Της Μαριάννας Τζάννε
Δύο ειδήσεις επιφύλαξε ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης κατά την τελετή των εγκαινίων του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, παραμονές των Χριστουγέννων.
Η μία αφορά την απεμπλοκή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου από Λαμία έως Ξυνιάδα που είχε «κοπεί» από τον οδικό άξονα κατά την επανεκκίνηση των έργων το 2013.
Η δεύτερη τις προσπάθειες της κυβέρνησης να εξασφαλίσει χρηματοδότηση και τις απαιτούμενες άδειες ώστε να προχωρήσουν τα έργα και στο βόρειο κομμάτι του έργου από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία που για περιβαλλοντικούς λόγους έχει αλλάξει η χάραξή του.
Η κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ είχε εξαγγελθεί από την παρούσα κυβέρνηση προ διετίας.
Το υπουργείο Υποδομών με την έκδοση δύο υπουργικών αποφάσεων, αποφάσισε την ολοκλήρωση των αναβαλλόμενων τμημάτων του έργου.
Ωστόσο το έργο για το νότιο τμήμα που είναι και το ωριμότερο, μπλόκαρε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ καθώς υποστήριζε ότι συνιστά κρατική ενίσχυση η συνέχισή του.
Ο κ. Σπίρτζης, δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ότι η υπόθεση έχει ξεκαθαρίσει και θα έχει αίσιο τέλος.
Όπως ανέφερε, ο σχετικός φάκελος με τις απαιτούμενες διευκρινίσεις εστάλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις.
Ο υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι μένει μόνο η τυπική έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ και εκτίμησε ότι μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου θα έχει δοθεί.
Αναφορικά με το βόρειο τμήμα εκτιμώμενου προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι βαίνει προς το τέλος της η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
“Η ΕΤΕπ έχει δώσει την πρώτη έγκριση και επομένως μέσα στο ’18 θα ολοκληρωθούν και οι υπόλοιπες διαδικασίες για να ξεκινήσει η κατασκευή και του βόρειου τμήματος στη νέα όδευση όπως έχουμε πει, για να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Ελλάδας” σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
Ο υπουργός πάντως δεν δίστασε να επιρρίψει ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις που αφαίρεσαν ένα μεγάλο κομμάτι (την αρχή και το τέλος του Ε65) από το φυσικό αντικείμενο του έργου.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όπως επανέλαβε προ ημερών, το υπουργείο να ξεκινήσει πολύμηνες διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για την βιωσιμότητα του έργου.
«Αυτό που ζητούσαν, επί της ουσίας, ήταν, να υιοθετήσουμε μια άλλη διατομή του αυτοκινητόδρομου που δεν ήταν οι δυο λωρίδες για κάθε κατεύθυνση και διαχωριστικό, αλλά ένας ακόμη δρόμος χωρίς διαχωριστικό και χωρίς την οδική ασφάλεια, που θα θέλαμε να έχουμε», ανέφερε ο υπουργός.
Στο μεταξύ σήμερα σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών να προκηρύξει τον διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, που θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, αρχής γενομένης από την Εγνατία Οδό.
Η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται στο τέλος του ’18, με αρχές του ’19 η πλήρης λειτουργία του.
Στο υπουργείο Υποδομών ελπίζουν ότι και οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων θα πειστούν να τροποποιηθεί ο μηχανισμός είσπραξης διοδίων, προβάλλοντας δύο κυρίως επιχειρήματα.
Το πρώτο, είναι ότι οι αυτοκινητόδρομοι θα προσελκύσουν κυκλοφορία από οχήματα που σήμερα αποφεύγουν τους οδικούς άξονες λόγω του άδικου συστήματος διοδίων (είτε κανείς διανύσει 2 χιλιόμετρα είτε 10 πληρώνει, το ίδιο).
Το δεύτερο, είναι ότι το δημόσιο θα επωφεληθεί από τα έξοδα συντήρησης για το παράπλευρο οδικό δίκτυο που χρησιμοποιούν οι οδηγοί για να ξεγλιστρούν από τους σταθμούς διοδίων.
Το σίγουρο είναι ότι για να υπάρξει συναίνεση, θα πρέπει να πειστούν όλες οι πλευρές (εργολάβοι και τράπεζες) ότι δεν θα διαταραχθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο των συμβάσεων.