Σύνταξη: tourismtoday.gr

Το Διεθνές Συμβούλιο αεροδρομίων (ACI World) καλεί τις ρυθμιστικές αρχές να υποστηρίξουν την οικονομική βιωσιμότητα των αερολιμένων προς όφελος τόσο των ταξιδιωτών όσο και των κοινοτήτων παγκοσμίως.

Παράλληλα, ο επικεφαλής του Luis Felipe de Oliveira κάνει λόγο για «ρυθμιστική ασυμμετρία» σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, που μετά την πανδημία οδηγεί σε αύξηση τελών στους αερολιμένες.

Τι ζητά το ACI World από τις κυβερνήσεις

  • Να αναγνωρίσουν το αλλαγμένο προφίλ κινδύνου των αεροδρομίων σε ορισμένες δικαιοδοσίες λόγω της πανδημίας.
  • Να παράσχουν υποστήριξη για την αποκατάσταση της οικονομικής ισορροπίας για το μη ανακτήσιμο κόστος, είτε ως οικονομική αποζημίωση είτε μέσω μελλοντικές χρεώσεις αεροδρομίου.

«Είναι ζωτικής σημασίας οι διεθνείς και εθνικές ρυθμιστικές αρχές να υποστηρίζουν την οικονομική βιωσιμότητα των αεροδρομίων ως κρίσιμους παράγοντες για την υγεία ολόκληρου του αεροπορικού οικοσυστήματος, δήλωσε ο Luis Felipe de Oliveira, γενικός διευθυντής του ACI World.

Η αποκατάσταση της οικονομικής ισορροπίας των αεροδρομίων μέσω οικονομικής αποζημίωσης ή μέσω μελλοντικών αερολιμενικών τελών είναι απαραίτητη για την επένδυση στην υποδομή που απαιτείται για την αντιμετώπιση της ανάπτυξης των αεροπορικών ταξιδιών και την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα».

Μόνιμος ο αντίκτυπος του COVID-19

Ο αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων οδήγησε σε παγκόσμια μείωση 61% το 2020 σε σχέση με το 2019 (μείωση από 9,2 δις επιβάτες το 2019 σε 3,6 διςεπιβάτες το 2020).

Οι μόνιμες επιπτώσεις στα έσοδα τα χρόνια που ακολούθησαν την κατάρρευση οδήγησαν σε μειώσεις των κεφαλαιουχικών δαπανών.

Επιπλέον, όπου η κρατική οικονομική στήριξη ή άλλα μέτρα ανακούφισης ήταν ανεπαρκή, πολλά αεροδρόμια έπρεπε επίσης να αναχρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητες τους, δημιουργώντας ένα αυξανόμενο χρέος.

Ο Luis Felipe de Oliveira υπογραμμίζει ότι «οι αεροπορικές εταιρείες και άλλοι φορείς της αεροπορίας, τα αεροδρόμια είναι επιχειρήσεις που συνεχίζουν να επηρεάζονται από τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, το ενεργειακό κόστος, τις ελλείψεις προσωπικού και άλλες πληθωριστικές πιέσεις που αισθάνονται ολόκληρος ο κλάδος».

Πρόσθεσε πώς «τα αεροδρόμια αντιμετωπίζουν υψηλό πάγιο κόστος ανεξάρτητα από τις οικονομικές συνθήκες και δεν έχουν το ίδιο επίπεδο ευελιξίας στη διαχειριστική ικανότητα.

Με συνεχείς οικονομικούς ανέμους και παγκόσμια επιβατική κίνηση να αναμένει απώλεια 27% το 2022 σε σύγκριση με το 2019, πρέπει να επιτευχθεί ισορροπία προκειμένου να αποκατασταθεί η οικονομική ισορροπία των αεροδρομίων».

Ρυθμιστική ασυμμετρία σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια

Ο επικεφαλής του ACI World κάνει λόγο για ρυθμιστική ασυμμετρία, επισημαίνοντας ότι «η ρυθμιζόμενη φόρμουλα που προστατεύει τις αεροπορικές εταιρείες σε καλούς καιρούς απαιτεί επίσης την προστασία των αεροδρομίων σε κακές στιγμές.

Αυτή η ρυθμιστική ασυμμετρία χρειάζεται πλήρη εξέταση στην ανάκαμψη μετά την πανδημία.

Αυτό σημαίνει ότι το κόστος που προέκυψε για τις αεροναυτικές υπηρεσίες μέσω της πανδημίας πρέπει να ανακτηθεί μέσω τελών, ειδικά σε περιπτώσεις όπου η κρατική οικονομική στήριξη ήταν ανεπαρκής για την κάλυψη αυτών των δαπανών.

Με άλλα λόγια, επί του παρόντος υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν και των εσόδων που πρέπει να καλύψουν αυτές τις δαπάνες».