της Εύας Οικονομάκη

Με τις καλύτερες προϋποθέσεις ξεκίνησε το 2025 για την Aegean, με τον Ευτύχιο Βασιλάκη, πρόεδρο της αεροπορικής να επισημαίνει στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2024: «Το 2025 έχει ξεκινήσει με μια θετική νότα, το α’ τρίμηνο θα είναι καλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό και φέτος η Aegean θα διαθέσει συνολικά 21,5 εκατ. θέσεις, αριθμός αυξημένος κατά 8%-10% σε σχέση με το 2024».

Όπως είπε, οι προσφερόμενες θέσεις για την Ελλάδα συνολικά ως προορισμό έχουν αυξηθεί κατά 6%-7% σε σχέση με πέρυσι, με την Aegean να κινείται σε λίγο υψηλότερα επίπεδα παρά το γεγονός ότι επιχειρεί σε μια αγορά στην οποία επενδύουν και άλλοι αερομεταφορείς.

Στο δίκτυο εξωτερικού η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει να ενισχύει σημαντικά τη δραστηριότητα της σε Τουρκία, Ιράκ και Αζερμπαϊτζάν. Ταυτόχρονα ενδυναμώνεται περαιτέρω η δραστηριότητα σε Ιβηρική Χερσόνησο, Βαλκάνια, Αίγυπτο αλλά και Ελβετία, ενώ συνεχίζεται και η σημαντική επένδυση της εταιρείας στα δρομολόγια σε Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μαρόκο. Στο δίκτυο εσωτερικού γίνεται σημαντική προσπάθεια για προσθήκη άμεσης διασύνδεσης περισσότερων προορισμών.

O στόλος

Ο Ευτ. Βασιλάκης αναφέρθηκε στη συμπληρωματική επένδυση της Aegean σε αεροσκάφη που ανακοινώθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες και προβλέπει την ενίσχυση του στόλου της αεροπορικής με 8 επιπλέον Airbus. Τα νέα αεροσκάφη, όλα της οικογένειας A321 neo, θα παραδοθούν στην εταιρεία μεταξύ 2030 και 2032. Μάλιστα, η εταιρεία, η οποία έχει ήδη κάνει χρήση του χρηματοδοτικού εργαλείου JOLCO (Japanese Operating Lease with Call Option) τρεις φορές, εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε εκ νέου χρηματοδότηση μέσω JOLCO για την περαιτέρω επέκταση του στόλου της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 58 συνολικά αεροσκάφη Airbus 320/321 neo που θα ενταχθούν τελικά με την πρόσθετη επένδυση στον στόλο της Aegean, τα 37 θα είναι αυτά της μεγαλύτερης έκδοσης της οικογένειας, δηλαδή Α321neo, με μάλιστα τα 4 από αυτά να είναι Airbus A321neo LR (Long Range) με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία το 2024 παρέλαβε 5 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 33. Παράλληλα, προέβη στη μίσθωση δύο επιπλέον ελικοφόρων αεροσκαφών, τύπου ATR72-600, επιχειρώντας συνολικά με 17 ελικοφόρα αεροσκάφη.

Η Volotea

Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία της Aegean με τη Volotea, o επικεφαλής της αεροπορικής είπε πως μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί περί τα 31 εκατ. ευρώ και πως τους επόμενους μήνες θα εξεταστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω επέκτασης του αρχικού deal. «Σε πρώτη φάση, το περασμένο καλοκαίρι, επενδύσαμε 25 εκατ. ευρώ, ποσό που αν μετατραπεί σε μετοχές θα αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 13% στην ισπανική εταιρεία. Σε δεύτερο χρόνο επενδύσαμε περίπου 5 εκατ. ευρώ σε μετοχές. Συνολικά τα 31 εκατ. ευρώ, αν μετατραπούν σε μετοχές θα αντιστοιχούν στο 17%. Το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου θα ληφθεί η απόφαση για περαιτέρω επέκταση στη Volotea», είπε.

Οι προκλήσεις

Αναφερόμενος στο ζήτημα που έχει προκύψει με την ανάγκη πρόωρων ελέγχων στους κινητήρες GTF της Pratt & Whitney, ο Ευτ. Βασιλάκης επεσήμανε πως το 2026 θα είναι η χρονιά που θα επηρεαστεί περισσότερο λόγω της αναγκαστικής «καθήλωσης» αεροσκαφών. «Οι επιπτώσεις από τους πρόωρους ελέγχους εκτιμούμε ότι θα διαρκέσουν μέχρι το 2027. Το 2024 κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις. Φέτος θα μείνουν εκτός πτητικού προγράμματος κατά μέσο όρο 9-10 αεροσκάφη και το 2026 θα έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών που θα μείνουν καθηλωμένα, μέχρι 15. Ωστόσο, στα τέλη του 2027 εκτιμούμε ότι αυτός ο κύκλος θα ολοκληρωθεί», είπε.

Οι επιδόσεις του 2024

Το 2024 ήταν μια «δυνατή» χρονιά για την Aegean, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Ευτ. Βασιλάκης, και το δ’ τρίμηνο του περασμένου έτους ήταν το πιο επιτυχημένο διαχρονικά παρά το γεγονός ότι πρόκειται παραδοσιακά για ένα “αδύναμο” διάστημα σε ό,τι αφορά τη ζήτηση. Μάλιστα, όπως είπε, η ανάκαμψη της αγοράς και η αύξηση των μεγεθών μέσα στον χειμώνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στους Έλληνες και τη δυνατότητά τους να ταξιδεύουν περισσότερο.

Το 2024 η Aegean μετέφερε συνολικά 16,3 εκατ. επιβάτες, 6% περισσότερους συγκριτικά με το 2023 και ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 82,5% το 2024 από 83,5% το 2023.