Στο 97% των επιπέδων προ πανδημίας, έφθασε η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια για τον Ιούλιο του 2023, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).

Η Αθήνα συγκαταλέγεται στα αεροδρόμια με τις υψηλότερες επιδόσεις για τον μήνα Ιούλιο καταγράφοντας άνοδο 10,6% συγκριτικά με τον Ιούλιο του 2019, ενώ η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια κινήθηκε ανοδικά κατά 14,8%.

Συγκεκριμένα η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον Ιούλιο ήταν μόλις -3% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019. Αυτό συνιστά βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, καθώς ο Ιούνιος κινήθηκε στο -5,9% σε σύγκριση με το 2019, ενώ σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά +12,8%.

Η αγορά της ΕΕ

Η αγορά της ΕΕ+ είδε την επιβατική κίνηση να διαμορφώνεται στο -4,3% τον Ιούλιο έναντι των προπανδημικών επιπέδων (Ιούλιος 2019) – και να αυξάνεται κατά +12,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Τις καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν τα αεροδρόμια στην Ισλανδία (+16,2%), την Κροατία (+15,7%), την Ελλάδα (+14,8%), την Πορτογαλία (+10,5%), το Λουξεμβούργο ( +10,5%), η Πολωνία (+7,1%), η Μάλτα (+6,3%), η Κύπρος (+3%), η Ιταλία (+2,3%), η Ισπανία (+1,3%) και η Ιρλανδία (+0,6%) ξεπερνώντας τα επίπεδα προ πανδημίας.

Στον αντίποδα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-31%), της Σλοβενίας (-27,4%), της Βουλγαρίας (-22,9%), της Γερμανίας (-19,2%) και της Σουηδίας (-17,9%) παρέμειναν πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

Ενώ τα γερμανικά αεροδρόμια σημείωσαν τη χειρότερη απόδοση επιβατικής κίνησης μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (-4,7%) σημείωσαν περαιτέρω πρόοδο προς την πλήρη ανάκαμψή τους, ακολουθούμενα από αυτά στη Γαλλία (-6,6%).

Η αγορά εκτός ΕΕ

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο, υπερβαίνοντας τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) κατά +3,7% – παρά την απώλεια της εναέριας κυκλοφορίας για τα ουκρανικά αεροδρόμια. Σε σύγκριση με τον περασμένο Ιούλιο, οι όγκοι πωλήσεων στην υπόλοιπη Ευρώπη αυξήθηκαν κατά +13,4%.

Οι πιο εντυπωσιακές επιδόσεις στην αγορά εκτός ΕΕ προήλθαν από αεροδρόμια που αξιοποιούν την επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους – όπως αυτά της Αλβανίας (+116,6%) και του Κοσσυφοπεδίου (+41,5%), καθώς και αεροδρόμια που επωφελούνται από τη μετατόπιση σε ζήτηση προς/από τη Ρωσία μακριά από την αγορά της ΕΕ+ – συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο Ουζμπεκιστάν (+72,6%), την Αρμενία (+70,4%) και το Καζακστάν (+66,4%).

Η μεγάλη αγορά της Τουρκίας (+6,5%) ξεπέρασε επίσης τα επίπεδα επιβατικής κίνησης πριν από την πανδημία.

Πώς κινήθηκαν τα αεροδρόμια

Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια τον Ιούλιο κινήθηκε στο -4,3% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό οφείλεται στη μείωση της χωρητικότητας των αερομεταφορέων και στην αργή επιστροφή της ζήτησης από την Κίνα. Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, ο όγκος επιβατών εξακολουθούσε να αυξάνεται κατά 15,1%, κυρίως χάρη στην ισχυρή διεθνή ζήτηση.

Ενώ το Λονδίνο-Χίθροου (-1,2%) διεκδίκησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και έφτασε κοντά στην πλήρη ανάκαμψη, η Κωνσταντινούπολη (+16,5%) παρέμεινε η μόνη από τους 5 ισχυρούς που ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία – και κατέλαβε τη δεύτερη θέση. Ακολούθησαν το Παρίσι (-11,5%), η Φρανκφούρτη (-13,1%) και το Άμστερνταμ-Σίπχολ (-10,6%).

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων τις καλύτερες επιδόσεις για τον Ιούλιο σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία κατέγραψαν: Αθήνα (+10,6%), Κωνσταντινούπολη-Σαμπιχά Γκιοκτσέν (+8,9%), Λισαβόνα (+5,2%) ), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,1%), Παρίσι-Ορλί (+3,1%), Λονδίνο-Στάνστεντ (+1,8%), Αττάλεια (+1,4%) και Δουβλίνο (+0%).

Η απόδοση των περιφερειακών αεροδρομίων

Ομοίως, τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια κατά μέσο όρο είδαν την επιβατική κίνηση να υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα κατά +6,2%. Όσοι εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και/στηρίζονται στην κίνηση LCC σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα – με ορισμένους να απολαμβάνουν εκθετική ανάπτυξη, όπως το Ζαντάρ (+290,9%), η Περούτζια (+189,6%), το Κουτάισι (+122,9%), το Φουντσάλ (+42,7%) ), Χανιά (+32,1%), Σαντορίνη (+31,9%) και Κέρκυρα (+31%).

Η κίνηση των εμπορευμάτων

Η εμπορευματική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων μειώθηκε κατά –4% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και κατά -11,9% όταν γ σε σύγκριση με τα προπανδημικά επίπεδα (Ιούλιος 2019).

Μεταξύ των 10 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων για εμπορευματική κίνηση, οι καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τους όγκους προ της πανδημίας προήλθαν από: Milan-MXP (+19,7%), Κωνσταντινούπολη (+16,4%), Μαδρίτη και Λιέγη (και τα δύο στο +12,4%) και Λειψία (+10,4%).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +9,3% σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και διαμορφώθηκαν στο -6,1% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe κ. Olivier Jankovec δήλωσε ότι τα στοιχεία επιβεβαιώνουν το γεγονός πως οι άνθρωποιν εκτιμούν τα ταξίδια για αναψυχή και για να συναντήσουν φίλους και συγγενείς σε όλη την Ευρώπη περισσότερο από ποτέ.

Παράλληλα πρόσθεσε: «Η ανθεκτικότητα της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και η συνεχιζόμενη δυναμική στην ανάκαμψη της κυκλοφορίας είναι ακόμη πιο αξιοσημείωτη λαμβάνοντας υπόψη την κρίση κόστους ζωής και τις αυξήσεις ρεκόρ των αεροπορικών ναύλων.

Ωστόσο, οι διακυμάνσεις των επιδόσεων των ευρωπαϊκών αεροδρομίων παραμένουν, με το 51% εξ αυτών να εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τον όγκο επιβατικής κίνησης πριν από την πανδημία.

Αυτές οι διακυμάνσεις αντικατοπτρίζουν ένα μείγμα παραγόντων – από τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία μέχρι την εντυπωσιακή αλλά επιλεκτική επέκταση της χωρητικότητας των εταιρειών χαμηλού κόστους».