Σύνταξη: tourismtoday.gr

Οι μικρές επιχειρήσεις οδηγούν την παγκόσμια ανάπτυξη της αγοράς με τις τουριστικές εμπειρίες εντός προορισμού, όπως αποκαλύπτει η έκθεση Landscape Operator της Arival.

Βασισμένη σε έρευνα σε περισσότερους από 7.000 φορείς εκμετάλλευσης ημερήσιων εκδρομών, δραστηριοτήτων, αξιοθέατων και εμπειριών σε όλο τον κόσμο, η έκθεση-ορόσημο παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της κατάστασης και της δομής του κλάδου.

Καλύπτει τις βασικές τάσεις στις επιδόσεις και τις προοπτικές των φορέων εκμετάλλευσης, τις πωλήσεις και τη διανομή, την υιοθέτηση της τεχνολογίας και πολλά άλλα.

  • Σχεδόν το 80% των tour operators εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία, εξυπηρετώντας λιγότερους από 10.000 επισκέπτες ετησίως. Τα δεδομένα υπογραμμίζουν το επιχειρηματικό πνεύμα που τροφοδοτεί την ποικιλομορφία των προσφορών στον κλάδο, από τοπικές πολιτιστικές περιηγήσεις έως εξατομικευμένες δραστηριότητες περιπέτειας.
  • Ενώ οι μικρές επιχειρήσεις ευδοκιμούν με το πάθος και την καινοτομία, η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για περισσότερη υιοθέτηση τεχνολογίας για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας.
  • Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα μεγάλα αξιοθέατα συνεχίζουν να αποτελούν τους κύριους μοχλούς της ζήτησης. Σχεδόν τα μισά από όλα τα αξιοθέατα εξυπηρετούν τουλάχιστον 50.000 επισκέπτες ετησίως, ξεπερνώντας σημαντικά την εμβέλεια μικρότερων φορέων εκδρομών και δραστηριοτήτων.

Αυτή η διαφορά υποδηλώνει την ποικιλία των εμπειριών που διατίθενται στην παγκόσμια αγορά, από εξειδικευμένες περιηγήσεις μέχρι αξιοθέατα που κυριαρχούν στις διαδρομές για ταξιδιώτες.

Πηγή: Arival

Υιοθέτηση τεχνολογίας: Κλειδί για τη μελλοντική επιτυχία

Ενώ ο κλάδος έχει κάνει βήματα προόδου στην υιοθέτηση διαδικτυακών καναλιών πωλήσεων, υπάρχει ένα σημαντικό μέρος των παρόχων που εξακολουθεί να βασίζεται σε απαρχαιωμένα συστήματα κρατήσεων ή σε κανένα απολύτως.

  • Σχεδόν δύο στους πέντε φορείς δεν διαθέτουν ακόμη ένα σύγχρονο σύστημα κρατήσεων, γεγονός που αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην ανάπτυξη και την αποτελεσματικότητα.
  • Αυτό το τεχνολογικό κενό επεκτείνεται στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης (AI), ενός εργαλείου που έχει τη δυνατότητα να φέρει επανάσταση στην εμπειρία των πελατών στον ταξιδιωτικό τομέα.
  • Επί του παρόντος, μόνο το 12% των χειριστών χρησιμοποιεί ενεργά την τεχνητή νοημοσύνη στις δραστηριότητες του.
  • Οι περισσότεροι είτε πειραματίζονται με την τεχνολογία είτε δεν τη χρησιμοποιούν καθόλου, υποδηλώνοντας απροθυμία ή έλλειψη πόρων για την ενσωμάτωση πιο προηγμένων συστημάτων.

Καθώς ο ανταγωνισμός στην τουριστική βιομηχανία αυξάνεται, ιδιαίτερα στη φάση ανάκαμψης μετά την πανδημία, αυτά τα κενά στην τεχνολογία θα μπορούσαν να εμποδίσουν πολλούς φορείς να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.

Τάσεις και ευκαιρίες του κλάδου

  • Ανάκτηση και Ανάπτυξη: Ο κλάδος είναι έτοιμος να ξεπεράσει την προ της πανδημίας κορύφωση του όσον αφορά τα έσοδα, αλλά η ανάκαμψη ήταν άνιση σε διάφορες περιοχές και τύπους επιχειρήσεων. Ενώ η παγκόσμια τουριστική αγορά γνώρισε έντονη αναζωπύρωση μεταξύ 2021 και 2023, η ανάπτυξη επιβραδύνθηκε το 2024. Αυτή η επιβράδυνση παρουσιάζει προκλήσεις και ευκαιρίες για τους φορείς εκμετάλλευσης που θέλουν να προσαρμοστούν στο μεταβαλλόμενο ταξιδιωτικό τοπίο.
  • Ψηφιακή αλλαγή: Τα διαδικτυακά κανάλια πωλήσεων συνέχισαν να αποκτούν μεγαλύτερη σημασία, με τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία (OTAs) να αντιπροσωπεύουν πλέον σχεδόν μία στις τρεις κρατήσεις για τουριστικούς πράκτορες και δραστηριότητες. Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή προς τις ψηφιακές πλατφόρμες, αντικατοπτρίζοντας την αυξανόμενη ζήτηση για ευκολία και επιλογές άμεσης κράτησης μεταξύ των ταξιδιωτών.
  • Υιοθέτηση AI: Παρά την αυξανόμενη προβολή της τεχνητής νοημοσύνης σε διάφορους κλάδους, η χρήση της στον τομέα των ταξιδιωτικών εμπειριών παραμένει ελάχιστη.
    Μόνο ένα μικρό κλάσμα χειριστών ενσωματώνει ενεργά την τεχνητή νοημοσύνη στις δραστηριότητές τους. Καθώς οι προσδοκίες των καταναλωτών συνεχίζουν να εξελίσσονται, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις διαδικασίες εξυπηρέτησης πελατών, μάρκετινγκ και κρατήσεων θα μπορούσε να αλλάξει το παιχνίδι για τους φορείς που θέλουν να βελτιώσουν την εμπειρία των ταξιδιωτών.
  • Κατακερματισμένη αγορά: Το τοπίο των φορέων εκμετάλλευσης παραμένει εξαιρετικά κατακερματισμένο, με σχεδόν το 80% των επιχειρήσεων να εμπίπτουν στη μικρομεσαία κατηγορία. Αυτός ο κατακερματισμός προσφέρει ταυτόχρονα μια πρόκληση και μια ευκαιρία, ενώ μπορεί να περιορίσει τις οικονομίες κλίμακας. Επίσης, ενθαρρύνει την καινοτομία και τις μοναδικές, εξατομικευμένες εμπειρίες που ενδέχεται να μην είναι σε θέση να προσφέρουν οι μεγαλύτερες εταιρείες.
  • Τα αξιοθέατα ως οδηγοί ζήτησης: Μεγάλα αξιοθέατα συνεχίζουν να κυριαρχούν στο τουριστικό τοπίο, με σχεδόν το 50% από αυτά να εξυπηρετούν τουλάχιστον 50,000 επισκέπτες κάθε χρόνο.
    Συγκριτικά, μόνο το 9% των φορέων εκδρομών και δραστηριοτήτων φτάνει σε παρόμοια επίπεδα όγκου επισκεπτών. Αυτό υπογραμμίζει τη σημαντική έλξη που έχουν σημαντικά αξιοθέατα στην παγκόσμια ταξιδιωτική ζήτηση, ιδιαίτερα σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς.
  • Επιχειρηματικότητα στον τομέα: Ο κλάδος των εμπειριών παραμένει ώριμος με επιχειρηματικές ευκαιρίες. Σχεδόν το 60% των tour operators και το 40% των επιχειρήσεων δραστηριότητας ιδρύθηκαν την τελευταία δεκαετία. Ακόμη και κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας το 2020-2021, ξεκίνησαν νέες επιχειρήσεις, επιδεικνύοντας την ανθεκτικότητα και το πάθος των επαγγελματιών του κλάδου.
    Καθώς τα ταξίδια συνεχίζουν να ανακάμπτουν, ο αριθμός των startups έχει επίσης αυξηθεί, υποδηλώνοντας μια θετική προοπτική για τη μελλοντική ανάπτυξη.
  • Πάθος για κέρδος: Παρά τις δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου, η έκθεση διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι χειριστές δίνουν προτεραιότητα στο πάθος και τον τρόπο ζωής έναντι της επιθετικής επέκτασης.
    Τρεις στους τέσσερις χειριστές ανέφεραν ότι η κύρια εστίασή τους είναι στη δημιουργία ουσιαστικών, εξατομικευμένων εμπειριών αντί να κλιμακώσουν γρήγορα τις επιχειρήσεις τους. Αυτή η προσέγγιση με γνώμονα το πάθος είναι βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου, αλλά μπορεί επίσης να περιορίσει τις ευκαιρίες για ευρύτερη επέκταση και καινοτομία.

Μελλοντικές προκλήσεις: Ανομοιόμορφα κενά ανάκτησης και τεχνολογίας

Η έκθεση υπογραμμίζει πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη και καινοτομία, καθώς και τις προκλήσεις που πρέπει να ξεπεράσει ο κλάδος για να ευδοκιμήσει μακροπρόθεσμα.

Η άνιση ανάκαμψη από την πανδημία άφησε ορισμένες περιοχές και φορείς να υστερούν, ιδιαίτερα σε εκείνους που δεν έχουν ακόμη υιοθετήσει σύγχρονες τεχνολογικές λύσεις.

Η έλλειψη ευρείας υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης και η εξάρτηση από παλιά συστήματα κρατήσεων θα μπορούσε να εμποδίσει πολλούς φορείς από το να κεφαλαιοποιήσουν πλήρως την αυξανόμενη ζήτηση για εμπειρίες στον προορισμό.

Η στροφή προς τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων ήταν μια θετική τάση για τον κλάδο, αλλά το χάσμα μεταξύ μεγαλύτερων, έμπειρων στην τεχνολογία χειριστών και μικρότερων επιχειρήσεων που καθυστερούν να προσαρμοστούν θα μπορούσε να διευρυνθεί εάν δεν επενδύσουν σε σύγχρονα εργαλεία και συστήματα.

Καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο απρόσκοπτες διαδικτυακές εμπειρίες κρατήσεων, οι φορείς εκμετάλλευσης που αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις προσδοκίες θα δυσκολευτούν στον ανταγωνισμό.