Τα αεροδρόμια της Ευρώπης πλησίασαν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης του Covid.
Τα στοιχεία που εξέδωσε ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αεροδρομίων ACI Europe δείχνουν ότι ο αριθμός των επιβατών ήταν μόλις 11% χαμηλότερος από τα προ πανδημίας επίπεδα του Ιανουαρίου 2019, με βελτίωση σε σχέση με τον όγκο του Δεκεμβρίου.
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 69% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με την Omicron είχαν σταματήσει την ανάκαμψη.
Η ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 85% στη διεθνή επιβατική κίνηση, με τον εγχώριο αριθμό να αυξάνεται κατά 35%.
Τα αεροδρόμια στην Ισπανία σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά στην Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα στατιστικά στοιχεία του Ιανουαρίου δείχνουν την Κωνσταντινούπολη να ξεπερνά το Χίθροου ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης με 5,64 εκατομμύρια επιβάτες, βλέποντας το τουρκικό να ξεπερνά τον όγκο του Ιανουαρίου 2019 κατά 8,1%.
Το Χίθροου ήρθε δεύτερο με 5,49 εκατομμύρια επιβάτες – 7,2% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα – ακολουθούμενο από το Paris-CDG με 4,72 εκατομμύρια, τη Μαδρίτη με 4,43 εκατομμύρια και το Amsterdam Schiphol με 3,9 εκατομμύρια.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία και η έλλειψη διείσδυσης ή απώλεια της κίνησης χαμηλού κόστους σήμαινε ότι τα αεροδρόμια της Σλοβακίας, της Σλοβενίας, της Τσεχίας και της Γερμανίας παρέμειναν πιο μακριά από την επίτευξη πλήρους ανάκαμψης, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe Olivier Jankovec δήλωσε: «Το 2023 ξεκινάει πολύ καλά χάρη στη συνεχιζόμενη ανθεκτικότητα της ζήτησης επιβατών ενόψει των υψηλότερων αεροπορικών ναύλων και των ευρύτερων πληθωριστικών πιέσεων σε ολόκληρη την οικονομία».
Επισήμανε ότι το 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν πλέον ανακτήσει τον όγκο της κυκλοφορίας τους πριν από την πανδημία, προσθέτοντας ότι «αν και υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις απόδοσης μεταξύ των αγορών, αναμένουμε περισσότερα να επιτύχουν το ίδιο ορόσημο τους επόμενους μήνες».
Ο Jankovec είπε: «Η συνεχιζόμενη επέκταση της χωρητικότητας από αερομεταφορείς εξαιρετικά χαμηλού κόστους και η πρόσφατη άρση των απαιτήσεων δοκιμών πριν από την αναχώρηση για ταξιδιώτες από την Κίνα θα πρέπει να συνεχίσει να οδηγεί την ανάκαμψη προς τα εμπρός για τα αεροδρόμια.
«Προς το παρόν, η άμεση εστίασή μας είναι να προετοιμαστούμε για την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής.
«Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχουν εντείνει τα σχέδια ετοιμότητας. Με τον τρόπο αυτό, προσέγγισαν όλους τους επιχειρησιακούς εταίρους τους –αεροπορικές εταιρείες, υπηρεσίες εδάφους, δυνάμεις συνοριακού ελέγχου και έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας– για να εντοπίσουν πιθανούς κινδύνους και σημεία πίεσης, ιδίως όσον αφορά τα επίπεδα στελέχωσης, και να επινοήσουν μέτρα μετριασμού.
«Σε γενικές γραμμές, η χωρητικότητα του συστήματος αεροπορίας στο έδαφος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στη ζήτηση – και οι περιορισμοί χωρητικότητας θα παραμείνουν η εξαίρεση».