ose1503

Βαλκάνια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΣΤΑ.ΣΥ οι βασικοί πελάτες.

Toυ Χάρη Ντιγριντάκη

Ξεκαθαρίζει την προσεχή περίοδο το θολό τοπίο της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας συντήρησης τραίνων του ΟΣΕ (ROSCO). Η μνημονιακή απαίτηση να ξεκινήσει ο διαγωνισμός πώλησης της εταιρείας εντός του Α΄ τριμήνου του 2013 επιταχύνει τις διαδικασίες, ενώ το ενδιαφέρον για την έλευση ξένων παικτών βαίνει διογκούμενο κατόπιν της διαφαινόμενης σταθεροποίησης της οικονομίας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, 3 κατασκευαστικές διεθνείς εταιρείες ερίζουν για την απόκτηση της υπό σχεδιασμό εταιρείας. Πρόκειται για την Alstom που εμφανίζεται ιδιαίτερα «ζεστή», την Bombardier και την Siemens, επιχειρήσεις κολοσσοί στον συγκεκριμένο τομέα που λέγεται ότι το προσεχές διάστημα θα χτυπήσουν την πόρτα της κυβέρνησης. Επιδερμικό ενδιαφέρον υπήρξε και από τους ρωσικούς σιδηροδρόμους (RZD) που υπέβαλαν σχετικό ερώτημα στην κυβέρνηση κατά την πρόσφατη επίσκεψη των επικεφαλής τους στην Ελλάδα, όμως αυτοί που ξέρουν τονίζουν ότι η σπουδή του για τον ελληνικό σιδηρόδρομο αφορά κυρίως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 3 λιμάνια.

Η υπό διαμόρφωση ROSCO παρουσιάζει σήμερα θεωρητικά ετήσιο τζίρο που δεν υπερβαίνει τα 25 εκατ. ευρώ και η λειτουργία της είναι ζημιογόνος σύμφωνα με γνώστες της αγοράς. Κύριος και μόνος μέχρι στιγμής πελάτης της είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μόνιμα οφειλές προς τον «αδελφό» ΟΣΕ. Οι ξένοι «παίκτες» διείδαν δυνατότητες επιχειρηματικής ευκαιρίας αφού κατά πληροφορίες ενδιαφέρονται να επισκευάζουν τραίνα τόσο στις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας και τη Βουλγαρία, καλοβλέποντας παράλληλα τη βαριά συντήρηση των βαγονιών της ΣΤΑ.ΣΥ (φέρονται να γνωρίζουν ότι τα περισσότερα βαγόνια του μετρό σε 3 έτη θα διαβούν το κατώφλι της λεγόμενης βαριάς συντήρησης και είναι εξαιρετικά κοστοβόρος η μεταφορά τους στο εξωτερικό). Ταυτόχρονα στα πλεονεκτήματα των ενδιαφερομένων εταιρειών καταγράφεται η κατοχή φθηνών ανταλλακτικών για τα τραίνα, γεγονός που θα συμπιέζει σημαντικά τα κόστη τους.

Στην κυβέρνηση απορρίφθηκε η αρχική ιδέα για το εγχείρημα, δηλαδή η ROSCO να προικοδοτηθεί με τη συντήρηση των τραίνων της ΣΤΑ.ΣΥ (Μετρό, ΗΣΑΠ, τραμ) αφού ο συγκεκριμένος κλάδος είναι δύσκολο (χρονοβόρος διαδικασία, διαφορετικά μισθολόγια) να αποσχιστεί από τις εταιρείες και δεν θα ήταν εφικτή η περάτωση του διαγωνισμού εντός του 2013.

Υπογραμμίζεται ότι η σημερινή διεύθυνση συντήρησης του ΟΣΕ, μετά την πρόσφατη πράξη νομοθετικού περιεχομένου της κυβέρνησης θα λειτουργήσει ως νομικό πρόσωπο την 1η Ιανουαρίου και ακολούθως θα περάσει στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Η επιτυχία του θα αποτελέσει και το πρώτο βήμα στο κάδρο αποκρατικοποιήσεων εταιρειών του Οργανισμού αφού ακολουθεί ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στη ROSCO αναμένεται να «περάσουν» 700 εργαζόμενοι περίπου από τους 900 που εργάζονται σήμερα στην εν λόγω διεύθυνση. Η εταιρεία θα εκμισθώνει 3 επισκευαστικές μονάδες σε Αθήνα, Λάρισα και Ιδωμένη (Θεσσαλονίκη). Μάλιστα η βάση της Θεσσαλονίκης πρόκειται να αναβαθμισθεί ιδιαίτερα, δεδομένου ότι ο στόχος των υποψήφιων αναδόχων είναι να αναλάβουν τη βαριά συντήρηση των τραίνων σε πολλές βαλκανικές χώρες. Προβληματισμός πάντως παρατηρείται στην αγορά για το γεγονός ότι η ROSCO ιδρύθηκε δίχως επιχειρηματικό σχέδιο, ελλοχεύοντας ο κίνδυνος να δημιουργηθεί μια θνησιγενής εταιρεία αν δεν εμπλουτιστεί η πελατεία της.

Στα αγκάθια πώλησης της νεόδμητης εταιρείας καταγράφεται ότι : α) σήμερα η ROSCO όπως προαναφέρθηκε δεν καλύπτει τα έξοδα της που αφορούν, μισθοδοσία, αγορά ανταλλακτικών και ενοίκια και β) η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δηλαδή ο μοναδικός πελάτης της δεν μπορεί να καλύψει το μηνιαίο cash flow προς αυτήν, λόγω των γνωστών προβλημάτων της που την έχουν οδηγήσει σε οφειλές μόνο για φέτος 50 εκατ. ευρώ προς τον ΟΣΕ.

Την ίδια ώρα σε αναβρασμό, βρίσκονται για ακόμη μια φορά οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό που είναι κοντά σε αποφάσεις για κινητοποιήσεις. Πέραν της αντίδρασης στο ενιαίο μισθολόγιο, λένε “όχι” και στην απόσχιση του τμήματος συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ, της ROSCO. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) κάνει λόγο για διάσπαση και διάλυση του σιδηροδρόμου, υποστηρίζοντας ότι μετά τον χωρισμό της εκμετάλλευσης από την υποδομή, με την απόσχιση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποσπώνται από τον ΟΣΕ τα εργοστάσια και τα μηχανοστάσια, ανοίγοντας το δρόμο για πλήρη ιδιωτικοποίηση όλων των σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων. Η ΠΟΣ, αναφέρει, ότι η αναφερόμενη εξέλιξη θα οδηγήσει στη διόγκωση του κόστους συντήρησης χωρίς παράλληλα να εξασφαλίζει τα σημερινά υψηλά στάνταρ ασφαλείας. Καταλήγοντας επισημαίνει ότι η απόσχιση, και στη συνέχεια η ιδιωτικοποίηση του κλάδου συντήρησης του τροχαίου υλικού, θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στην απασχόληση του προσωπικού, αφού εκτιμά ότι είναι βέβαιο πως θα επιταχυνθεί η απόλυση έμπειρων και εξειδικευμένων σιδηροδρομικών τεχνικών.