοδοτείται από τη σημαντική επέκταση της χωρητικότητας από εταιρείες Ultra-Low Cost:

Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,8%) και το Παρίσι-Ορλί (+6,7%) ήταν οι μόνες που ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019).

Αθήνα (-0,5%), Λισαβόνα (-1%), Αττάλεια (-4,7%), Λονδίνο-Stansted (-5,5%) και Δουβλίνο (-5,9%) και Μάντσεστερ (-7,3%) πλησίασαν την πλήρη ανάκαμψη ο όγκος επιβατών τους πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019).

Εν τω μεταξύ, οι επιδόσεις των περιφερειακών και των μικρότερων αεροδρομίων3 συνέχισαν να βελτιώνονται αισθητά – με αυτά τα αεροδρόμια να επιτυγχάνουν σχεδόν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης (-0,6% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019).

Πολλά περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους παρουσίασαν εντυπωσιακές επιδόσεις, με τον όγκο επιβατών να ξεπερνά κατά πολύ τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019) – συμπεριλαμβανομένων: Τράπανι (+180,1%), Περούτζια (+113,7%) ), Σαραγόσα (+58,3%), Μπουργκάς (+44,9%), Μενόρκα (+40,1%), Φουνσάλ (+37,3%), Μποβέ (+33,5%), Αλγκέρο (+31,1%), Ζαντάρ (+30,3%) , Κως (+25,2%), Κέρκυρα (+20,2%), Τορίνο (+18,9%), Dalaman/Muğla (+17,3%) και Charleroi (+10,6%).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +24% στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ στο +30% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο -1%.

Δεδομένα ανά ομάδες αεροδρομίων

Κατά τον μήνα Οκτώβριο, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 3) και Τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση προσαρμογή -15,6%, -13,6%, -2,0% και +0,4%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (Οκτώβριος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Οκτώβριο του 2022 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019 είναι τα εξής:

Όμιλος 1: Παρίσι-Ορλί (+6,7%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,8%), Αθήνα (-0,5%), Λισαβόνα (-1%) και Κωνσταντινούπολη (-3,8%).
Όμιλος 2: Κατάνια (+8,3%), Πόρτο (+6,9%), Νάπολη (+5,7%), Τενερίφη Νότια (+4,7%) και Γκραν Κανάρια (+4,4%).
Όμιλος 3: Σότσι (+125,6%), Αλμάτι (+20,1%), Ρόδος (+16,3%), Ηράκλειο (+13,6%), και Παλέρμο (+12,5%).
Όμιλος 4: Τίρανα (+72,4%), Μπουργκάς (+44,9%), Μενόρκα (+40,1%), Φουντσάλ (+37,3%) και Τραπεζούντα (+36,2%).