Μετά από περισσότερα από δύο χρόνια πανδημίας και μερική πλήρη διακοπή λειτουργίας της αεροπορίας, η Austrian Airlines επέστρεψε στην πορεία της.

Τις εβδομάδες αιχμής του καλοκαιριού, ο αερομεταφορέας προσφέρει ήδη σχεδόν το 87% της χωρητικότητας πριν από την κρίση, ωστόσο σε ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο του 2022 η προσφορά ήταν ακόμα πολύ κάτω από το 2019 (68%).

Με 4,2 εκατομμύρια, η Austrian Airlines μετέφερε σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερους επιβάτες το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το 2021.

Η θετική τάση κρατήσεων αντικατοπτρίζεται στο αποτέλεσμα για το δεύτερο τρίμηνο (2 εκατομμύρια ευρώ).

Ωστόσο, λόγω του αδύναμου πρώτου τριμήνου και της μαζικής αύξησης των δαπανών κηροζίνης, τα κέρδη προ τόκων και φόρων (Προσαρμοσμένο EBIT) το πρώτο εξάμηνο του έτους παραμένουν αρνητικά (-106 εκατ. ευρώ), αλλά παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με το 2021 (EUR -198 εκατ. ευρώ).

« Χάρη στις πλήρεις καλοκαιρινές πτήσεις, η Austrian Airlines είναι σαφώς σε άνοδο και πάλι. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη πανδημία, οι τεράστιες αυξήσεις στο κόστος των καυσίμων και οι οικονομικές αβεβαιότητες συνεχίζουν να μας προκαλούν », λέει η CEO Annette Mann. Και περαιτέρω: « Έχουμε αποπληρώσει τώρα το ένα τρίτο του δανείου που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση, τελειώσαμε τη σύντομη εργασία για όλους και ολοκληρώσαμε την αναδιάρθρωση της εταιρείας. Η αυστριακή μας ομάδα και οι νέοι υπάλληλοί μας είναι «έτοιμοι να πετάξουν». Παρά τις πολυάριθμες εξωτερικές προκλήσεις, δείχνουμε ότι βρισκόμαστε σε καλή θέση αυτό το καλοκαίρι ».

Αναλυτικά τα αποτελέσματα

Στα 502 εκατ. ευρώ, τα συνολικά έσοδα το δεύτερο τρίμηνο του 2022 ήταν σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότερα από το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (2ο τρίμηνο 2021: 136 εκατ. ευρώ). Οι συνολικές δαπάνες διπλασιάστηκαν περίπου το δεύτερο τρίμηνο λόγω της αύξησης της παραγωγής, αλλά και λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων και ανήλθαν σε 500 εκατ. ευρώ (2ο τρίμηνο 2021: 230 εκατ. ευρώ). Η ισχυρή αύξηση επιβατών και οι υψηλές κρατήσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες αντανακλάται στα ελαφρώς θετικά κέρδη προ τόκων και φόρων (Adjusted EBIT) ύψους 2 εκατ. ευρώ – σημαντική βελτίωση σε σχέση με το αρνητικό αποτέλεσμα του προηγούμενου έτους (2ο τρίμηνο 2021: -94 εκατ. ευρώ ).

Το πρώτο εξάμηνο του 2022, τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 253% από έτος σε έτος σε 710 εκατομμύρια ευρώ ( 1ο εξάμηνο 2021: 201 εκατομμύρια ευρώ) και ήταν διπλάσια σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2020, όταν ξεκίνησε η πανδημία (363 εκατ. ευρώ). Στο αποτέλεσμα αυτό συνέβαλε κυρίως η θετική εξέλιξη των μέσων αποδόσεων ανά επιβατικό χιλιόμετρο (+8,1% σε σύγκριση με το προ κρίσης επίπεδο). Πάνω από το 70% των συνολικών εσόδων για το πρώτο εξάμηνο του 2022 δημιουργήθηκε το δεύτερο τρίμηνο (502 εκατ. ευρώ). Τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν την ίδια περίοδο λόγω της υψηλότερης παραγωγής και του υψηλού κόστους καυσίμων και ανέρχονται σε 816 εκατ. ευρώ ( 1ο εξάμηνο 2021: 399 εκατ. ευρώ, 1οεξάμηνο του 2020: 598 εκατ. ευρώ). Το προσαρμοσμένο EBIT ήταν επομένως -106 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022, που αντιστοιχεί σε βελτίωση 46% σε σύγκριση με το 2021 (-198 εκατ. ευρώ) και 55% σε σύγκριση με το 2020 (-235 εκατ. ευρώ).

Η επιστροφή της αεροπορίας αντανακλάται κυρίως στην αύξηση του αριθμού των επιβατών. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Austrian Airlines πέταξε 4,2 εκατομμύρια επιβάτες, τέσσερις φορές περισσότερους σε σύγκριση με το 2021 (1,1 εκατομμύρια) και διπλασιασμό σε σύγκριση με το 2020 (1,9 εκατομμύρια). Αντίστοιχα, τα διαθέσιμα χιλιόμετρα θέσεων αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 (9,2 εκατομμύρια) κατά 216% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ( 1ο εξάμηνο 2021: 2,9 εκατομμύρια) και κατά 100% σε σύγκριση με το 2020 (4,6 εκατομμύρια). Επιπλέον, υπήρξε αυξημένος συντελεστής φόρτωσης επιβατών για τις περίπου 40.000 πτήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο 72,1%( 1ο εξάμηνο 2021: 53,1%, 1ο εξάμηνο του 2020 (68,1%).

Προκλήσεις για την επιστροφή στην κανονική λειτουργία

Το πρώτο εξάμηνο του έτους τερματίστηκε η σύντομη εργασία για όλους τους υπαλλήλους της Austrian Airlines. Ο αερομεταφορέας άρχισε να στρατολογεί ξανά μέλη του πληρώματος θαλάμου επιβατών την άνοιξη. Ο προνοητικός σχεδιασμός προσωπικού και το αποτελεσματικό εργαλείο της σύντομης εργασίας είναι επί του παρόντος οι καθοριστικοί παράγοντες για να μπορέσει η Austrian Airlines να τηρήσει το καλοκαιρινό της πρόγραμμα πτήσεων και να μην χρειαστεί να κάνει περικοπές μεγάλης κλίμακας όπως άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη. Σχεδόν το 99% όλων των προγραμματισμένων πτήσεων της Αυστρίας απογειώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 », εξηγεί ο COO Francesco Sciortino.

Ωστόσο, εξωτερικοί παράγοντες όπως η επίμονα τεταμένη κατάσταση του κορωνοϊού, οι ελλείψεις προσωπικού σε πολλά αεροδρόμια και ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και οι απεργίες ή τα καιρικά φαινόμενα μπορούν να επηρεάσουν το πρόγραμμα πτήσεων ανά πάσα στιγμή και να φέρουν στο προσωπικό της Austrian Airlines μια δύσκολη κατάσταση που απαιτεί υψηλό επίπεδο δέσμευσης και ευελιξίας. « Είμαστε περήφανοι για την ομάδα μας, που δίνει τα πάντα καθημερινά για να διατηρήσει το επίπεδο εξυπηρέτησης όσο το δυνατόν πιο ψηλά και να πετάξει τους επισκέπτες μας όσο πιο ανέμελους γίνεται. Υποθέτουμε ότι τα σημεία συμφόρησης προσωπικού των συνεργατών μας θα επιλυθούν μέχρι το επόμενο έτος και ότι θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε τις συνήθεις υπηρεσίες ανά πάσα στιγμή ξανά », καταλήγει ο Francesco Sciortino.

Προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους

Η ρευστότητα της Austrian Airlines παραμένει σταθερά υψηλή. Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022, ο σημαία αερομεταφορέας εξόφλησε μια περαιτέρω προγραμματισμένη δόση του δανείου ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ που χρηματοδοτήθηκε από την κυβέρνηση – επομένως το ένα τρίτο του συνολικού δανείου των 300 εκατομμυρίων ευρώ έχει αποπληρωθεί. Στην αιχμή του καλοκαιριού, οι πτήσεις διακοπών προς ορισμένους ευρωπαϊκούς προορισμούς της Μεσογείου είναι πλήρεις περισσότερο από 90%. Η προσφορά σε ηπειρωτικούς προορισμούς διακοπών είναι επί του παρόντος ακόμη και 20 τοις εκατό υψηλότερη από ό,τι το 2019. Η παραγωγή της Austrian Airlines πλησιάζει τα προ πανδημίας επίπεδα με επί του παρόντος το 87% του 2019. « Οι επισκέπτες μας πετούν περισσότερο, αλλά και πιο βιώσιμα. Δεδομένου ότι η επιλογή για CO 2-η ουδέτερη πτήση ενσωματώθηκε απευθείας στην αυστριακή διαδικασία ηλεκτρονικής κράτησης, σχεδόν ένας στους δέκα επιβάτες έχει υποστηρίξει έργα βιώσιμων καυσίμων ή προστασίας του κλίματος. Το ερώτημα δεν είναι αν πετάμε, αλλά πώς πετάμε », λέει ο CCO Michael Trestl.

Η ζήτηση σε πτήσεις παραμένει υψηλή.

« Αυτό το χειμώνα, ξεκινάμε τις τουριστικές μας διαδρομές μεγάλων αποστάσεων προς τα νότια νωρίτερα από τα προηγούμενα χρόνια. Προσφέρουμε μια πολύχρωμη ποικιλία προορισμών κατά την κρύα εποχή: Φέτος, για πρώτη φορά, η Austrian Airlines πετά στο βόρειο σέλας στο Tromsø και ξανά στο ηλιόλουστο Μαρακές, και εξυπηρετεί επίσης το Keflavik, τη Φλωρεντία, τη Βαλένθια και τη Νάπολη το χειμώνα! ”

Ωστόσο, οι ασταθείς αριθμοί μόλυνσης από κορωνοϊό και το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων θέτουν προκλήσεις για την αεροπορία στην επόμενη πορεία του έτους. Η επιστροφή των επαγγελματικών ταξιδιών και των επιβατικών ροών προς την Ασία, που επίσης επηρεάζονται από τον περίπλου του ουκρανικού και ρωσικού εναέριου χώρου, παραμένει διστακτική.