Ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αεροδρομίων ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Αύγουστο του 2022.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +51% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με την αύξηση να οφείλεται κυρίως στη διεθνή επιβατική κίνηση (+ 70%) καθώς είχαν αρθεί οι περιορισμοί στα διασυνοριακά ταξίδια τόσο εντός της Ευρώπης όσο και στις περισσότερες εξωτερικές αγορές. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού (+8%) αυξήθηκε με πολύ βραδύτερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019), η επιβατική κίνηση τον Αύγουστο ήταν -12%, μια περαιτέρω βελτίωση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες (Ιούλιος -14,4% και Ιούνιος -17,3%) και η καλύτερη μηνιαία απόδοση από την αρχή της πανδημίας.

Η αγορά της ΕΕ+ στην πρώτη θέση και ο αντίκτυπος του πολέμου ορατός

Η αγορά ΕΕ+ 1 συνέχισε να οδηγεί την ανάκαμψη, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια του μπλοκ να αυξάνεται κατά +64% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+178%), τη Φινλανδία (+175%) και την Ιρλανδία (+147%), αντανακλώντας το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες είχαν καθυστερήσει να χαλαρώσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς πέρυσι.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019), τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+4,5%), στο Λουξεμβούργο (+6,4%) και στην Ισλανδία (+0,2%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Αύγουστο. Εν τω μεταξύ, αεροδρόμια σε άλλες μεγάλες τουριστικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας (-5,8%), της Ισπανίας (-7,4%), της Ιταλίας (-8,5%) και της Κροατίας (-8,6%), μαζί με αυτά της Ρουμανίας (-6,8%) και της Λιθουανίας ( -7,8%) πλησίασε περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη. Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-40,1%), της Φινλανδίας (-37,7%), της Λετονίας (-31,1%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-30,5%) και της Βουλγαρίας (-29,3%) είχαν σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις, σε μεγάλο βαθμό ως αντανάκλαση του επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας. Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, η απόδοση των αεροδρομίων στη Γαλλία (-13,5%) και στη Γερμανία (-14,2%) ήταν παρόμοια, με εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-19%) να εξακολουθούν να υστερούν.

Συνολικά, η αγορά της ΕΕ+ διαμορφώθηκε στο -14% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019).

Στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη 2 , η επιβατική κίνηση αυξήθηκε μόνο κατά +7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό αντανακλούσε κυρίως τις επιπτώσεις του πολέμου – με απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα αεροδρόμια της Ουκρανίας, μείωση του όγκου επιβατών στα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-16,6%) και της Ρωσίας (-17,2%) καθώς και σταθερά αποτελέσματα για τα αεροδρόμια της Μολδαβίας (- 0,3%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -16%. Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+60,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+31,2%), του Κοσσυφοπεδίου (+22,7%) και της Αρμενίας (+21,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ αυτά της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας (-4,5 %) πλησίασε σε πλήρη ανάκαμψη. Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-60,6%) και της Μολδαβίας (-20,4%) κατέγραψαν απότομη πτώση, με εκείνα της Ρωσίας (+5,7%) να εξακολουθούν να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία καθώς η επιβατική κίνηση μετατοπίστηκε σε δρομολόγια εσωτερικού και εκτός ΕΕ+.

Μοτίβα ανάκαμψης που διαμορφώνουν την απόδοση των αεροδρομίων

Η επιβατική κίνηση στα Μεγάλα (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά +68,1% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, αλλά παρέμεινε -17,5% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) – κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης ταξιδιωτικοί περιορισμοί σε μέρη της Ασίας.

Η Κωνσταντινούπολη ήταν για άλλη μια φορά το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο – υποδέχτηκε 6,8 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του μήνα. Το αεροδρόμιο ήταν ο μόνος μεγάλος ευρωπαϊκός κόμβος του οποίου ο όγκος επιβατών ξεπέρασε τα προ-πανδημικά επίπεδα (Αύγουστος 2019) (+1%). Η επιβατική του κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν +50% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021.

Το Λονδίνο-Χίθροου ήρθε δεύτερο με 6,04 εκατομμύρια επιβάτες, ακολουθούμενο από το Paris-CDG με 6,02 εκατομμύρια επιβάτες. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά +170,5% και +69,5% αντίστοιχα για τους βρετανικούς και γαλλικούς κόμβους σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και παρέμειναν και για τους δύο περίπου στο -20% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Αύγουστος 2019).

Οι περιορισμοί χωρητικότητας περιόρισαν την επιβατική κίνηση σε 5,33 εκατομμύρια στο Amsterdam-Schiphol (+40,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -21,8% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019) και σε 5,19 εκατομμύρια στη Φρανκφούρτη (+54,1% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -25% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019).
Οι επιδόσεις επιλεγμένων άλλων μεγάλων αεροδρομίων τον Αύγουστο αντανακλούν μια καλοκαιρινή ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως σε ενδοευρωπαϊκές και υπερατλαντικές διαδρομές και κυριαρχείται από τη ζήτηση αναψυχής:

Η Αττάλεια διαχειρίστηκε μόλις 6.000 επιβάτες λιγότερους από τον κύριο κόμβο της Φρανκφούρτης και ήταν η 6η πιο πολυσύχναστη Ευρώπη τον Αύγουστο (-7,5% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019).

Το Paris-Orly ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) κατά +7,2%.

Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2,8%), η Λισαβόνα (-5,8%), η Αθήνα (-6,1%), το Λονδίνο-Στάνστεντ (-9,3%) και το Δουβλίνο (-10,2%) έφτασαν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη της προ πανδημίας τους ( Αύγουστος 2019) όγκοι επιβατών.

Εν τω μεταξύ, το γεγονός ότι τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια 3 πλησίασαν επίσης σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης (-4,7% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019) αντανακλούσε επίσης την ίδια δυναμική – μαζί με τη σημαντική χωρητικότητα επέκταση από εταιρείες Ultra-Low Cost Carriers.

Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να βλέπουν όγκους επιβατών να ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) – συμπεριλαμβανομένων: Oradea (+124,9%), Τορίνο (+ 64,6%), Ζαντάρ (+55,4%), Σαντορίνη (+41,1%), Κουτάισι (+26,6%), Τεργέστη (+23,8%), Κέρκυρα (+20,6%), Χάρσταντ (+15,9%), Χανιά (+18). %), Ρότερνταμ (+12%), Νάπολη (+12,7%), Σανταντέρ (+12,1%), Μπίλουντ (+9,7%), Όλμπια (+9%) και Σαρλερουά (+9%).

Μετακινήσεις αεροσκαφών

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +27% στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ στο +34% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο -2%.

Δεδομένα ανά ομάδες αεροδρομίων

Κατά τον μήνα Αύγουστο, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται από 10 έως 25 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 3) και Τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση προσαρμογή -16,6%, -15,8%, -5,5% και -3,3%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (2019). Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Ιούλιο του 2022 (σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021) έχουν ως εξής:

Όμιλος 1: Παρίσι ORY (+7%), Κωνσταντινούπολη IST (+1%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-3%), Αθήνα & Λισαβόνα (-6%) και Αττάλεια (-8%).
Όμιλος 2: Νάπολη (+13%), Κατάνια (+2%), Γκραν Κανάρια (+1%), Τενερίφη Νότια (-1%) και Μασσαλία (-2%).
Όμιλος 3: Σότσι (+122%), Σαρλερουά (+9%), Ρόδος (+6%), Μπολόνια, Φουερτεβεντούρα και Λανζαρότε (+5%) και Παλέρμο (+3%).
Όμιλος 4: Τορίνο (+65%), Τίρανα (+60%), Σαντορίνη (+41%), Σαντιάγο–Ροζαλία ντε Κάστρο (+27%) και Πρίστινα (+23%).