Η Boeing προσέφερε αύξηση μισθού κατά 30% απευθείας στους εργαζόμενους που απεργούν, εξοργίζοντας τους εκπροσώπους των συνδικαλιστών, καθώς η ταλαιπωρημένη αεροναυπηγική εταιρεία προσπαθεί να ξεπεράσει μια εξουθενωτική απεργία που έχει κλείσει τα εργοστάσια σε όλη τη βορειοδυτική περιοχή του Ειρηνικού.
Η πρόταση αποτελεί βελτίωση σε σχέση με την αρχική αύξηση 25% που απορρίφθηκε νωρίτερα αυτό το μήνα από τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης Μηχανικών και Εργαζομένων Αεροδιαστημικής, αλλά εξακολουθεί να είναι μικρότερη από το 40% που ζητούσε αρχικά το συνδικάτο. Η Boeing δήλωσε ότι οι όροι είναι οριστικοί και ισχύουν μόνο μέχρι το τέλος της 27ης Σεπτεμβρίου, αυξάνοντας τις πιέσεις προς τους εργαζόμενους για αποδοχή.
Ωστόσο, ο Τζον Χόλντεν, πρόεδρος της περιφέρειας 751 του IAM, δήλωσε ότι η διαπραγματευτική του ομάδα αιφνιδιάστηκε από την προσφορά και ότι το συνδικάτο δεν προτίθεται να την θέσει ενώπιον των μελών του για ψηφοφορία. Κάτι τέτοιο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα απλά δεν είναι εφικτό, δήλωσε σε συνέντευξή του.
«Η οργάνωση μιας ψηφοφορίας για 33.000 άτομα δεν είναι κάτι που μπορείς να κάνεις με τα δάχτυλά σου», δήλωσε ο Χόλντεν. Οι εκπρόσωποι των συνδικάτων θέλουν επίσης να μιλήσουν με τα μέλη για την προσφορά, είπε, προσθέτοντας: «Γνωρίζουμε ήδη ότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μελών μας».
Οι ελιγμοί έφεραν μια πιο σκληρή πλευρά στις μισθολογικές διαπραγματεύσεις. Σε μια σκληρή δήλωση που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, η περιφέρεια 751 του IAM δήλωσε ότι, παρακάμπτοντας τη διαδικασία συλλογικών διαπραγματεύσεων, «η Boeing ανέλαβε να μη σεβαστεί ολόκληρο το σωματείο μας».
Η αντιπαράθεση αυτή προσθέτει νέα ένταση στις συνομιλίες που βρίσκονται σε αδιέξοδο από τις 18 Σεπτεμβρίου, όταν δύο ημέρες ομοσπονδιακής διαμεσολάβησης απέδωσαν ελάχιστη πρόοδο. Αφού οι εργαζόμενοι ψήφισαν σχεδόν ομόφωνα υπέρ της απεργίας νωρίτερα αυτό το μήνα, η τοπική περιφέρεια δήλωσε ότι σκόπευε να πιέσει για μια σημαντικά υψηλότερη αύξηση των μισθών και για να επαναφέρει η Boeing ένα συνταξιοδοτικό πρόγραμμα καθορισμένων παροχών για τα μέλη της.
Η αναμέτρηση μεταξύ της Boeing και των εργαζομένων στον κύριο κατασκευαστικό της κόμβο παρακολουθείται στενά από τη Wall Street και τον Λευκό Οίκο, καθώς οι εργατικές διαμάχες αναζωπυρώνονται στις ΗΠΑ ενόψει των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου.
Σε τεντωμένο σχοινί τα οικονομικά
Οι μηχανικοί αποχώρησαν επίσης από την εργασία τη Δευτέρα στην Textron Aviation, η οποία κατασκευάζει τα επαγγελματικά αεροσκάφη Cessna Citation, αφού απέρριψαν μια προσφορά σύμβασης 26% κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Και μια πιθανή απεργία των λιμενεργατών απειλεί να παραλύσει τη ναυτιλία των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το Bloomberg, μια παρατεταμένη απεργία θα επιδείνωνε την ήδη τεταμένη οικονομική κατάσταση της Boeing, αφού η εταιρεία κατανάλωσε πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά το πρώτο εξάμηνο, καθώς επιβράδυνε την παραγωγή για να αντιμετωπίσει τα κενά ποιότητας που αποκαλύφθηκαν από ένα αεροπορικό ατύχημα τον Ιανουάριο.
«Ακούσαμε τα σχόλιά σας», ανέφερε η Boeing σε ανάρτηση στον ιστότοπό της, στην οποία προβάλλεται η τελευταία προσφορά σύμβασης. «Κάναμε σημαντικές βελτιώσεις για να προσφέρουμε περισσότερα χρήματα σε βασικούς τομείς».
Οι μετοχές της αεροπορικής εταιρείας σημείωσαν άλμα έως και 3,3% στη Νέα Υόρκη. Η Boeing έχει σημειώσει πτώση 40% στην αξία της φέτος, τη δεύτερη χειρότερη επίδοση μεταξύ των μελών του βιομηχανικού μέσου όρου Dow Jones.
Η σύγκρουση έχει σταματήσει την παραγωγή του Boeing 737 Max και άλλων επιβατικών αεροσκαφών, και θα μπορούσε να απορροφήσει επιπλέον 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά από την εταιρεία κάθε μήνα, σύμφωνα με τη Σίλα Κεχαγιόγλου, αναλύτρια της Jefferies. Καθώς η Boeing κινδυνεύει να χάσει την επενδυτική της πιστοληπτική αξιολόγηση, η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών έχει αρχίσει να απολύει εργαζομένους και να λαμβάνει άλλα μέτρα για να διατηρήσει τα μετρητά κατά τη διάρκεια της απεργίας.
Τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη, συμπεριλαμβανομένου του νέου διευθύνοντος συμβούλου Κέλι Όρτμπεργκ, συμφώνησαν επίσης να υποστούν μειώσεις μισθών κατά τη διάρκεια των αδειών.
Πόλεμος δηλώσεων
Η τελευταία προσφορά της εταιρείας περιλαμβάνει την επαναφορά ενός ετήσιου μπόνους που ήταν κατά μέσο όρο περίπου 3,7% των μισθών και είχε αφαιρεθεί από την αρχική συμφωνία, ένα σημείο αιχμής που οι απεργοί Machinists ανέφεραν επανειλημμένα σε συνεντεύξεις. Η Boeing διπλασίασε επίσης σε 6.000 δολάρια το μπόνους που θα έπαιρναν οι εργαζόμενοι αν περνούσε η τελευταία συμφωνία και αύξησε τη συνεισφορά της σε ένα συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, το οποίο θα διαχειρίζεται η εταιρεία και όχι το συνδικάτο.
Η Boeing έχει αρνηθεί να συναντηθεί από τότε που οι συνομιλίες κατέρρευσαν την περασμένη εβδομάδα, δήλωσε ο Χόλντεν. Η εταιρεία παρείχε μια σύντομη επισκόπηση των τελευταίων όρων το πρωί της Δευτέρας, αλλά οι δύο πλευρές εξακολουθούσαν να συζητούν όταν η Boeing δημοσιοποίησε την προσφορά, είπε.
Ο Χόλντεν δήλωσε ότι προσπάθησε και πάλι τη Δευτέρα να επαναφέρει την Boeing στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. «Είπαν, ‘Όχι. Η προσφορά είναι προσφορά», είπε.
Καθώς ο πόλεμος των δηλώσεων κλιμακώθηκε, η Boeing αντεπιτέθηκε με τη δική της εκδοχή των γεγονότων.
«Έχουμε διαπραγματευτεί με καλή πίστη με το IAM από τότε που ξεκίνησαν οι επίσημες διαπραγματεύσεις τον Μάρτιο», ανέφερε η Boeing σε δήλωση που έστειλε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αργά τη Δευτέρα. «Μετά από μια ανεπιτυχή ομοσπονδιακή διαμεσολάβηση την περασμένη εβδομάδα, παρουσιάσαμε μια καλύτερη και τελική προσφορά που έκανε σημαντικές βελτιώσεις και ανταποκρίνεται στα σχόλια του συνδικάτου και των εργαζομένων μας. Πρώτα παρουσιάσαμε την προσφορά στο συνδικάτο και στη συνέχεια μοιραστήκαμε με διαφάνεια τις λεπτομέρειες με τους υπαλλήλους μας».