Η ACI Europe κυκλοφόρησε αναθεωρημένη πρόβλεψη επιβατικής κίνησης για το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, δείχνοντας ότι ο όγκος των επιβατών το 2023 πρόκειται να μειωθεί κατά -9% από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019) και ότι η πλήρης ανάκαμψη έχει πλέον μετατεθεί στο 2025 – αντί για το 2024 όπως προβλεπόταν.

Ο Olivier Jankovec , Γενικός Διευθυντής της ACI Europe δήλωσε: «Η επιβατική κίνηση έχει επανέλθει δυναμικά από την περασμένη άνοιξη και μέχρι στιγμής ήταν πολύ ανθεκτική».

«Ωστόσο, αναμένουμε τώρα ότι η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης θα εξισορροπηθεί προς τα εμπρός, με το χρονοδιάγραμμα να πιέζεται μέχρι το 2025 προτού επιτέλους τα αεροδρόμια της Ευρώπης επιστρέψουν στο σημείο που βρίσκονταν πριν χτυπήσει ο COVID-19. Το επόμενο έτος, θα εξακολουθήσουμε να χάνουμε 220 εκατομμύρια επιβάτες, που σημαίνει ότι οι όγκοι μας θα ταιριάζουν μόνο με τα επίπεδα του 2017».

«Όλα αυτά αντικατοπτρίζουν ένα μείγμα καθοριστικών παραγόντων με περισσότερα αρνητικά παρά θετικά – μαζί με σημαντικούς αρνητικούς κινδύνους».

Οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία θα συνεχίσουν να επηρεάζουν πολλές εθνικές αγορές . Η επιδείνωση των μακροοικονομικών και οι πληθωριστικές πιέσεις αναμένεται επίσης να επιβαρύνουν τη ζήτηση, με τους αεροπορικούς ναύλους να έχουν αυξηθεί απότομα κατά το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2022. Το υψηλότερο ρυθμιστικό κόστος θα οδηγήσει επίσης σε παρατεταμένες πληθωριστικές πιέσεις στους αεροπορικούς ναύλους. Από την πλευρά της προσφοράς, η αυστηρή διαχείριση της χωρητικότητας κυρίως από εταιρείες Full Service Carriers και η μονιμότητα των ταξιδιωτικών περιορισμών στην Κίνα θα περιορίσουν επίσης την περαιτέρω αύξηση της κυκλοφορίας.

Ταυτόχρονα, η ACI Europe αναμένει ότι ο αντίκτυπος αυτών των αρνητικών καθοριστικών παραγόντων στην επιβατική κίνηση θα αντισταθμιστεί εν μέρει από έναν βαθμό ανθεκτικότητας στη ζήτηση αναψυχής και τη συνεχιζόμενη επέκταση των εταιρειών Ultra-Low Cost Carriers.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες θα επηρεάσουν διαφορετικά τα αεροδρόμια ανάλογα με την τοποθεσία, το μέγεθος, τη θέση στην αγορά και το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Αυτό σημαίνει ότι τα αυξανόμενα κενά στην απόδοση της κυκλοφορίας που ήδη βλέπουμε σε όλο το αποτύπωμά μας είναι εδώ για να μείνουν, τουλάχιστον καθώς προχωράμε το επόμενο έτος.

Ο Jankovec σχολίασε: « Αναμένουμε ότι αρκετές αγορές αεροδρομίων – ειδικά εκείνες που βασίζονται κυρίως στον τουρισμό – θα υπερβούν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία το επόμενο έτος. Αλλά πολλοί άλλοι δεν θα τα πάνε τόσο καλά και θα χρειαστούν πολύ περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν».

Και κατέληξε: «Στον μεγαλύτερο ορίζοντα, μόλις αναχωρήσουν οριστικά οι τελευταίες επιπτώσεις του Covid-19, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα αντιμετωπίσουν υψηλότερα επίπεδα κινδύνου από ό,τι στο παρελθόν. Οι ρυθμιστικές μας αρχές πρέπει να το σκεφτούν και να το λογοδοτήσουν πλήρως».

 

1 Ο πληθωρισμός των αεροπορικών ταξιδιών επιβατών είναι διψήφιος στην ΕΕ για περισσότερο από ένα χρόνο, με τα στοιχεία του Οκτωβρίου 2022 να δείχνουν ότι η τιμή των αεροπορικών ταξιδιών επιβατών είχε αυξηθεί κατά +30,9% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι (CAPA).