Σε κοινή επιστολή που εστάλη χθες το βράδυ στους Ευρωπαίους Αρχηγούς Κρατών και Υπουργών, οι αεροπορικοί φορείς Α4Ε , ACI Europe και ERA εξέδωσαν άμεση έκκληση για επείγουσα δράση και διαφάνεια στο να καταστούν τα ψηφιακά πράσινα πιστοποιητικά έτοιμα προς έκδοση έως τα τέλη Ιουνίου αργότερο.

Μετά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα κοινό πλαίσιο ΕΕ για τα Πιστοποιητικά, το οποίο υποστηρίζει πλήρως ο κλάδος, οι υπογράφοντες «ανακουφίζονται και ενθαρρύνονται» να δουν τη νομοθετική διαδικασία να ακολουθείται γρήγορα. Όμως, λένε, αυτό δεν αποτελεί εγγύηση ότι τα Ψηφιακά Πράσινα Πιστοποιητικά θα εφαρμοστούν ή θα τεθούν σε λειτουργία. Αυτό εναπόκειται στα μεμονωμένα κράτη και τα σχέδιά τους παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ασαφή για τη βιομηχανία.

Ως ένας από τους τομείς που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία και με ουσιαστικό ρόλο στην έναρξη της κοινωνικής και οικονομικής ανάκαμψης – η αεροπορία είναι έτοιμη να προσφέρει μια ασφαλή και αποτελεσματική επανάληψη του ταξιδιού.

Απαιτείται επειγόντως ημερομηνίες και οι στόχοι πρέπει να καθοριστούν και να κοινοποιηθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα – για να καθοριστεί η κατάσταση ετοιμότητας κάθε χώρας ΕΕ / ΕΟΧ και της Ελβετίας.

Τόνισαν επίσης την ανάγκη «διασφάλισης ενός αποτελεσματικού και έγκαιρου προγραμματισμού και συντονισμού (…) σχετικά με τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια για τη χαλάρωση των περιορισμών ταξιδιού τόσο εντός της ΕΕ / ΕΟΧ / Ελβετίας όσο και εξωτερικά».

Η τελευταία τεχνική έκθεση του ECDC που εκδόθηκε χθες παρέχει μια ευπρόσδεκτη νέα καθοδήγηση, αυξάνοντας ρητά τη δυνατότητα παραίτησης από τις δοκιμές και τις απαιτήσεις καραντίνας για πλήρως εμβολιασμένους ταξιδιώτες.

Αυτή είναι μια σημαντική εξέλιξη που επιτρέπει τώρα ακριβώς τέτοιο σχεδιασμό και συντονισμό για τη χαλάρωση των περιορισμών.

Τα τελευταία δεδομένα της βιομηχανίας δείχνουν μια βαθύτερη κρίση στον τομέα, με την εναέρια κυκλοφορία να συνεχίζει να μειώνεται. Η κίνηση των επιβατών στο πρώτο τρίμηνο μειώθηκε κατά -81,7% σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο προ πανδημίας (Q1 2019).

Αυτό σηματοδότησε μια περαιτέρω μείωση από το προηγούμενο τρίμηνο (4ο τρίμηνο του 2020 στο -79,2%), με αποτέλεσμα την απώλεια 395,5 εκατομμυρίων επιβατών (απόδοση στην ACI EUROPE).

Παρομοίως, η αεροπορική συνδεσιμότητα συνεχίζει να μειώνεται, με την Ευρώπη να έχει χάσει πάνω από 8.500 αεροπορικές διαδρομές αυτόν τον μήνα, περαιτέρω κάτω από 6.663 αεροπορικές γραμμές που χάθηκαν τον περασμένο Ιανουάριο.